Blog - Laatste Nieuws
Online marketing Alkmaar - Website laten maken

Facebook doelgroep interactie met bericht

Eindelijk!

Facebook komt eindelijk met een mogelijkheid om advertentiecampagnes te richten aan mensen op Facebook die wel interactie hebben met je pagina, maar je pagina nog niet liken. Krijg jij op bepaalde berichten wel veel likes, maar op je pagina niet? Dan kun je nu dus ook de likers van je berichten gaan bereiken!

Lang is dit niet mogelijk geweest, tot frustratie van veel bedrijven. Je plaatst berichten, krijg likes en reacties, maar die mensen kun je daarna niet meer bereiken, terwijl die groep natuurlijk wel interessant is!

Dat is nu dus afgelopen. Facebook geeft je nu deze mogelijkheid wel (helaas zijn er nog bedrijfspagina’s die dat niet kunnen, maar dat zal vast binnenkort gebeuren)

Welke mogelijkheden biedt Facebook nu exact, en wat houdt dit in?

  • Iedereen die je pagina heeft bezocht
    • Dit omvat ook iedereen die je pagina heeft bezocht of interactie heeft gehad met de inhoud van je pagina of de advertenties van je pagina op Facebook of Messenger
  • Mensen die interactie hebben gehad met een bericht
    • Dit omvat alleen de mensen die betrokken zijn geweest bij een paginabericht of advertentie. Betrokkenheid omvat onder meer reacties (Leuk, Geweldig, Grappig, Verbluft, Verdrietig, Boos), deelacties, reacties, klikken op links of veegacties over een carrousel
  • Mensen die op een actieknop hebben geklikt
    • Dit is inclusief mensen die je pagina hebben bezocht, ongedacht de uitgevoerde acties. Dit omvat alleen de mensen die hebben geklikt op een beschikbare actieknop op je pagina. Bijvoorbeeld “Contact” of “Shoppen”
  • Mensen die een bericht naar je pagina hebben gestuurd
    • Hieronder vallen alleen de mensen die een bericht naar je pagina hebben gestuurd
  • Mensen die je pagina of bericht hebben opgezocht
    • Dit is inclusief de mensen die je pagina of een bericht op je pagina hebben opgeslagen

Wat Facebook dus doet is bijhouden wie een van deze acties heeft uitgevoerd, en zet deze mensen in een nieuwe doelgroep, alleen voor jouw bedrijf beschikbaar. Je kunt zelf een periode instellen (staat standaard op 365 dagen, maar kan ook korter natuurlijk) waarin deze acties zijn uitgevoerd. Het werkt overigens met terugwerkende kracht. Maak je vandaag de doelgroep aan, pakt Facebook ook de data uit het verleden!

Al deze mensen zet Facebook in een doelgroep voor je. Deze doelgroep kun je selecteren of uitsluiten van een nieuwe promotiecampagne. Zo kun je dus nog doelgerichter adverteren! Je kunt dus je advertentie campagne namelijk richten aan mensen die je eerdere berichten hebben gezien en iets mee hebben gedaan (like, reactie, enz).

Daarnaast kun je ook een nieuwe doelgroep aanmaken die vergelijkbaar is aan deze doelgroep. Facebook gaat dan dus een extra doelgroep opbouwen met mensen die vergelijkbaar zijn als het gaat om profiel en gedrag. Zo kun je dus kijken of die doelgroep ook goed aansluit voor jouw bedrijf.

De mogelijkheden zijn recent pas beschikbaar gekomen, dus heel veel ervaring is er nog niet opgedaan. Het is ook nog niet voor elke adverteerder beschikbaar, dat kan nooit lang duren. Maar dat dit een interessante nieuwe mogelijkheid is, lijkt mij duidelijk!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen: