Keyword onderzoek voor SEO, hoe doe je dat?
Heb je het over zoekmachines, dan heb je het over keywords of zoektermen. Er zijn keywords met heel veel concurrentie en je hebt keywords waar niet veel concurrentie is. Maar hoe bepaal je nu welke keywords voor jou interessant zijn?
Keyword onderzoek voor SEO, hoe doe je dat? Het begint met gezond verstand. Wat zoekt iemand via Google en wat is de intentie achter die zoekopdracht? Daar heb je waarschijnlijk al een aantal keywords die voor jouw bedrijf zeer interessant zijn.
Op keywords met veel zoekopdrachten is vaak ook veel concurrentie te vinden. dat maakt het lastiger om een top positie te behalen. Als je meer in een niche zit, wordt dat al veel makkelijker. Daar is weinig tot geen concurrentie en kun je in korte tijd een toppositie realiseren.
Het idee van een niche kun je ook gebruiken in de content op je website. Als je een blog gaat maken, iets wat we zeker aanraden om te doen, we hebben er zelfs een uitgebreid blog over geschreven, dan kun je niches in jouw branche gebruiken om traffic naar je website te trekken.
Stel je hebt een webshop en je verkoopt kinderkleding, ja dan ben je niet de enige helaas. Om op “kinderkleding” een top positie te krijgen heb je meer nodig dan een goede website. Nu kun je tijd en energie steken in backlinks, maar daar heb je helaas niet veel controle over, en daarnaast ligt er altijd een update van Google op de loer. Je zal niet de eerste of laatste zijn die door een update van Google wegzakt in de resultaten.
Inhoud
Hoe bepaald je keywords voor je blog?
Een goede manier is dus het opzetten en bijhouden van een blog. Maar hoe bepaal je nu de onderwerpen. Er zijn vele keyword tools die je daarbij kunnen helpen. Helaas zie je heel veel dat deze keyword tools onjuiste gegevens geven. Onjuist over het aantal zoekopdrachten en concurrentie. De keyword tool zijn vaak niet kosteloos, dus je betaald een bedrag per maand voor het gebruik ervan, en dan is de kwaliteit lang niet altijd goed.
Ik kies er dus liever voor om zelf de handen uit de mouwen te steken. Ik gebruik het liefst gewoon Google zelf. Hoe kun je Google gebruiken om onderwerpen voor je blog te bepalen?
Ga naar Google en vul je zoekterm in, doe daarna een spatie en begin bij de letter A, vervolgens B en zo verder. Google geeft je nu een aantal suggesties, en kijk of daar suggesties tussen staan die voor jouw interessant en relevant zijn. Bij kinderkleding heb ik binnen een paar minuten de volgende lijst kunnen maken:
- kinderkleding bedrukken
- kinderkleding bruiloft
- kinderkleding chique
- kinderkleding combineren
- kinderkleding doneren
- kinderkleding duurzaam
- kinderkleding feestje
- kinderkleding fotoshoot
Nu ga je per zoekopdracht kijken wat er al aan resultaten staan. Kijk ik bijvoorbeeld bij “kinderkleding combineren” dan zie ik al snel websites verschijnen die over kleding combineren voor volwassen gaat. Dus waarschijnlijk is er gewoon niet veel content op internet over te vinden. Maar het is wel iets wat men zoekt! Daar liggen dan dus kansen om traffic naar je website te trekken.
Aanvullende keywords voor je blog vinden
Nu je een lijst hebt gemaakt van onderwerpen waar je voor wilt gaan schrijven, kun je aan de slag gaan. Maar er is iets wat je niet moet vergeten. Blogs die veel tekst bevatten wat interessant en nuttig is voor de bezoeker doen het veel beter als het gaat om SEO. Dus je wilt goede posts maken met veel nuttige informatie. Daarom adviseer ik om bij de zoekopdracht die je hierboven hebt gedaan te kijken naar de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de eerste pagina:
Hier staan andere zoekopdrachten die misschien wel sub-onderwerpen voor jouw blog post kunnen worden. als ik hier naar kijk dan zou je dus voor jongens en meisjes een stuk kunnen maken, maar ook met schoenen en kleuren. Bedank dan nog zomer en winter erbij en je hebt voor dit blog bericht al 6 onderwerpen die terug gana komen. Zo maak je 1 goede lange post met interessante content die bezoekers gaat trekken.
Hoeveel zoekopdrachten zitten er achter je keyword?
Als je deze manier van werken hanteert dan maak je dus gebruik van de suggesties van Google. Google geeft die suggesties aan gebruikers omdat Google weet dan andere er ook op zoeken. Dus er zullen zeker interessante zoektermen tussen zitten. Hoeveel is niet te zeggen.
Gebruik je online tools dan weet je het ook niet zeker. Google geeft die informatie niet vrij. De enige manier om te weten of je een relevante zoekterm hebt gebruikt met veel potentie, is door het te gaan doen. Dan kun je gaan zien wat je resultaten zijn in Search Console. Dan kan je zien wat je positie is, en hoeveel zoekvolume er ongeveer is.
Veel gestelde vragen over zoekwoord onderzoek
Hoe doe je een zoekwoord onderzoek?
Het begint met gezond verstand. Wat zoekt iemand via Google en wat is de intentie achter die zoekopdracht? Daar heb je waarschijnlijk al een aantal keywords die voor jouw bedrijf zeer interessant zijn.
Hoe bepaald je keywords voor je blog?
Een goede manier is dus het opzetten en bijhouden van een blog. Maar hoe bepaal je nu de onderwerpen. Er zijn vele keyword tools die je daarbij kunnen helpen. Maar je kunt ook zelf aan de slag met Google.
Hoeveel mensen zoeken op bepaalde zoekwoorden?
Dat is moeilijk te zeggen. Google deelt deze informatie niet en de tools die beschikbaar zijn zitten er vaak erg ver naast maar ze geven wel een indicatie.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!