Invloed bloggen op je SEO?
Voor vrijwel elke vraag of behoefte die je hebt, weet je dat Google er is. Voor veel mensen is Google hun eerste stop bij het zoeken naar zo ongeveer alles wat ze niet weten. Dat betekent dat het niet uitmaakt welk type website je hebt, als je wilt dat mensen jouw website weten te vinden, zal je moeten zorgen dat je verschijnt in de top zoekresultaten van Google. En dat kan lastig zijn.
Een van de beste dingen die je kunt doen om je kansen om hoog in Google te komen, is om een blog te starten.
Dus, helpt bloggen voor SEO? Ja dat doet het! Bloggen is goed voor SEO omdat het helpt bij een aantal dingen die belangrijke rangschikkingsfactoren zijn. Wanneer je een blog hebt die regelmatig wordt bijgewerkt met blogberichten van hoge kwaliteit en over onderwerpen die relevant zijn voor je doelgroep, kan dit een enorm verschil maken voor de prestaties van je gehele website in de zoekmachines.
Er zijn zes belangrijke redenen waarom.
Inhoud
1 Bloggen houdt je website fris en actueel
Als je ooit een website tegenkomt waaraan je ziet dat deze al jaren niet is bijgewerkt, is de informatie die je krijgt gelijk minder betrouwbaar. Misschien bestaat het bedrijf niet meer, of is de informatie inmiddels niet meer correct door bijvoorbeeld wijzigingen in regels of wetten.
Google wil zijn zoekers geen verouderde informatie verstrekken. Websites die regelmatig worden bijgewerkt, geven aan dat de website leeft en nieuwe inhoud biedt. Het geeft de algoritmen van de zoekmachine ook meer reden om je website vaker te indexeren, waardoor deze na verloop van tijd meer op hun radar blijft.
Kans is klein dat je regelmatig je homepage gaat bij werken (Is ook niet iets wat aan te raden is), dus een blog is een praktischer hulpmiddel om regelmatig nieuwe inhoud aan je website toe te voegen.
2 Een blog houdt een bezoeker langer op je website
De belangrijkste prioriteit van Google is dat mensen die zoekopdrachten uitvoeren de informatie krijgen waarnaar ze op zoek zijn, zodat ze terug blijven komen om Google opnieuw te gebruiken. Als iemand die een zoekopdracht uitvoert, op de eerste link klikt, deze vervolgens nutteloos vindt en onmiddellijk vertrekt om terug te gaan naar de zoekpagina – dat vertelt Google dat het eerste resultaat niet zo nuttig was als ze dachten. Aan de andere kant, wanneer iemand op een resultaat klikt en een tijdje op de website blijft, betekent dit voor Google dat deze website eigenlijk heel nuttig is.
Hoewel Google niet ronduit heeft gezegd dat verblijfstijd, of de tijd die mensen doorbrengen op je website als ze er eenmaal zijn, absoluut een ranking-factor is, hebben ze andere uitspraken gedaan die duidelijk maken dat het iets is waar ze wel op letten en waarde aan geven.
Iemand die naar je website komt voor een blogbericht dat wordt weergegeven in de zoekresultaten, krijgt meer reden om een tijdje te blijven hangen. Zo kunnen ze alles lezen en eventueel doorklikken naar andere interessante informatie, of een pagina waar je een product of dienst aanbiedt.
En dat wordt nog beter met uitgebreidere berichten. SEO-onderzoekers hebben ontdekt dat lange blogposts meestal beter presteren dan kortere – het gemiddelde aantal woorden in blogs die worden weergegeven op de eerste pagina van Google zijn bijna 2000 woorden lang.
3 Bloggen helpt je om beter vindbaar te worden op long-tail zoekwoorden
Veel mensen beginnen met SEO en willen op de meest relevante zoekwoorden gevonden worden. Als je bijvoorbeeld kampeerspullen verkoopt, wilt u op pagina één verschijnen voor de term “kampeerspullen”.
Hoewel dat een mooi doel is, tenzij je het grootste kampeerspullenmerk van het land bent, zul je het waarschijnlijk moeilijk hebben om een toppositie te veroveren voor die zoekopdracht. SEO is echt competitief. De beste manier voor de meeste bedrijven is om te zoeken naar langere, meer specifieke, zoekwoorden die mensen gebruiken die relevant zijn voor je bedrijf.
