• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
06 51 43 98 11
Smit Online Marketing Alkmaar
  • Homepage
  • SEO blog
  • SEO handboek
  • SEO uitbesteden
    • SEO Tekstschrijver
    • SEO ondersteuning voor blogs
  • Projecten
  • Over ons
  • Contact
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / SEO2 / Wat zijn de beste backlinks voor SEO?
beste backlinks SEO

Wat zijn de beste backlinks voor SEO?

21 juli 2020/in SEO/door Jeroen Smit

Wat is een backlink? Een backlink is een link van de ene website naar een andere website.

Backlinks worden gezien als een signaal naar zoekmachines dat er nuttige informatie te vinden is op die plek. Je verwijst naar een andere site om je bezoeker te helpen. Je helpt je bezoeker bijvoorbeeld door aanvullende informatie te geven of een link naar de pagina waar men iets kan bestellen of terug kan kijken.

Backlinks geven ook SEO waarde door. Als je veel links krijgt naar je website, dan zien zoekmachines dat en zal je website een hogere autoriteit kunnen krijgen. Het helpt zoekmachines om te kunnen bepalen waar nuttige en goede content gevonden kan worden. Zoekmachines gebruiken backlinks dus als rankingfactor.

Inhoud

  • Wat zijn de beste backlinks voor SEO?
    • Backlinks kopen, is dat goed voor SEO?
    • Backlinks verdienen, is dat goed voor SEO?
  • Wat zijn dus de beste backlinks voor SEO?
  • Hoe verdien je backlinks?
    • Backlinks verdienen als restaurant
    • Backlinks verdienen als kapper
    • Backlinks verdienen in de mode branche
    • Backlinks verdienen als advocaat
    • Backlinks verdienen als webshop
    • Backlinks verdienen met onderzoeken
    • Backlinks verdienen met een Tool
  • Conclussie

Wat zijn de beste backlinks voor SEO?

Backlinks kopen, is dat goed voor SEO?

Omdat zoekmachines backlinks gebruiken als rankingfactor is het ook een populair onderwerp bij SEO. Veel SEO bedrijven hebben vooral hier aandacht voor. En dat is logisch omdat een link redelijk eenvoudig te realiseren is. Je kunt ze bijvoorbeeld kopen of zelf maken vanaf een andere site die in eigen beheer is. Maar zijn dit dan ook de beste backlinks?

Google is heel duidelijk als het gaat om backlinks. Als je de zoekresultaten probeert te manipuleren door links uit te wisselen of ze te kopen, kan dat negatieve gevolgen hebben op je ranking. Je schendt de richtlijnen van Google.

Toch wordt het op grote schaal toegepast. Dit komt omdat de negatieve gevolgen vaak niet snel zichtbaar zijn, terwijl het positieve effect wel zichtbaar is. Je zou dus kunnen zeggen dat het manipuleren van de ranking in 2020 nog wel werkt. Maar de vraag is hoelang, en wat is dan het gevolg als je hier op leunt?

Backlinks kopen is dus risicovol en ik zou het ook niet aanraden om te doen. Links ruilen ook niet. Ik krijg elke week een aantal verzoeken, ga er nooit op in. Het manipuleren van de ranking is iets wat vroeg of laat opgemerkt zal worden. Google wordt veel sneller veel slimmer dan wij.

Mijn advies is om voorzichtig te zijn om met een partij in zee te gaan die in het plan ook betaalde linkbuilding heeft opgenomen. Dit is altijd tegen de richtlijnen van Google, hoe goed ze ook zeggen dat ze het kunnen verbergen voor Google.

Backlinks verdienen, is dat goed voor SEO?

Het idee achter een link is dat je de bezoeker aanvullende informatie heeft over een bepaald onderwerp. Deze aanvullende informatie wil je niet helemaal uitschrijven op jouw website, dus link je naar een externe website die dat al heel goed heeft gedaan. Zoals in het 2de stukje van dit artikel. Ik link naar een pagina van Google waar de richtlijnen voor backlinks wordt uitgelegd. Dat doe ik omdat ik wil dat je die informatie gaat lezen zodat je weet wat wel en niet mag. een stukje bewijs dus.

Linkjes hebben dus als doel om bezoekers te helpen. Helpen in het nemen van een beslissen, te overtuigen, delen van een tip, delen van aanvullende onderzoeksresultaten enz. Dit zijn links die wel voldoen aan de richtlijnen van Google.

Je verdient dus een backlink omdat je site nuttig is volgens andere websitebeheerders. En omdat andere dat vinden zal ook Google dat zien en zal daar dus waarde aan hechten. Hoe hoger de autoriteit van de partij die naar jouw linkt, hoe groter de waarde van de link.

En dan komt er nog iets om de hoek kijken. Komen er ook bezoekers via de link op jouw website, en wat is het gedrag van deze bezoekers?

