Hoe kom ik hoger in Google, binnen een maand?
Hoger komen in Google betekent werken aan je zoekmachine optimalisatie (SEO). SEO bestaat niet uit het toepassen van wat trucjes om hoger te komen. Echt scoren in Google doe je door te zorgen voor de beste content voor jouw doelgroep.
Ik vergelijk SEO vaak met netwerken. Snel heel veel goede leads krijgen vanuit je netwerk lukt veel ondernemers niet. Netwerken is “net werken”, je zal er tijd en energie in moeten steken om resultaat te behalen. Naast de tijd en energie zal je ook moeten zorgen dat je professioneel en betrouwbaar overkomt, anders zal je netwerk je niet snel gaan aanbevelen. En zo werkt SEO eigenlijk ook. Als je er geen tijd en aandacht aan besteedt, zal je resultaat altijd achter blijven. Als je niet wordt gezien als expert en geen vertrouwen verdient online, dan gaat Google je ook niet belonen met een hoge ranking.
Inhoud
Hoger scoren in Google
Hoger scoren in Google gaat niet van de ene op de andere dag. Dat kost tijd. Je zal tijd moeten investeren om je content beter te maken. Maar je hebt ook tijd nodig om het vertrouwen van Google te verdienen en hoger te komen in de ranking. Het zal dus geen eenvoudig doelpunt zijn. Maar bij veel websites zijn er toch verbeteringen te realiseren die niet heel complex zijn. Daar gaan deze 6 stappen voor zorgen.
Waar begin je en hoe pak je dit aan?
Hoger scoren in Google begint bij het verbeteren van je huidige website en bestaande pagina’s. Als je als ondernemer ziet dat het een positief effect geeft, zal je ook meer tijd en energie willen steken in je website. Het gevolg kan zijn dat je toch besluit om je website in zijn geheel aan te pakken om nog betere resultaten te boeken. De stappen die je dan al hebt gedaan gaan je enorm helpen bij het bepalen van je nieuwe structuur en kiezen van juiste partner. Je weet immers beter wat je wilt omdat je hebt gezien en ervaren wat goed werkt.
Met deze 6 stappen kun jij dus zelf aan de slag met je website. Bij de stappen heb ik aangegeven hoeveel tijd het ongeveer zal kosten bij een gemiddelde website. Zo weet je wat jouw investering is en wanneer je resultaat kunt verwachten.
Stap 1: Wat zijn de belangrijkste zoektermen van jouw website?
Als je niet weet waar je op gevonden wilt worden, hoe ga je dat dan verbeteren?
Door je te verplaatsen in je doelgroep kun je achterhalen waar ze naar op zoek zijn. Maak daar een lijst van in excel, hiervoor heb je nog geen tools nodig, gewoon brainstormen en noteren.
Vervolgens ga je in Google Search Console aan de slag. Google geeft met deze tool veel gratis informatie die je goed kunt gebruiken om beter vindbaar te worden. Je kunt hier bijvoorbeeld per pagina zien waar men daadwerkelijk op zoekt, wat je gemiddelde positie is en hoeveel mensen doorklikken. Klik dan eerst op het tabblad pagina’s,, selecteer een pagina en klik dan weer op zoekopdrachten, nu zie je de zoekopdrachten van die specifieke pagina. Pak de gegevens van je belangrijkste pagina’s en zet die in je excel (ik zou een andere kolom gebruiken, dan blijft het overzichtelijk waar je welke informatie vandaan hebt gehaald). Zijn er overeenkomsten te vinden? Mooi, markeer deze dan.
Daarna kan je Google zelf gebruiken. Zoek op de zoektermen die je hebt gevonden en belangrijk vindt. Kijk vervolgens naar de resultaten en kijk of er termen zijn die veel gebruikt worden. Waarschijnlijk zijn dit termen die jouw doelgroep aanspreekt.
Je kunt ook een uitgebreid zoekwoordonderzoek doen. Ga je net starten met SEO? Dan is het beter om dit later, met enige ervaring, te doen.
Stap 2: Hoe ziet jouw Google vermelding eruit?
Er is een makkelijke manier om te achterhalen hoe jouw pagina’s nu vertoond worden in Google, en dat doe je met Google. Zoek op “site:domeinnaam”, zonder spaties. Nu krijg je van Google een overzicht van al jouw pagina’s met de manier waarop deze getoond worden in de zoekresultaten van Google.
Wat ik vaak zie is dat het beperkt is tot paginanaam en bedrijfsnaam. Dat kan prima werken, maar vaak niet. Hier is de eerste winst te behalen. Bekijk nu je belangrijkste pagina’s en wees kritisch over je vermelding en vergelijk het met de vermeldingen die wel een goede positie hebben in Google.