Dit worden long-tail woorden genoemd en ze zijn zeer belangrijk voor elke SEO-strategie – de helft van alle zoekopdrachten zijn namelijk termen van vier woorden of langer. Ket kunnen lastige zoektermen zijn om te gebruiken in pagina’s of producten. Maar het zijn perfecte termen om te targeten in een blogpost. Een winkel die kampeerspullen verkoopt, kan hun blogberichten gebruiken om informatie te geven over termen als “beste kampeerspullen voor koud weer” of “wat heb je nodig als je gaat kamperen met de auto?” Daar is de kans dat je een toppositie kunt scoren hoger omdat er minder concurrentie is.
Deze zoekopdrachten trekken niet zoveel verkeer aan als “kampeerspullen”, maar ze heel relevant voor je doelgroep. Als je op pagina één komt, krijgt u veel meer verkeer op deze long-tail zoektermen dan dat je zal krijgen op je zoekterm waar heel veel concurrentie voor is.
4 Bloggen geeft je meer mogelijkheden voor intern linken
Belangrijk bij SEO zijn links, en interne links zijn de gemakkelijkste voor je om te krijgen, omdat je ze zelf kunt maken. Het niet opnemen van interne links op je website die gebruikers van de ene pagina op de site naar de andere verwijzen, is een van de eenvoudigste SEO-fouten die u kunt maken.
Hoewel je waarschijnlijk een aantal goede interne koppelingsmogelijkheden op de hoofdpagina’s van je website kunt vinden, zullen de kansen echt groeien zodra je begint met het publiceren van blogposts. Naarmate je meer pagina’s over verschillende, maar gerelateerde onderwerpen toevoegt, voegt je meer mogelijkheden toe om die pagina’s op natuurlijke wijze aan elkaar te koppelen.
Elke keer dat je dit doet, kunt je de ankertekst strategisch gebruiken om Google beter te vertellen waar de pagina waarnaar je verwijst over gaat. Maar maak de links niet alleen voor zoekmachines. Doe dit vooral voor de lezer. Het je aanvullende interessante informatie, verkoop de link dan aan je lezer. Dus leg uit waarom je een link plaatst en vertel wat een lezer daar kan vinden en wat het voordeel is van die content. Dit vergoot het aantal doorklikken enorm!
5 Met een kwalitatief goed blog vergroot je ook de kans op externe links
Die interne links zijn belangrijk, maar het moeilijkste deel van SEO is het verdienen van externe links. Om Google je website als betrouwbaar en gezaghebbend te laten zien, moeten andere sites (en gerespecteerde sites) linken naar jouw website. Het is niet onmogelijk om externe links te krijgen zonder een blog, maar het is wel veel moeilijker.
Wanneer je een blog schrijft, vult je je website bericht na bericht met waardevolle informatie. Elke keer dat een andere website besluit dat het waardevol is voor hun lezers om hen te wijzen op nuttige informatie op jouw site, is de kans veel groter dat die backlink gaat verdienen.
Onderzoek bevestigt dit. HubSpot heeft vastgesteld dat bedrijven die een blog op hun website hebben, tot 97% meer inkomende links verdienen. Het is gewoon logisch dat meer websites linken naar dat echt nuttige bericht dat je hebt geschreven over wat je echt nodig hebt als je in de winter wilt kamperen.
6 Een blog zorgt dat je in contact komt met je doelgroep
Dit is geen directe ranking factor in de ogen van Google, maar het heeft wel degelijk invloed. Wanneer je doelgroep een bericht leest waar ze van houden, is de kans groter dat het wordt gedeeld, dat er meer verkeer naar je website komt om meer van je inhoud te bekijken en zich misschien zelfs aan te melden voor je e-maillijst. Wanneer je veel verkeer ontvangt en bezoekers terugkomen, toont dat Google dat mensen je website leuk en nuttig vinden en dit verhoogt je autoriteitsniveau in hun algoritme.
En hoewel dat vanuit SEO-perspectief geweldig is, is het uiteindelijk belangrijker voor het succes van je website dan waar je staat in de ranglijst. Mensen in je doelgroep die je website bezoeken, er verbinding mee maken en regelmatige terugkomen, zijn waardevoller dan elke # 1 plek op Google (dat is de reden dat je hoger in Google wilt komen)
Een blog is een goede manier om die verbindingen te leggen en een voortdurende relatie te beginnen met de mensen die je wilt bereiken.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!