• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
06 51 43 98 11
Smit Online Marketing Alkmaar
  • Homepage
  • SEO blog
  • SEO handboek
  • SEO uitbesteden
    • SEO Tekstschrijver
    • SEO ondersteuning voor blogs
  • Projecten
  • Over ons
  • Contact
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / SEO2 / Wat zijn H1, H2, H3 Tags? Hoe en waarom gebruik je ze?

Wat zijn H1, H2, H3 Tags? Hoe en waarom gebruik je ze?

5 januari 2021/in SEO/door Jeroen Smit

Inhoud

  • Wat zijn H1, H2, H3 Heading Tags?
  • Wat is het nut van H1 H2 H3 tags?
  • Meer dan 1 keer een H1 op een pagina, is dat erg?
  • Hoe gebruik je H1, H2, H3 Heading Tags?
  • Hoe zie je op een pagina wat een H1 kop is?
  • Wat is de invloed van H1, H2, H3 tags op SEO?
  • Focus op je bezoekers
    • Wil je de structuur van je website verbeteren voor SEO en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op!

Wat zijn H1, H2, H3 Heading Tags?

Heading tags zijn de kopteksten op je webpagina’s. De letters zijn groter waardoor het makkelijker is om je content te scannen, voor zowel bezoekers en zoekmachines

Wat is het nut van H1 H2 H3 tags?

Het belangrijkste is dat het lezers helpt om je content makkelijker te kunnen lezen. Ze kunnen snel zien waar je pagina over gaat en of het inderdaad content is waar ze naar op zoek zijn.

Daarnaast helpt het zoekmachines ook om beter te begrijpen waar jouw pagina over gaat.

Uit een onderzoek van Moz blijkt overigens dat Google geen onderscheid maakt tussen H1 of H2 koppen. Dus als je pagina geen H1 kop heeft, is dat geen probleem. Het heeft geen invloed op je ranking. Sterker nog, uit hetzelfde onderzoek blijkt dat als je heet H1 tag meegeeft, maar de tekt wel in een groter font plaatst, het effect hetzelfde is.

Google kan H1, H2, H3 koppen wel gebruiken als ze Rich Snippets willen tonen bij de zoekresultaten. Dit zie je bijvoorbeeld bij een uitleg hoe je iets moet doen. Elke stap heeft een kopregel en zo kan Google een Rich Snippet maken om bovenaan de zoekresultaten te tonen.

Meer dan 1 keer een H1 op een pagina, is dat erg?

Nee dat is niet erg. Google geeft dit zelf aan in een video op Youtube:

Hoe gebruik je H1, H2, H3 Heading Tags?

Je gebruikt de H1, H2, H3 tags hetzelfde als hoe je een boek zou indelen of een Word-document zou maken. In Word heb je ook koppen:

Koppen in Word Wat zijn H1, H2, H3 Tags? Hoe en waarom gebruik je ze?

Kop 1, Kop 2 en Kop 3. Als je deze in een Word-document gebruikt kun je automatisch een inhoudsopgave laten maken. Word gebruikt dan de kopregels en zorgt dat de volgorde hetzelfde is als in het document.

H1 H2 H3 Heading Tags Wat zijn H1, H2, H3 Tags? Hoe en waarom gebruik je ze?

H1: Titel van je pagina/document/boek

H2: Hoofd onderwerp/hoofdstuk

H3: Sub onderwerp

Dit zorgt ervoor dat het voor lezers makkelijk te scannen is, en bepaalde informatie makkelijk te vinden is.

Hetzelfde doe je ook op je webpagina’s. Je zorgt met H1, H2, H3 kopteksten dat de lezer en zoekmachines het makkelijk kunnen scannen en eenvoudig de gewenste informatie kunnen vinden.

Hoe zie je op een pagina wat een H1 kop is?

Als je een pagina bekijkt en met je muis op een kopregel gaat staan, klik je met je RECHTER muisknop en kies je “element inspecteren”.

Je krijgt nu een extra beeld erbij met HTML codes, zoals hieronder:

H1 SEO Hoe belangrijk zijn H1, H2 koppen voor SEO?