Je kunt je voorstellen dat een betaalde link vaak geplaatst wordt op een website waar niet heel veel bezoekers komen. Vaak zie je dat private blog networks worden gebruikt hiervoor. Een private blog network is een een netwerk van websites die in eigen beheer zijn. Vaak wordt een verlopen domein gekocht waar nog enige SEO waarde op zit, vervolgens wordt er een blog op gezet met artikelen van alleen betaalde klanten. Die worden voorzien van externe links en zo wordt de linkbuilding gedaan. Op deze sites komt nauwelijks tot geen verkeer. Dus ook niemand die doorklikt op een link. Die link is dus niet veel waard, niet in de ogen van Google, maar ook niet voor jou.

Backlinks die je verdient omdat je goede aanvullende relevante content hebt gemaakt, die kunnen wel verkeer opleveren. Uiteraard kan het zijn dat je een link hebt verdient op een site waar (nog) niet veel verkeer komt, maar je zal ook links verdienen waar dat wel het geval is. De bezoekers die je via deze weg binnen krijgt zijn gratis, dus als ze omzet opleveren is dat extra!

Google ziet uiteraard ook of er traffic binnenkomt via een link. Dit wordt bijvoorbeeld in Google Analytics bijgehouden. Dit zijn links die je verdient hebt en hoogstwaarschijnlijk echt waardevol zijn voor de bezoeker van de externe website. Een signaal wat Google ook ziet en de link dus waardevoller maakt.

Backlinks verdienen is dus hele goed voor SEO!

Wat zijn dus de beste backlinks voor SEO?

Backlinks die je verdient hebt en waar traffic op binnenkomt welke positief gedrag laten zien op jouw website.

Positief gedrag wil zeggen dat ze een aantal pagina’s bekijken, een tijdje op je website zijn, video kijken, tool gebruiken, info downloaden enz.

Negatief gedrag is direct terug gaan naar de andere website of het venster te sluiten binnen een paar seconden.

Hoe verdien je backlinks?

Backlinks verdienen doe je door goede relevante content te maken.

Dat klinkt natuurlijk makkelijk, maar wat moet je dan maken in jouw geval?

Hieronder geef ik een aantal praktijkvoorbeelden met mogelijk resultaat. Misschien zit er wat tussen wat toe te passen is voor jouw bedrijf of geeft het je inspiratie en ideeën. In veel voorbeelden gaat het erom dat je fans krijgt die jouw content maar wat graag delen.

Backlinks verdienen als restaurant

Als restaurant kun je gerechten die je niet meer op de kaart hebt (wisselen van de kaart) uitwerken als recept en delen via je website. Als er dan fans zijn van dat specifieke gerecht is een nieuwe backlink snel verdient. Zeker bij foodbloggers en platformen waar je recepten kunt vinden.

Backlinks verdienen als kapper

Benje als kapper trots op jouw werk? Ik hoop het wel! Deel het dan ook! Door veel voorbeelden van zeer geslaagde kapsels te delen krijg je meer fans. Je kan meer klanten krijgen omdat die ook dat resultaat willen en het vergroot aanzienlijk de kans dat lokale en regionale platformen je eerder op gaan nemen in lijstjes als “de beste kapper in (woonplaats)”

Backlinks verdienen in de mode branche

Stel je maakt hele mooie producten, sieraden, kleding, enz, en je wilt backlinks verdienen. Dan kan het heel nuttig zijn om actief aan de gang te gaan met social media zoals instagram en pinterest. Dit zijn platformen waar modebloggers en modemagazines ook op kijken. Als jouw product dan onder de aandacht komt, opvalt en in de smaak valt, dan is heb je misschien wel een nieuwe fan die maar wat graag een link wil geven naar jouw website!

Backlinks verdienen als advocaat

Maak een database en een tool waarmee bezoekers eerdere resultaten kunnen opzoeken om zo een beter beeld te krijgen van een mogelijke uitkomst. Vul deze resultaten aan met opmerkingen vanuit jullie kantoor zodat je de expertise gebruikt om de informatie te verrijken. Een goede tool zorgt vaak voor backlinks waar bezoekers op binnenkomen die de tool gaan gerbuiken, zeer waardevol!

Backlinks verdienen als webshop

Heb je producten met een handleiding? Ga die dan omzetten naar een duidelijke instructievideo. Coolblue is daar een uitstekend voorbeeld in. Die maken van vele productgroepen en producten video’s die bezoekers helpt een keuze te maken. Video’s die de fabrikant zelf niet maakt. Over het gebruik, onderhoud, bij een storing, tips enz.

Jij als expert met een webshop is natuurlijk prima in staat om goede nuttige video’s te maken over jouw product. En dit is content wat men best wilt delen, dus een prima manier om backlinks te verdienen.

Daarnaast kan het een zeer positief effect hebben op je autoriteit en expertise in ogen van de bezoeker en Google. Dubbel winst dus!

Backlinks verdienen met onderzoeken

Onderzoeken is een van mijn favoriete manieren om backlinks te verdienen. Je pakt een onderwerp en je daat daar een goed onderzoek naar doen. De resultaten werk je uit en deel je met interessante platformen. Als je onderzoek inderdaad relevant is en goed is gedaan, met een uitkomst die nieuwswaardig is, dan is er een goede reden om die backlink te geven.

