6 Tips voor meer SEO verkeer naar je webshop
Meer SEO verkeer naar je webshop is iets wat elke webshop wel wil, maar hoe doe je dat?
Om meer SEO verkeer naar je webshop te trekken is het goed om te kijken hoe andere dit succesvol doen. Een goed voorbeeld vind ik Coolblue, dit is een grote webshop die elk jaar flink groeit in omzet, voornamelijk omdat ze ook veel tijd en aandacht geven aan SEO.
Waarom is SEO belangrijk voor je webshop?
Iedereen kan bovenaan komen in Google, als je maat betaald. En dat is direct de reden dat SEO zo belangrijk is voor je webshop. Als je te veel moet betalen om traffic naar je site te krijgen om je producten te verkopen, dan komt je winst onder druk te staan. Je bent dan afhankelijk van Google en je concurrenten. Als er meer concurrenten willen adverteren, dan ga jij dus ook meer betalen. Als Google zijn mogelijkheden aanpast, of voorwaarden aanpast, kan dat invloed hebben op jouw omzet….
Met SEO heb je ook te maken met regels van Google, maar als je je aan de basis houdt, dan is er eigenlijk niet veel om je druk over te maken. Als je in de basis zorgt dat je regelmatig goede content maakt, dan komt het resultaat vanzelf.
SEO verkeer naar je webshop is “gratis” verkeer naar je webshop. Je betaald namelijk niet per klik, hooguit tijd om content te maken. Als je dus goede content hebt en daar “gratis” verkeer op binnenkrijgt die ook zorgt voor omzet, dan is je winstmarge veel hoger dan via advertenties. Hoe meer omzet je haalt uit SEO, hoe beter je controle kunt houden op omzet, kosten en winst.
Wat zijn de belangrijkste tips om meer SEO verkeer naar je webshop te krijgen?
Ik heb een 6-tal tips voor je uitgewerkt die belangrijk zijn. De volgorde heb ik een beetje logisch geprobeerd te houden, maar uiteraard ben je vrij om dat zelf te bepalen. Ik zou als ik voor klanten aan de slag ga met hun SEO in een webshop deze volgorde aanhouden (meestal).
Doe zoekwoordonderzoek!
Dit is de basis van alles. Hier start je mee voordat je een webshop gaat starten. Maar als je die al gestart bent en nog niet hebt gedaan, kan dat uiteraard nog.
Bij een zoekwoordonderzoek is het doel om beter te gaan begrijpen waar je doelgroep op zoekt. Wat zijn zoektermen, vragen, producten, merken enz waar men op zoekt? Als je dit goed in kaart hebt gebracht wordt het een stuk eenvoudiger om de volgende tips ook op te pakken.
Een goed zoekwoordonderzoek kun je doen met SEO tools, maar uiteraard ook door logisch na te denken en je doelgroep te vragen (klanten onderzoek).
Maak van je categoriepagina’s goed geoptimaliseerde landingspagina’s
Categoriepagina’s zijn zeer geschikt om goede landingspagina’s van te maken. Dat zie je ook bij Coolblue. Die hebben op de categoriepagina van wasmachines onderaan, na het overzicht van producten, een hele lijst met aanvullende informatie geplaatst. Informatie die relevant is voor de bezoekers, en die zelf ook weer traffic kunnen aantrekken.
Vaak zie je bij webshops dat deze pagina’s alleen producten laat zien, zonder aanvullende informatie.
Maak nuttige content om bezoekers te helpen een keuze te maken
Dit haakt weer in op de vorige tip. Maak nuttige content voor je bezoekers! Als je op een categoriepagina een link kunt maken naar een blog artikel waarbij je bijvoorbeeld een vergelijking maakt tussen 2 producten, dan is dat voor jouw bezoeker waarschijnlijk interessant. Naast die link zal die content die je in een blog hebt gemaakt (op basis van je zoekwoordonderzoek) ook zelf verkeer gaan aantrekken vanuit Google.
Nuttige content kan in tekst, afbeeldingen/foto’s maar ook in video gemaakt worden. Bij het voorbeeld van Coolblue zie je bijvoorbeeld veel video’s als het gaat om de werking van bepaalde modellen of functies. Dit is voor een bezoeker een hele makkelijke manier om de content te bekijken en te begrijpen.
Maak eens een video over hoe je een product gebruikt, desnoods gewoon wat er in de handleiding staat die erbij zit. Vele mensen hebben geen zin om die te lezen, maar een video kijken vinden ze prima!
Beantwoord zo veel mogelijk vragen die klanten kunnen hebben
Wat voor vragen hebben je klanten over bepaalde producten? Verzamel die en beantwoord ze zo goed als mogelijk. Worden er online wel eens vragen op forums gesteld over je producten? Gebruik die dan om content te maken waarin je die vragen beantwoord.
Een mooie tool om te onderzoeken wat men zoal vraagt online is Answerthepublic.com. Met deze tool kun je een zoekterm invoeren, regio en taal, en dan gaat de tool zoeken naar de vragen. In de meeste gevallen krijg je een hele lijst vragen, kies de vragen die jij ook het meest hoort, en ga aan de slag om goede content te maken!
Wees dé expert in jouw branche!
Dit is weer het gevolg van de voorgaande tips. Als je die goed oppakt en structureel blijft uitvoeren, op onderwerpen waarvan je weet dat er op gezocht wordt (door je zoekwoordonderzoek), wordt je na verloop van tijd dé expert in jouw branche!
Google wil liever resultaten tonen in de zoekresultaten van een website waarvan ze weten dat dit betrouwbaar is en een autoriteit, dan dat Google dezelfde content toont van een site waar ze geen vertrouwen (nog) in hebben. Dat vertrouwen moet dus groeien. IN SEO wereld spreekt men vaak over een pagina score en domein score. Als je steeds weer meer goede, relevante content maakt voor je bezoekers, dan gaat je domein score langzaam omhoog. Dit heeft invloed op de pagina score van al je pagina’s. Dus niet alleen je blogs, maar ook je categoriepagina’s.
Buiten dat Google graag goede content toont in de zoekresultaten, vinden consumenten het ook fijn als ze zaken kunnen doen met iemand die een echte expert is! Dus het mes snijd aan 2 kanten! Je zult merken dat er meer verkeer binnen gaat komen omdat Google jou als expert gaat zien en er zullen meer conversies plaatsvinden omdat consumenten vertrouwen hebben en eerder bij je willen bestellen!
Optimaliseer je Meta Title en Description
De laatste tip. Een tip dit los staat van de bovenstaande, maar zeker niet onbelangrijk.
Je meta title en description is de tekst waarmee Google je pagina in de zoekresultaten van Google kan plaatsen. Als je daar een standaard invulling aan geeft, bijvoorbeeld titel van pagina met je bedrijfsnaam, dan val je in de zoekresultaten niet positief op. Dit is wel wat je bij veel webshops ziet. Elk product, productcategorie en pagina heeft dezelfde opzet als het gaat om meta title en description.
Als je meer SEO verkeer naar je webshop wilt trekken dan moet je deze teksten gaan zien als “gratis” advertenties in Google. Ze moeten aantrekkelijk zijn voor je doelgroep!
Conclusie
Om meer SEO verkeer naar je webshop te krijgen moet je ervoor gaan zorgen dat je goede kwalitatieve content hebt voor je bezoekers die ze helpt om een keuze te maken. Je doelgroep wil een keuze maken, jij moet ze gaan helpen!
Laat zien dat je de expert ben en dat je alles weet over jouw producten en diensten. Zo wil je vertrouwen, en dat is belangrijk om een consument te overtuigen om bij jouw te kopen!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!