Hier zie je wat voor kopregel dit is. Het gaat op deze pagina om de titel van het blog, wat automatisch op de pagina geplaatst wordt als H1 kop. Alle andere koppen, die er misschien groter uitzien, heb ik zelf geplaatst en zijn H2 koppen.

Er zijn ook tools waarmee je deze gegevens makkelijk kunt terugvinden, ik gebruik vaak Screaming Frog, dit is een gratis tool die een excel geeft van de content van je website. Hier zie je alle elementen zoals Meta Titel, Description, H1 en H2.

Wat is de invloed van H1, H2, H3 tags op SEO?

Zoals in het onderzoek van Moz is gebleken is de invloed beperkt. Uit het onderzoek blijkt dat er geen verschil te zien is in de ranking.

Maar voor het verdienen van een rich snippet (wat is een rich snippet?)heeft het wel invloed. Google gebruikt de Heading Tags om de Rich Snippet te maken. En een Rich Snippet wordt bovenaan de zoekresultaten geplaatst.

Daarnaast maak je de content voor je bezoekers. H1, H2, H3 tags zijn groter en vallen zo meer op bij de lezers. Het maakt het lezers dus makkelijker. En dat is een belangrijke ranking factor voor Google.

Ik adviseer je dus om de heading tags wel te gebruiken, het liefst correct.

Focus op je bezoekers

Je bezoeker, de lezer van je content, is dus de belangrijkste factor om rekening mee te houden tijdens het maken van content.

Over optimaliseren heeft dus geen zin. Als je in elke kopregel je belangrijkste zoekterm plaatst, dan wordt het voor bezoekers een vervelende herhaling. Dit kan negatief effect hebben op de ervaring, en dat is weer negatief voor je ranking.

Houd je teksten dus goed leesbaar, zowel op desktop als op mobiel.

Werk met H1, H2, H3 tags, met eronder een korte bondige tekst, liefst wat afbeeldingen of video’s erbij om het aantrekkelijker te maken. Lange stukken tekst zijn niet heel aantrekkelijk en dan verlaat je bezoeker sneller je website.

Wil je de structuur van je website verbeteren voor SEO en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op!

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

7 + drie =

Auteur: Jeroen Smit

Jeroen Smit Online Marketing
handboek SEO

Alles over SEO weten?

SEO staat nooit stil, daarom schrijven wij regelmatig nieuwe berichten. Ook updaten we berichten als dit nodig is, door bijvoorbeeld wijzigingen bij Google.

Wil jij op de hoogte blijven over SEO? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

  • domeinnaam seoWaarom zoekwoordonderzoek voor webshops belangrijk is12 januari 2023 - 13:27
  • interne links seoWat is de invloed van interne links voor Google?12 januari 2023 - 13:22
  • goede seo hoger in googleWat is de invloed van een Meta Title in Google?12 januari 2023 - 13:17
  • goede seo hoger in googleGoogle’s helpful content update in het Nederlands24 augustus 2022 - 14:03
  • bezoeker is belangrijk SEOWebshop beginnen waar moet je aan denken?19 juli 2022 - 11:36
  • beeld extensie google adsWaarom is SEO belangrijk14 juni 2022 - 16:05
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-makenStudiecase: Nieuwe webshop lanceren3 januari 2022 - 15:11
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken6 Tips voor meer SEO verkeer naar je webshop8 juli 2021 - 14:46
  • beeld extensie google adsAfbeelding toevoegen aan Google Advertentie, hoe en waarom?1 juli 2021 - 11:39
  • keywords seo domeinnaam kiezenElke week een goed blog schrijven, hoe doe je dat?30 mei 2021 - 20:42
Online marketing Alkmaar - Website laten maken

Smit Online Marketing
De Friese Poort 106
1823 BT Alkmaar

jeroen@smitonlinemarketing.nl
tel: 06-51439811

© Copyright - Smit Online Marketing
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
B2B SEO Resultaat in de zakelijke marktwebsite optimalisatie b2b seoseo mobiel overalHandleiding Google Mijn Bedrijf aanmaken, stap voor stap uitgelegd
Scroll naar bovenzijde

Op deze website gebruiken we Cookies voor bv analytics om te kunnen zien hoeveel bezoekers we hebben gehad. Ook gebruiken we cookies van social media voor marketing doelen.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accepteer CookiesMelding verbergen