• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
06 51 43 98 11
Smit Online Marketing Alkmaar
  • Homepage
  • SEO blog
  • SEO handboek
  • SEO uitbesteden
    • SEO ondersteuning voor blogs
  • Projecten
  • Over ons
  • Contact
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / SEO2 / Keyword onderzoek voor SEO, hoe doe je dat?
keyword onderzoek seo

Keyword onderzoek voor SEO, hoe doe je dat?

9 november 2019/in SEO/door Jeroen Smit

Heb je het over zoekmachines, dan heb je het over keywords of zoektermen. Er zijn keywords met heel veel concurrentie en je hebt keywords waar niet veel concurrentie is. Maar hoe bepaal je nu welke keywords voor jou interessant zijn?

Keyword onderzoek voor SEO, hoe doe je dat? Het begint met gezond verstand. Wat zoekt iemand via Google en wat is de intentie achter die zoekopdracht? Daar heb je waarschijnlijk al een aantal keywords die voor jouw bedrijf zeer interessant zijn.

Op keywords met veel zoekopdrachten is vaak ook veel concurrentie te vinden. dat maakt het lastiger om een top positie te behalen. Als je meer in een niche zit, wordt dat al veel makkelijker. Daar is weinig tot geen concurrentie en kun je in korte tijd een toppositie realiseren.

Het idee van een niche kun je ook gebruiken in de content op je website. Als je een blog gaat maken, iets wat we zeker aanraden om te doen, we hebben er zelfs een uitgebreid blog over geschreven, dan kun je niches in jouw branche gebruiken om traffic naar je website te trekken.

Stel je hebt een webshop en je verkoopt kinderkleding, ja dan ben je niet de enige helaas. Om op “kinderkleding” een top positie te krijgen heb je meer nodig dan een goede website. Nu kun je tijd en energie steken in backlinks, maar daar heb je helaas niet veel controle over, en daarnaast ligt er altijd een update van Google op de loer. Je zal niet de eerste of laatste zijn die door een update van Google wegzakt in de resultaten.

Inhoud

  • Hoe bepaald je keywords voor je blog?
  • Aanvullende keywords voor je blog vinden
  • Hoeveel zoekopdrachten zitten er achter je keyword?
  • Veel gestelde vragen over zoekwoord onderzoek
  • Hoe doe je een zoekwoord onderzoek?
  • Hoe bepaald je keywords voor je blog?
  • Hoeveel mensen zoeken op bepaalde zoekwoorden?

Hoe bepaald je keywords voor je blog?

Een goede manier is dus het opzetten en bijhouden van een blog. Maar hoe bepaal je nu de onderwerpen. Er zijn vele keyword tools die je daarbij kunnen helpen. Helaas zie je heel veel dat deze keyword tools onjuiste gegevens geven. Onjuist over het aantal zoekopdrachten en concurrentie. De keyword tool zijn vaak niet kosteloos, dus je betaald een bedrag per maand voor het gebruik ervan, en dan is de kwaliteit lang niet altijd goed.

Ik kies er dus liever voor om zelf de handen uit de mouwen te steken. Ik gebruik het liefst gewoon Google zelf.  Hoe kun je Google gebruiken om onderwerpen voor je blog te bepalen?

Ga naar Google en vul je zoekterm in, doe daarna een spatie en begin bij de letter A, vervolgens B en zo verder. Google geeft je nu een aantal suggesties, en kijk of daar suggesties tussen staan die voor jouw interessant en relevant zijn. Bij kinderkleding heb ik binnen een paar minuten de volgende lijst kunnen maken:

  • kinderkleding bedrukken
  • kinderkleding bruiloft
  • kinderkleding chique
  • kinderkleding combineren
  • kinderkleding doneren
  • kinderkleding duurzaam
  • kinderkleding feestje
  • kinderkleding fotoshoot

Nu ga je per zoekopdracht kijken wat er al aan resultaten staan. Kijk ik bijvoorbeeld bij “kinderkleding combineren” dan zie ik al snel websites verschijnen die over kleding combineren voor volwassen gaat. Dus waarschijnlijk is er gewoon niet veel content op internet over te vinden. Maar het is wel iets wat men zoekt! Daar liggen dan dus kansen om traffic naar je website te trekken.

Aanvullende keywords voor je blog vinden

Nu je een lijst hebt gemaakt van onderwerpen waar je voor wilt gaan schrijven, kun je aan de slag gaan. Maar er is iets wat je niet moet vergeten. Blogs die veel tekst bevatten wat interessant en nuttig is voor de bezoeker doen het veel beter als het gaat om SEO. Dus je wilt goede posts maken met veel nuttige informatie. Daarom adviseer ik om bij de zoekopdracht die je hierboven hebt gedaan te kijken naar de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de eerste pagina:

gerelateerde zoekopdrachten google Keyword onderzoek voor SEO, hoe doe je dat?

