Hoe werkt SEO? En hoe kan het jouw meer omzet opleveren?
Het resultaat van goede SEO is dat je op relevante zoektermen hoger komt op Google, beter vindbaar en dus meer bezoekers naar je website. Omdat het relevante bezoekers zijn kan je hier ook meer nieuwe klanten en meer omzet uit scoren. De bezoekers naar je website kosten je verder geen geld, je hoeft niet te betalen per klik, het zijn dus gratis bezoekers. Nou ja, gratis, je zal er wel wat voor moeten doen om er echt veel uit te halen. Dat kost uiteraard tijd en energie. Soms zal je ook zaken uitbesteden, dus helemaal gratis is het niet. Maar je krijgt van Google geen factuur omdat je meer bezoekers hebt gekregen door SEO.
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Met SEO optimaliseer je je website voor zoekmachines zoals Google. Je website verbeteren op gebied van SEO betekent je website zó opbouwen dat Google heel goed weet waar je website over gaat. De potentiële bezoeker is ook een hele belangrijke factor voor SEO. Je doet het dus niet alleen voor Google, je doet het voornamelijk voor je bezoekers!
Hoe belangrijk is SEO?
Googelen is werkwoord, staat zelfs in de Dikke van Dale. Het is niet meer weg te denken in ons dagelijks leven. Als je iets niet weet of iets zoekt, dan is Google de plek waar je gaat zoeken. Of je dit nu op een computer doet of op je smartphone via spraak of tekst, Google geeft jou antwoord op je vraag.
Omdat iedereen Google gebruikt voor deze dingen, is het voor bedrijven natuurlijk ook belangrijk om daar goed gevonden te worden. Als iemand via Google zoekt naar een advocaat in Haarlem, dan gaat Google de resultaten tonen. Sta je daar als advocaat in Haarlem niet tussen, dan ga je dus nooit in contact komen met de mensen die hierop zoeken.
Het is dus voor de groei van je bedrijf erg belangrijk om goed vindbaar te zijn, en te zorgen dat dit zo blijft of beter wordt. Het is gratis verkeer waar je dus meer nieuwe klanten en meer omzet uit kunt halen, zonder hoge kosten. Bedrijven die succesvol zijn op gebied van SEO zien vaak ook een mooie stijging in omzet en groei van het bedrijf.
Er is nog een andere reden dat SEO belangrijk is. Je concurrenten zijn er ook actief, of gaan dat in de toekomst worden. Stel je scoort nu al best goed op gebied van SEO, maar je besteedt er nog niet vele tijd en aandacht aan. Het is zo gegroeid. Dan is de kans groot dat concurrenten er in de toekomst wel mee aan de slag gaan en dat ze jouw organische verkeer gaan inpikken. Je verliest dan traffic en kansen op meer omzet.
Hoe werkt SEO?
SEO bestaat uit 4 belangrijke onderdelen, elk onderdeel heeft invloed op je positie binnen Google.
Is je website SEO technisch goed?
Hierbij gaat het om het technische deel van je website. Is je website snel genoeg? Komen zoektermen goed terug in de content? Is de structuur goed? Is er een sitemap?
Er zijn tientallen elementen die je kunt rekenen onder technische SEO. In het SEO handboek hebben we veel van deze elementen benoemt en kun je leren hoe je dit goed kunt toepassen.
Heb je goede content voor SEO?
Een website die technisch op orde is wil nog niet direct hoog in Google komen. Goede content is een must. Content bestaat uit bijvoorbeeld tekst, afbeeldingen of video. Het is net wat het beste past voor jouw bedrijf en natuurlijk je doelgroep.
Zonder goede content zal je niet snel een hoge positie krijgen op Google. Om te bepalen wat voor content je kan maken is een goed zoekwoord onderzoek met de juiste SEO tools aan te raden. Dit geeft je veel ideeën voor content wat goed past bij jouw bedrijf.
Wordt je bezoeker blij van jouw website?
Google kijkt sterk naar het gedrag van bezoekers op een website. Dat is namelijk een hele belangrijke factor. Als je bezoekers positieve signalen geven aan Google, dan zal jouw content waarschijnlijk goed passen bij de zoekopdracht en zal Google je hoger plaatsen in de resultaten.
Je maakt je website dus niet voor Google, en daar doe je SEO eigenlijk ook niet voor. Je doet het voor je potentiële bezoekers en klanten. Die wil je overtuigen van jouw bedrijf!
Backlinks
Backlinks zijn linkjes vanaf andere websites naar jouw website. Linkjes die je verdient met goede content zijn waardevol. Het is namelijk een signaal naar Google dat een andere website blijkbaar jouw content dusdanig waardevol en goed vindt, dat ze er heen willen linken.
Je kunt dan ook denken aan een rekentool die dusdanig goed werkt dat het handig is voor veel mensen, en daarom linken andere websites naar jouw tool.
Hoe bepaald Google welke website bovenaan komt te staan?
Ik vergelijk het wel eens met via-via marketing. Waarschijnlijk ken je het wel, nieuwe klanten die je via een bekende hebt binnengekregen. Een manier die voor veel bedrijven zeer belangrijk is. Tevreden klanten en kennissen die jouw bedrijf adviseren aan hun netwerk.
Zo kun je SEO ook een beetje zien. Als jouw website goed is geoptimaliseerd, hele goede content heeft voor de doelgroep en door je bezoekers wordt gewaardeerd, dan zal Google jouw website, en dus bedrijf, aanbevelen aan zijn gebruikers. Het grote verschil is echter dat Google je maandelijks duizenden keren kan aanbevelen, terwijl je eigen netwerk dit veel minder vaak kan en zal doen.
Google bepaald dus welke website hoog in de resultaten komt op basis van meer dan 200 factoren. En het doel van Google is altijd om de beste resultaten te tonen bij de zoekopdrachten. Je zal Google alleen wel meer moeten overtuigen dat jij de beste bent dan dat je je tante moet overtuigen. Die gelooft je meteen omdat ze je tante is. Google gelooft je pas als ze bewijs hebben.
Dus even terug naar het voorbeeld van de advocaat in Haarlem. Als je als advocaat in Haarlem de beste content hebt met de best geoptimaliseerde website die zeer gebruiksvriendelijk is, zal je bovenaan kunnen komen op de zoekterm “advocaat Haarlem”. Een zoekterm waar maandelijks meer dan 500 mensen op zoeken. Dat kan je dus serieus veel traffic en nieuwe klanten opleveren doordat Google jouw bedrijf steeds weer gaat aanbevelen aan zijn gebruikers!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!