Afbeeldingen en SEO, hoe belangrijk is het?
Als je bezig bent met SEO (zoekmachine optimalisatie) dan heb je je vast ook wel eens afgevraagd hoe je afbeeldingen beter kunt maken en wat de invloed hiervan is. 2 logische vragen die ik hier ga behandelen.
Inhoud
Hoe optimaliseer ik afbeeldingen voor SEO?
Met afbeeldingen kun je niet net zoveel als dat je met een pagina kunt. Maar er zijn zeker een aantal vaste zaken die je beter wel kunt doen dan niet. Hieronder stap voor stap uitgelegd hoe je afbeeldingen kunt optimaliseren voor zoekmachines.
- Zorg dat de afbeelding zo klein mogelijk is
- Kijk naar de grote van het bestand, grote afbeeldingen zorgen voor een langere laadtijd, en dat vinden gebruikers en Google niet fijn. Dus hoe kleiner hoe beter, maar let wel op dat de afbeelding scherp blijft!
- Het verkleinen van afbeeldingen (aantal pixels) is eenvoudig te doen met Paint. Het halveren van het aantal pixels (breed en hoog) scheelt vaak al 80% van het aantal Kb (bestandsformaat)
- Gebruik de juiste bestandsformaten
- JPEG bestanden zijn veel kleiner dan PNG bestanden, dus waar mogelijk, gebruik JPEG. PNG gebruik je voornamelijk bij afbeeldingen zonder achtergrond (dit is in JPEG niet mogelijk namelijk). Deze PNG bestanden zijn vaak wat groter, dus bekijk of het nodig is.
- Voor logo’s worden vaak EPS (vector) bestanden gebruikt, dit zijn kleine bestanden die hier zeer geschikt voor zijn.
- Geef je afbeelding een eigen bestandsnaam
- Vaak worden afbeeldingen gebruikt met een bestandsnaam die niets zegt. Bijvoorbeeld een nummer wat gegeven is door de camera. Pas deze naam aan voordat je deze upload naar je website. Geef een duidelijke naam aan elke afbeelding zodat jij, maar ook zoekmachines, makkelijker weten wat er op de foto staat.
- Voeg een locatie toe een de afbeelding
- Werk je regionaal of lokaal? Voeg dan een locatie toe aan een afbeelding. Met deze tool (https://www.geoimgr.com/) kun je een locatie toevoegen aan jouw afbeelding. Zo weten zoekmachines waar deze afbeelding is gemaakt.
- Geef elke afbeelding een ALT tekst
- Zoekmachines hebben nog steeds moeite om te bepalen wat er exact op een foto of afbeelding staat. Ze kunnen een foto niet bekijken en herkennen zoals wij dat kunnen. Een ALT tekst (alternatieve tekst) kan zoekmachines helpen om beter te begrijpen waar een afbeelding over gaat. De Alt tekst is ook de tekst die gebruikt wordt bij mensen met een beperkt zicht. Daar worden webpagina’s voorgelezen. Bij afbeeldingen wordt de Alt tekst voorgelezen. Je begrijpt, een goede Alt Tekst kan helpen om te begrijpen wat er op de afbeelding staat.
- Een Alt tekst is dus een goede beschrijving van de afbeelding en mag ongeveer 125 tekens lang zijn.
Het optimaliseren van afbeeldingen is dus meer een standaard proces wat bij elke nieuwe afbeelding zou moeten worden gedaan. Als het proces eenmaal wordt vastgehouden is het een kleine moeite.
Let op dat je bestandsnamen en Alt teksten niet onnodig vol gaat zetten met zoektermen. Google zal dat uiteraard ook zien en mogelijk beoordelen als onjuist, en dat kan weer negatieve gevolgen hebben.
Wat zijn de beste afbeeldingen voor SEO?
Unieke afbeeldingen zorgen voor betere resultaten dan stock afbeeldingen of afbeeldingen die ook op andere sites te vinden zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan productfoto’s die aangeleverd worden door leveranciers.
Dit is niet alleen iets wat ik vind, maar het is ook iets wat onderzocht is. In een onderzoek van Reboot Online komt dit ook echt naar voren. Ze hebben een zeer zorgvuldig onderzoek gedaan waaruit blijkt dat unieke eigen afbeeldingen hoger scoren in Google dan afbeeldingen die op andere sites ook gebruikt worden (stock foto’s).
Eigen afbeeldingen kunnen foto’s zijn, illustraties of een tekening. De vorm hangt af van jouw product of dienst. Hoe kun je dat goed overbrengen op je bezoeker zonder dat de look-and-feel van je website negatief wordt beïnvloed.
Waarom in SEO bij afbeeldingen belangrijk?
Oke, nu dat je weet hoe je afbeeldingen kunt optimaliseren en wat voor afbeeldingen het beste zijn, vraag je je misschien nog af waarom je dit zou moeten doen?
Het is tweeledig. Aan de ene kant zit Google. Geoptimaliseerde afbeeldingen (goed bestandsnaam, Alt tekst, locatie) die passen bij de content maken het zoekmachines makkelijker om te kunnen bepalen waar je pagina over gaat. Google kan het zo dus beter begrijpen en dat vergroot je kans op een hogere positie.
Met een unieke afbeelding kun je ook bij Google images hoger scoren. Dit komt ook terug in het onderzoek van Reboot Online. De afbeeldingen die hoog komen in Google images zijn vaak ook unieke afbeeldingen en slechts zelden stockfoto’s.
Aan de andere kant zit je bezoeker. Een eigen foto die uniek is, geoptimaliseerd, waardoor de website snel werkt, geeft de bezoeker een positief gevoel. Het voelt nu zo nep/gemaakt maar veel vertrouwder, zeker als er op de foto mensen staan die er ook echt werken. Dit vertrouwde gevoel zorgt ervoor dat je boodschap beter overkomt.
Het is dus belangrijk omdat het op 2 vlakken positief kan werken, en die 2 gaan hand in hand. Het gedrag van de bezoeker is namelijk ook een van de belangrijke factoren van Google. Google wil namelijk de beste resultaten tonen aan de gebruikers.
Heeft SEO voor afbeeldingen effect?
Ja!
Het heeft zeker effect. Na het optimaliseren van afbeeldingen (dus nog niet vervangen met een andere afbeelding) zijn wij vaak al een positief effect. Het is afhankelijk van de branche en concurrentie hoe groot dit effect is. Maar er zijn zeker gevallen geweest waar alleen het aanpassen van bestandsnamen, toevoegen van een goede Alt tekst en het formaat aanpassen een merkbare verbetering in positie en organisch verkeer heeft opgeleverd.
Vaak gaan deze aanpassingen samen met het optimaliseren van de gehele website waardoor het daadwerkelijke effect van nieuwe, eigen afbeeldingen op gaat in een reeks aan verbeteringen. Maar daar waar we in het verleden eerst met de afbeeldingen aan de slag zijn gegaan om vervolgens later met de rest aan de slag te gaan, zagen we wel vrij snel resultaat.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!