Domeinnaam kiezen? Met deze tips wordt het een stuk makkelijker!
Heb je nog geen domeinnaam? Of overweeg je een nieuwe? Denk dan goed na wat je kiest.
Google zegt zelf dat ze niet meer (ja vroeger wel) kijken naar de woorden die in je domeinnaam worden gebruikt. Dus of je nu wel of niet je dienst/product in je domeinnaam laat terugkomen, Google gaat je er niet anders door ranken, zeggen ze. De keuze voor een domeinnaam of bedrijfsnaam kan een lastige zijn. Ik heb zelf gekozen voor een naam waar wel keywords in zitten. Dit heb ik gedaan omdat het dan direct duidelijk is in welke branche ik actief ben. Dat wordt vaak gedaan, en ondanks dat Google zegt dat ze er niets mee doen, er is toch enige invloed te zien.
Domeinnaam met zoekterm kiezen?
In de praktijk zie je namelijk dat domeinnamen waarbij de dienst of product zijn meegenomen duidelijk zijn voor gebruikers van Google, en dus zie je dat er eerder op geklikt wordt dan domeinnamen die niks zeggen over product of dienst. Gebruikers van Google herkennen namelijk in je domeinnaam je dienst en hebben dan direct de verwachting dat ze bij jou goed zullen zitten. De kans wordt dan groter dat ze doorklikken, dit geeft Google het signaal dat jou pagina goed past bij de zoekopdracht en zal je hoger ranking in de resultaten.
Je dienst/product/branche opnemen in je bedrijfsnaam kan dus positief zijn. Zeker als je veel concurrentie hebt. Het vergroot ook de kans dat je domeinnaam nog beschikbaar is. Ik had graag het domein smit.nl gehad, maar dan had ik in 1996 al actief moeten zijn. Toen was ik net 15 jaar oud.. Door de toevoeging “online marketing” heb ik dat probleem niet. En het is duidelijker voor mensen. Smit.nl kan werkelijk alles zijn, van zanger tot baggerbedrijf, nu is het direct duidelijk.
Unieke domeinnaam kiezen?
Een andere optie is om een domeinnaam en bedrijfsnaam te kiezen die helemaal niets te maken heeft met je dienst of product. Denk aan Coolblue.nl, als je het bedrijf niet kent, heb je geen idee wat ze doen. Bij deze optie zal je dus moeten werken aan naamsbekendheid. Als je nu zoekt bij Google op “wasmachine kopen” dan zal je zien dat Coolblue bij de eerste resultaten staat. Dit komt omdat ze de afgelopen jaren een goede naamsbekendheid hebben opgebouwd en een goed imago. Daarnaast hebben ze ook veel relevante content gemaakt over dit onderwerp, dus als je een vraag hebt, dan is de kans groot dat Coolblue het antwoord geeft wat je zoekt. Dit resultaat behaal je natuurlijk niet in een paar weken, maar als je eenmaal de naamsbekendheid hebt met goede content, dan kun je ook op zoektermen met veel zoekvolume en veel concurrentie een top positie scoren.
Passende domeinnaam kiezen
Uiteraard is het belangrijk dat je domeinnaam past bij je bedrijf. Is je domeinnaam bijvoorbeeld loodgieter247.nl maar ben je niet in het weekend en avonden bereikbaar, dan sla je de plank mis. De verwachting van de Google-gebruiker die zoekt naar een loodgieter is namelijk op basis van je domeinnaam dat je wel bereikbaar bent, 24 uur per dag, 7 dagen per week. De negatieve ervaring van bezoekers heeft dan dus ook een negatief effect op je ranking.
Een passende domeinnaam kiezen kan dus best lastig zijn. Hopelijk heb je met deze informatie een keuze kunnen maken. Lukt het toch nog niet, dan kan je altijd een mail sturen of een berichtje via WhatsApp dan geef ik je graag mijn advies en reden waarom.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!