Google’s helpful content update in het Nederlands
Google heeft onlangs een nieuwe update van hun inhoudsbeleid aangekondigd, die belooft nuttiger te zijn voor gebruikers. De zoekmachine zal nu prioriteit geven aan inhoud die nuttig en informatief is, in plaats van alleen trefwoord-rijk. Deze wijziging is een reactie op feedback van gebruikers en zou moeten helpen om relevantere resultaten te leveren. Google heeft ook gezegd dat ze de kwaliteit van inhoud op sites nauwkeuriger zullen bekijken en degenen die van lage kwaliteit worden bevonden, kunnen straffen.
Er is veel informatie over te vinden in het Engels, ik heb de Google informatie vertaald en bewerkt naar het Nederlands.
Focus op inhoud waarbij de mens centraal staat
De helpful content update is bedoelt om nuttige informatie, iets waar de Google gebruiker wat aan heeft, beter terug te laten komen in de zoekresultaten, terwijl inhoud die niet aan de verwachtingen van een bezoeker voldoet, niet zo goed zal presteren.
Hoe kunt u ervoor zorgen dat u inhoud maakt die succesvol zal zijn met onze nieuwe update? Makers van inhoud waarbij de mens centraal staat, richten zich eerst op het creëren van nuttige en goede content, terwijl ze ook aandacht besteden aan SEO om meer bezoekers extra waarde te kunnen bieden. Als u de onderstaande vragen met ja beantwoordt, betekent dit dat u waarschijnlijk op de goede weg bent met een benadering waarbij de mens centraal staat:
- Heeft u een bestaande of beoogde doelgroep voor uw bedrijf of site die de inhoud nuttig zou vinden als ze rechtstreeks naar u toe zouden komen?
- Getuigt uw inhoud duidelijk van expertise uit de eerste hand en diepgaande kennis (bijvoorbeeld expertise die voortkomt uit het daadwerkelijk gebruiken van een product of dienst of het bezoeken van een plaats)?
- Heeft uw site een primair doel of focus?
- Zal iemand na het lezen van uw inhoud het gevoel hebben dat hij genoeg over een onderwerp heeft geleerd om zijn doel te helpen bereiken?
- Zal iemand die uw inhoud leest het gevoel hebben dat hij of zij een bevredigende ervaring heeft gehad?
Zoals je kunt zien is vooral nuttige, behulpzame content iets wat Googel wil gaan belonen. Content waar de gebruiker van Google blij mee is. Dat is immers al jaren het doel van Google, gebruikers van Google tevreden houden met de geboden zoekresultaten. Alleen op deze manier weet Google zijn gebruikers vast te houden en kunnen ze (veel) geld verdienen met advertenties.
Maak je content niet voor zoekmachines
Ons advies over een benadering waarbij de mens centraal staat, doet niets af aan het volgen van best practices voor SEO, zoals die worden behandeld in de eigen SEO-gids van Google. SEO is een nuttige activiteit wanneer het wordt toegepast op mensen-eerste inhoud. Inhoud die voornamelijk voor zoekmachineverkeer is gemaakt, is echter sterk gecorreleerd met inhoud die zoekers onbevredigend vinden.
Hoe voorkom je dat je de zoekmachine eerst content maakt? Als u op sommige of alle vragen ja antwoordt, is dit een waarschuwing dat u opnieuw moet evalueren hoe u inhoud op uw site maakt:
- Is de inhoud in de eerste plaats bedoeld om mensen van zoekmachines aan te trekken, in plaats van gemaakt voor mensen?
- Produceert u veel inhoud over verschillende onderwerpen in de hoop dat een deel ervan goed zal presteren in de zoekresultaten?
- Gebruik je verregaande automatisering om content over veel onderwerpen te produceren?
- Vat je vooral samen wat anderen te zeggen hebben zonder veel waarde toe te voegen?
- Schrijf je over dingen omdat ze trending lijken en niet omdat je er anders over zou schrijven voor je bestaande publiek?
- Geeft uw inhoud lezers het gevoel dat ze opnieuw moeten zoeken om betere informatie uit andere bronnen te krijgen?
- Schrijft u naar een bepaald aantal woorden omdat u heeft gehoord of gelezen dat Google een voorkeur heeft voor het aantal woorden? (Nee, dat doet Google niet).
- Heb je besloten om een niche-onderwerpgebied te betreden zonder enige echte expertise, maar in plaats daarvan vooral omdat je dacht dat je zoekverkeer zou krijgen?
- Belooft je inhoud een antwoord te geven op een vraag waarop eigenlijk geen antwoord bestaat, zoals de suggestie dat er een releasedatum is voor een product, film of tv-programma terwijl er nog geen is bevestigd?
Een veel voorkomende situatie kan zijn dat je over een product of dienst zoveel content (in tekst) op een pagina hebt staan, dat het voor een bezoeker helemaal geen antwoord geeft op een vraag. De bezoeker moet dan lang scrollen om bij het stukje tekst aan te komen wat gezocht werd, terwijl de verwachting was dat het snel getoond zou worden.
Dat is niet de ervaring waar Google naar zoekt, die heeft liever een site die meteen een goed antwoord geeft. Autoriteit is wel iets wat erg belangrijk is. In hoeverre ben je een expert? Heb je ervaring, of schrijf je maar wat?
Kortom:
Wil je scoren in Google in 2022 en daarna? Dan zal je moeten zorgen dat je content maakt wat voor de gebruikers van Google behulpzaam en nuttig is, gemaakt door iemand die er echt veel vanaf weet en wat dus geloofwaardig is.
Toekomstige updates van Google zullen steeds meer deze richting opgaan, dus je kunt beter maar hiermee aan de slag gaan, dan zal je zien dat het de komende jaren een succesvolle aanpak zal zijn!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!