Dit is een manier die ik zelf ook toepas. Ik doe onderzoeken naar het gebruik van SEO in bepaalde branches (zoals advocaten en makelaars). Zo’n onderzoek kost best veel tijd om uit te voeren, maar als ik de resultaten vervolgens deel, is het wel de moeite waard. Recente onderzoeken hebben wij een aantal backlinks opgeleverd welke ook direct aardig wat traffic hebben opgeleverd en zelfs een aantal nieuwe klanten.

Backlinks verdienen met een Tool

Goede nuttige tools zijn altijd goed om backlinks te verdienen. Voordeel van Tools is dat het verkeer wat via de link binnenkomt ook vaak de tool gaat gebruiken, dit is een positief signaal naar zoekmachines.

Maar wat voor tool moet je dan maken? Waar is behoefte aan? Dat verschilt natuurlijk erg per branche maar rekentool zijn veel gebruikt. Bereken hoe veel jouw woning waard is, hoeveel hypotheek je kunt krijgen, wat een taxi kost, wat de ontwikkeling is van salaris in een CAO, makkelijke tool om facebookafbeeldingen te maken, hoeveel zonnepanelen er op je huis passen, enz.

Het moet uiteraard bij jouw bedrijf passen, dat is logisch. Het bouwen van een goede tool vraagt natuurlijk ook een investering en moet ook goed werken.

Conclussie

Backlinks kopen of ruilen is risicovol. Het is tegen de richtlijnen van Google. Risico is dat het vroeg of laat negatief gaat werken op je ranking.

Backlinks verdienen doe je met goede content. Content dat relevant is voor je doelgroep en interessant is om te delen.

Backlinks verdienen heeft wel wat weg van het verdienen van fans. Als je fans krijgt is de kans groter dat die fans maar wat graag willen verwijzen naar jouw website.

Tools en onderzoeken werken heel goed. Net als instructie en uitleg video’s bij producten.

Backlinks verdienen betekend ook bezoekers verdienen. En met meer bezoekers via externe links kun je uiteraard ook meer omzet realiseren. Er ligt dus dubbele winst, meer bezoekers, meer omzet en een hogere ranking in Google!

Wil jij meer backlinks verdienen maar kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op!

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
2 antwoorden
  1. Suzanne
    Suzanne zegt:
    20 augustus 2020 op 20:10

    Bedankt voor dit artikel! Leuk om alle belangrijke zaken in 1 artikel terug te kunnen vinden.

    Beantwoorden
  2. Nabil
    Nabil zegt:
    3 maart 2021 op 18:43

    Super bedankt voor dit waardevol artikel Jeroen!

    “Backlinks kopen is dus risicovol en ik zou het ook niet aanraden om te doen. Links ruilen ook niet. Ik krijg elke week een aantal verzoeken, ga er nooit op in. Het manipuleren van de ranking is iets wat vroeg of laat opgemerkt zal worden.”

    Nu dat Google de Pinguïn update heeft uitgevoerd, hebben gekochte links geen waarde meer. Het is dus een negatieve investering voor vele ondernemers.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 × 3 =

Auteur: Jeroen Smit

Jeroen Smit Online Marketing
handboek SEO

Alles over SEO weten?

SEO staat nooit stil, daarom schrijven wij regelmatig nieuwe berichten. Ook updaten we berichten als dit nodig is, door bijvoorbeeld wijzigingen bij Google.

Wil jij op de hoogte blijven over SEO? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

  • domeinnaam seoWaarom zoekwoordonderzoek voor webshops belangrijk is12 januari 2023 - 13:27
  • interne links seoWat is de invloed van interne links voor Google?12 januari 2023 - 13:22
  • goede seo hoger in googleWat is de invloed van een Meta Title in Google?12 januari 2023 - 13:17
  • goede seo hoger in googleGoogle’s helpful content update in het Nederlands24 augustus 2022 - 14:03
  • bezoeker is belangrijk SEOWebshop beginnen waar moet je aan denken?19 juli 2022 - 11:36
  • beeld extensie google adsWaarom is SEO belangrijk14 juni 2022 - 16:05
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-makenStudiecase: Nieuwe webshop lanceren3 januari 2022 - 15:11
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken6 Tips voor meer SEO verkeer naar je webshop8 juli 2021 - 14:46
  • beeld extensie google adsAfbeelding toevoegen aan Google Advertentie, hoe en waarom?1 juli 2021 - 11:39
  • keywords seo domeinnaam kiezenElke week een goed blog schrijven, hoe doe je dat?30 mei 2021 - 20:42
Online marketing Alkmaar - Website laten maken

Smit Online Marketing
De Friese Poort 106
1823 BT Alkmaar

jeroen@smitonlinemarketing.nl
tel: 06-51439811

© Copyright - Smit Online Marketing
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
Wat is een 301 redirect en hoe gebruik je deze voor SEO?interne links seoSEO fouten website zakt in google backlinks kopenWebsite zakt in Google, maar waarom?
Scroll naar bovenzijde

Op deze website gebruiken we Cookies voor bv analytics om te kunnen zien hoeveel bezoekers we hebben gehad. Ook gebruiken we cookies van social media voor marketing doelen.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accepteer CookiesMelding verbergen