Stap 3: Verbeter je Meta Title en Description
De Meta Title en Description bepalen hoe jij wilt dat je pagina getoond wordt in de resultaten van Google. Ga dus nu voor de (belangrijkste) pagina’s kijken of je een betere versie kunt maken. Zorg dat hij aanspreekt en triggert tot doorklikken. Verplaats je dus in je doelgroep, waar zou je zelf zeker op gaan klikken?
Je aangepaste Meta Title en Description worden door Google vaak snel opgemerkt. Maar Google gebruikt het niet in 100% van de gevallen. Het kan gebeuren dat Google bij de description toch een stukje tekst gebruikt van je pagina. Dat doet Google dan eigenlijk omdat het misschien wel beter werkt dan wat jij bedacht hebt.
Deze eerste 3 stappen kosten je ongeveer 1/2 tot een hele dag. Ik adviseer je ook om er niet meer tijd aan te besteden de eerste keer. Doe het zorgvuldig, maar ook op gevoel. Monitor je resultaten en ga dan weer verder met optimaliseren. Het idee dat je direct de optimale versie weet te bedenken is een utopie, testen is het sleutelwoord.
Stap 4: Teksten verbeteren om hoger te komen in Google
Naast je vermelding in Google adviseer ik je aan om de teksten op je pagina’s te verbeteren. En dat is nu eigenlijk een stuk makkelijker geworden doordat je de eerste 3 stappen al hebt gedaan. Je hebt namelijk al een lijst van zoektermen die belangrijk zijn, voeg deze toe aan de betreffende pagina’s!
Dit doe je deels voor Google, zodat Google beter weet waar je pagina over gaat. Maar het belangrijkste is en blijft je bezoeker. Als die klikt op jouw resultaat in Google, maar vervolgens niet blij is met jouw pagina, dan zal hij terug gaan en op een ander resultaat klikken. Dat wil je niet want dit heeft grote invloed op je ranking.
Heb je in stap 1 en 2 vragen of zoektermen gevonden die je nu nog niet op je pagina’s hebt staan? Voeg dan content toe om dit wel voor elkaar te krijgen. Pagina’s met meer goede content scoren beter in Google.
Stap 5: Zorg voor interne en externe links
Bezoekers vinden het fijn als je het ze makkelijk maakt. Als je op je pagina schrijft over een onderwerp of dienst die je nader uitlegt op een andere pagina, link daar dan heen, dan hoeft een bezoeker van jouw website niet zelf te zoeken, of erger, te zoeken in Google waardoor ze waarschijnlijk niet meer bij jou terugkomen.
Dit kan je intern doen, dus naar een pagina binnen jouw website, of extern, dus naar een andere website. Dat kan bijvoorbeeld heel handig zijn als je linkt naar een bepaald onderzoek. Je kunt wel zeggen dat je gegevens van een onderzoek gebruikt, maar een link maakt het betrouwbaarder. Let bij extern linken erop dat je de link laat openen in een ander venster. Anders ben je je bezoeker misschien wel kwijt.
Over intern linken hebben we een blog geschreven, er komt namelijk meer bij kijken dan alleen een woord laten linken. Hierin lees je hoe je intern linken goed kunt toepassen.
Stap 4 en 5 zou ik tegelijk oppakken. Dan kun je de belangrijkste pagina’s van je website aanpakken. Dit zal je waarschijnlijk 1/2 tot 1 uur per pagina gaan kosten.
Stap 6: Meer content om hoger te komen in Google
ik heb het net al even aangegeven, pagina’s met meer tekst scoren beter in Google. In stap 4 heb je de belangrijkste pagina’s al aangepakt, misschien kun je op die pagina’s nog meer content plaatsen, maar misschien wil je dat niet.
Start dan een blog. Bloggen werkt heel goed als het gaat om beter vindbaar worden. Ook hierover hebben we een uitgebreid blog geschreven met tips.
Maar waar ga je over bloggen? Gelukkig heb je stap 1 en 2 al gedaan. Waarschijnlijk heb je daar nog wel een aantal zoektermen over waar je nu nog niets mee hebt gedaan. Begin daar eens mee.
Daarnaast kun je Google suggesties gebruiken om nog meer onderwerpen te vinden. Google geeft als je een zoekopdracht invoert suggesties, dit zijn vaak zoektermen die andere ook invoeren. Dus misschien zitten daar wel vragen tussen die jij het beste kunt beantwoorden. Daar is je blog dus heel geschikt voor!
Heb je al een blog? Mooi, maar ga er eens kritisch doorheen. Klopt alle informatie nog? Of is het gedateerd? Ga er post voor post doorheen en pas het aan, of verwijder de post als het niet meer van toepassing is.