Hier staan andere zoekopdrachten die misschien wel sub-onderwerpen voor jouw blog post kunnen worden. als ik hier naar kijk dan zou je dus voor jongens en meisjes een stuk kunnen maken, maar ook met schoenen en kleuren. Bedank dan nog zomer en winter erbij en je hebt voor dit blog bericht al 6 onderwerpen die terug gana komen. Zo maak je 1 goede lange post met interessante content die bezoekers gaat trekken.

Hoeveel zoekopdrachten zitten er achter je keyword?

Als je deze manier van werken hanteert dan maak je dus gebruik van de suggesties van Google. Google geeft die suggesties aan gebruikers omdat Google weet dan andere er ook op zoeken. Dus er zullen zeker interessante zoektermen tussen zitten. Hoeveel is niet te zeggen.

Gebruik je online tools dan weet je het ook niet zeker. Google geeft die informatie niet vrij. De enige manier om te weten of je een relevante zoekterm hebt gebruikt met veel potentie, is door het te gaan doen. Dan kun je gaan zien wat je resultaten zijn in Search Console. Dan kan je zien wat je positie is, en hoeveel zoekvolume er ongeveer is.

Veel gestelde vragen over zoekwoord onderzoek

Hoe doe je een zoekwoord onderzoek?

Het begint met gezond verstand. Wat zoekt iemand via Google en wat is de intentie achter die zoekopdracht? Daar heb je waarschijnlijk al een aantal keywords die voor jouw bedrijf zeer interessant zijn.

Hoe bepaald je keywords voor je blog?

Een goede manier is dus het opzetten en bijhouden van een blog. Maar hoe bepaal je nu de onderwerpen. Er zijn vele keyword tools die je daarbij kunnen helpen. Maar je kunt ook zelf aan de slag met Google.

Hoeveel mensen zoeken op bepaalde zoekwoorden?

Dat is moeilijk te zeggen. Google deelt deze informatie niet en de tools die beschikbaar zijn zitten er vaak erg ver naast maar ze geven wel een indicatie.

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 − 12 =

Auteur: Jeroen Smit

Jeroen Smit Online Marketing
handboek SEO

Alles over SEO weten?

SEO staat nooit stil, daarom schrijven wij regelmatig nieuwe berichten. Ook updaten we berichten als dit nodig is, door bijvoorbeeld wijzigingen bij Google.

Wil jij op de hoogte blijven over SEO? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-makenStudiecase: Nieuwe webshop lanceren3 januari 2022 - 15:11
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken6 Tips voor meer SEO verkeer naar je webshop8 juli 2021 - 14:46
  • beeld extensie google adsAfbeelding toevoegen aan Google Advertentie, hoe en waarom?1 juli 2021 - 11:39
  • keywords seo domeinnaam kiezenElke week een goed blog schrijven, hoe doe je dat?30 mei 2021 - 20:42
  • goede seo hoger in googleWaar moet ik over schrijven voor mijn zakelijke blog?29 april 2021 - 13:49
  • mobiele website seoTitel en afbeelding onjuist bij delen op social media, hoe los je dat op?8 februari 2021 - 15:22
  • Cursus SEO voor WordPressBeste nieuwe content ideeën voor je website, hoe vind je ze?14 januari 2021 - 14:05
  • cursus Google mijn bedrijfGoogle Mijn Bedrijf tijdelijk gesloten, nu weer open!11 januari 2021 - 18:24
  • google mijn bedrijf tijdelijk geslotenBedrijf tijdelijk gesloten instellen bij Google Mijn Bedrijf.10 januari 2021 - 15:50
  • yoast vs rank math welke is beterYoast SEO of Rank Math voor WordPress? Wat is beter?8 januari 2021 - 12:33
Online marketing Alkmaar - Website laten maken

Smit Online Marketing
De Friese Poort 106
1823 BT Alkmaar

jeroen@smitonlinemarketing.nl
tel: 06-51439811

© Copyright - Smit Online Marketing
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
Invloed bloggen op je SEO?bezoeker is belangrijk SEOwebsite structuur seoSEO problemen bij nieuwe website?
Scroll naar bovenzijde

Op deze website gebruiken we Cookies voor bv analytics om te kunnen zien hoeveel bezoekers we hebben gehad. Ook gebruiken we cookies van social media voor marketing doelen.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accepteer CookiesMelding verbergen