Waarom zijn interne links belangrijk voor SEO?
Als je een bezoeker naar je website hebt getrokken, dan wil je waarschijnlijk dat hij meer dan 1 pagina gaat bekijken. Dan blijft hij langer op je website en wordt de kans groter dat je een nieuwe klant scoort.
Inhoud
Wat is een interne link?
Een interne link is een link binnen je eigen website. Dus je verwijst naar een andere pagina, product of blogbericht.
Waarom zijn interne links belangrijk voor SEO?
Interne links geven zoekmachines een goed beeld over de structuur van je website. Ze zien de verbanden van de content en kunnen de pagina’s makkelijker crawlen. Hierdoor maak je het zoekmachines dus makkelijker om je website beter te indexeren. Voor bezoekers kan het ook een meerwaarde hebben. Je leest een stuk informatie en daarin kom je een link tegen naar relevante andere informatie. Je klikt door en je komt zo heel eenvoudig nog meer te weten over het onderwerp waar je interesse in hebt.
Intern linken is dus best belangrijk. Je geeft bezoekers namelijk nog meer informatie wat kan zorgen voor nog positievere signalen naar Google, wat zal zorgen voor een hogere ranking.
Hoeveel interne links moet je maken per pagina?
Interne links moet je alleen doen als het iets toevoegt voor de bezoeker. Ga dus niet in elke zin, of elke keer bij het gebruik van een bepaald woord, een link toevoegen. Dat leest niet fijn, en een bezoeker zal dan ook niet snel gaan klikken op je interne link. Link naar relevante content wat mogelijk ook interessant kan zijn voor de lezer. Zo hebben wij ook een blog geschreven over het effect van bloggen voor SEO, ook daar komt een stukje terug over intern linken.
Hoe kun je meer interne links toevoegen?
Hiervoor zal je op zoek moeten gaan naar goede link mogelijkheden. Dat kun je doen door elke pagina door te gaan lezen en kijken of je een link kunt toevoegen, maar dat kan best veel tijd kosten.
Een andere manier is Google te gebruiken. Daar kun je binnen je eigen site zoeken naar pagina’s waar bepaalde zoektermen terug komen. Vervolgens kun je die pagina’s bewerken en de interne links toevoegen waar het waarde toevoegt.
Hoe doe je dat?
Ga naar Google en zoek op:
site:domeinnaam.nl zoekterm
Let op dat je in het eerste stuk jee spatie gebruikt, maar tussen domeinnaam.nl en zoekterm wel. Wat je nu doet is dat je aan Google vraagt op welke pagina’s de zoekterm te vinden is binnen je eigen website.
Heb je de zoekterm in je menu of footer staan, dan zal je waarschijnlijk al je pagina’s tegenkomen. Pas dan de zoekterm aan zodat je specifieker kunt zoeken binnen je eigen website.
Heb je een pagina waar de zoekterm staat, en kun je daar een goede nuttige interne link van maken? Doe dat dan. Ga zo je hele website door en probeer interne links te maken naar relevante content, en vooral ook naar de belangrijkste pagina’s van jouw website.
Hoe kun je het beste intern linken?
Verkoop je link aan je bezoeker. Vaak zie je dat een woord, of een deel van een zin, wordt gelinkt naar een andere pagina. De kans dat een bezoeker dat gebruikt is heel klein. Probeer dus de interne links te verkopen aan je bezoeker. En met verkopen bedoel ik iets zoals dit:
Om echt aan de slag te gaan met SEO hebben wij een handboek gemaakt, deze kun je hier gratis lezen.
Zo geef je de bezoeker een reden om te klikken op je link, en niet zomaar een link omdat je interne links wilt maken.
Veel gestelde vragen over interne links:
Wat zijn interne links?
Interne links zijn verwijzingen binnen een eigen website. Dus een link van een pagina naar een andere pagina binnen 1 domein.
Waarom zijn interne links belangrijk?
Interne links verbinden je content en geven Google een idee van de structuur van je website. Ze kunnen een hiërarchie op je site tot stand brengen, zodat je de belangrijkste pagina’s en berichten meer linkwaarde kunt geven dan andere, minder waardevolle, pagina’s. Dus het gebruik van de juiste interne link strategie kan je SEO een boost geven!
Hoeveel interne links per pagina?
Interne links moet je alleen doen als het iets toevoegt voor de bezoeker. Ga dus niet in elke zin, of elke keer bij het gebruik van een bepaald woord, een link toevoegen. Dat leest niet fijn, en een bezoeker zal dan ook niet snel gaan klikken op je interne link. Link naar relevante content wat mogelijk ook interessant kan zijn voor de lezer.
Hoe kun je het beste een interne link maken?
Verkoop je link aan je bezoeker. Vak zie je dat een woord, of een deel van een zin, wordt gelinkt naar een andere pagina. de kans dat een bezoeker dat gebruikt is heel klein. Probeer dus de interne links te verkopen aan je bezoeker
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!