Wat tijd betreft is het afhankelijk of je al een blog hebt of niet. Maar ik zou rekening houden met 1/2 tot een hele dag per week. Heb je die al? Dan zou ik 2-3 posts per dag nalopen en verbeteren. Je kunt per post zoals in stap 1 in Search Console terugvinden waar je nu op gevonden wordt. Gebruik deze gegevens om je post te verbeteren voor de bezoeker (incl meta title en description natuurlijk)
Heb je nog geen blog, probeer dan elke week 2-3 posts te maken. Maak eerst een lijst met onderwerpen. Heb je er 10-15? Plan dan tijd in om die ook echt te gaan schrijven. Door het in te plannen wordt het een onderdeel van je week, en kun je het ook daarna waarschijnlijk volhouden. Hoeveel berichten moet je uiteindelijk maken? Dat hangt af van je branche, als er onderwerpen zijn waar men op zou kunnen zoeken die je nog niet hebt behandeld, dan ben je dus nog niet klaar.
Hoeveel tijd kost SEO
Met deze 6 stappen kun je dus binnen een maand zorgen dat je hoger komt in Google! Als je deze stappen helemaal doorloopt zal het je ongeveer 50 uur kosten. Hierbij ga ik dan uit van 10 pagina’s die je in eerste instantie gaat optimaliseren en je 2 blogposts per week gaat maken. Dus is organische verkeer gratis? Nee, je zal tijd moeten investeren, maar als je dit doet kan het je op lange termijn heel veel opleveren. Want dit is niet iets wat 1 maand werkt. Dit kan je de komende jaren heel veel succes opleveren.
Het succes wat je vaak al na een maand kunt zien zal ervoor zorgen dat je SEO minder als “kosten” gaat zien. Het rendement op langere termijn kan enorm zijn. Wij zien regelmatig bedrijven fors groeien in omzet doordat we deze stappen hebben doorlopen. SEO is dus meer een investering die lang rendement kan opleveren.
Daarnaast zal het succes je overtuigen om er meer tijd in te steken. Zorgen dat je meer goede content gaat maken, misschien wel met video’s. Je gaat andere pagina’s verder optimaliseren en voor dat je het door hebt, zit het in je systeem. Dan plan je vaste momenten in jouw week en maand om dit op te pakken. En dat doe je met veel plezier, want je weet dat het geld gaat opleveren!
Hoe meet ik het resultaat van mijn SEO inspanningen?
Als je de stappen hebt doorlopen, dan wil je natuurlijk ook weten hoe je het resultaat kunt meten. Wat als we resultaat beloven, dan moet jij dat ook kunnen zien.
Het mooiste is natuurlijk als je binnen die maand nieuwe klanten weet te trekken via je website, want dat is het uiteindelijke doel. Maar hoger komen in Google gaat niet altijd even snel. Soms kan het gewoon even duren, als er veel concurrentie is, dan kan het gewoon meer tijd en energie kosten om echt te scoren in Google.
Toch kan je zien of je inspanningen effect hebben gehad. In stap 1 hebben we al gesproken over Google Search Console. Daarin kun je zien hoeveel jouw website in de zoekresultaten wordt getoond. Als je een hogere ranking hebt gekregen door deze 6 stappen, dan zal je zien dat je ook meer vertoond wordt in Google. Dat kan ook meer kliks opleveren, maar dat zal in het begin vaak niet heel erg hard stijgen. Pas als je op de eerste pagina komt ga je ook daar een stijging zien.
Een andere manier is om Ubersuggest te gebruiken. Voordat je start met deze stappen ga je naar ubersuggest en voor je domeinnaam in. Kijk vervolgens bij keywords. Hier zie je de belangrijkste zoektermen waar je website nu op gevonden wordt en de bijbehorende positie. Maak een screenshot en bewaar deze. Zo kun je later vergelijken of je posities beter zijn geworden!
Resultaat zet ondernemers aan tot actie. Ik hoop dus dat je met het volgens van deze 6 stappen mooie resultaten gaat zien. Met deze 6 stappen ben je uiteraard nog niet klaar. Misschien is een nieuwe structuur met nieuwe vormgeving de beste optie, of moet er gewoon nog veel meer geweldige content komen. Wil je weten wat wij jou adviseren? Laten we dan een afspraak maken voor een kop koffie!
Wil je meer doen om beter gevonden te worden?
Dan hebben wij 2 opties voor je.
- Handboek SEO, uitgebreid handboek die je verder gaat helpen
- Cursus SEO, met deze cursus ga je ook echt aan de slag en maken we een plan op maat voor jouw website.
Kost zoekmachine optimalisatie veel tijd?
Met deze 6 stappen ben je ongeveer 40-50 uur bezig en zal je na een maand de eerste resultaten gaan zien.
Hoe scoren mijn pagina’s op dit moment?
Om dit te kunnen achterhalen zijn er verschillende tools beschikbaar. Wij bekijken het andersom. Wat zijn belangrijke zoektermen en op welke positie staat dan welke pagina van jouw website.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!