• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
06 51 43 98 11
Smit Online Marketing Alkmaar
  • Homepage
  • SEO blog
  • SEO handboek
  • SEO uitbesteden
    • SEO Tekstschrijver
    • SEO ondersteuning voor blogs
  • Projecten
  • Over ons
  • Contact
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / SEO2 / Afbeeldingen en SEO, hoe belangrijk is het?
Afbeeldingen optimaliseren voor SEO met Alt Tekst

Afbeeldingen en SEO, hoe belangrijk is het?

12 juni 2020/in SEO/door Jeroen Smit

Als je bezig bent met SEO (zoekmachine optimalisatie) dan heb je je vast ook wel eens afgevraagd hoe je afbeeldingen beter kunt maken en wat de invloed hiervan is. 2 logische vragen die ik hier ga behandelen.

Inhoud

  • Hoe optimaliseer ik afbeeldingen voor SEO?
  • Wat zijn de beste afbeeldingen voor SEO?
  • Waarom in SEO bij afbeeldingen belangrijk?
  • Heeft SEO voor afbeeldingen effect?

Hoe optimaliseer ik afbeeldingen voor SEO?

Met afbeeldingen kun je niet net zoveel als dat je met een pagina kunt. Maar er zijn zeker een aantal vaste zaken die je beter wel kunt doen dan niet. Hieronder stap voor stap uitgelegd hoe je afbeeldingen kunt optimaliseren voor zoekmachines.

  • Zorg dat de afbeelding zo klein mogelijk is
    • Kijk naar de grote van het bestand, grote afbeeldingen zorgen voor een langere laadtijd, en dat vinden gebruikers en Google niet fijn. Dus hoe kleiner hoe beter, maar let wel op dat de afbeelding scherp blijft!
    • Het verkleinen van afbeeldingen (aantal pixels) is eenvoudig te doen met Paint. Het halveren van het aantal pixels (breed en hoog) scheelt vaak al 80% van het aantal Kb (bestandsformaat)
  • Gebruik de juiste bestandsformaten
    • JPEG bestanden zijn veel kleiner dan PNG bestanden, dus waar mogelijk, gebruik JPEG. PNG gebruik je voornamelijk bij afbeeldingen zonder achtergrond (dit is in JPEG niet mogelijk namelijk). Deze PNG bestanden zijn vaak wat groter, dus bekijk of het nodig is.
    • Voor logo’s worden vaak EPS (vector) bestanden gebruikt, dit zijn kleine bestanden die hier zeer geschikt voor zijn.
  • Geef je afbeelding een eigen bestandsnaam
    • Vaak worden afbeeldingen gebruikt met een bestandsnaam die niets zegt. Bijvoorbeeld een nummer wat gegeven is door de camera. Pas deze naam aan voordat je deze upload naar je website. Geef een duidelijke naam aan elke afbeelding zodat jij, maar ook zoekmachines, makkelijker weten wat er op de foto staat.
  • Voeg een locatie toe een de afbeelding
    • Werk je regionaal of lokaal? Voeg dan een locatie toe aan een afbeelding. Met deze tool (https://www.geoimgr.com/) kun je een locatie toevoegen aan jouw afbeelding. Zo weten zoekmachines waar deze afbeelding is gemaakt.
  • Geef elke afbeelding een ALT tekst
    • Zoekmachines hebben nog steeds moeite om te bepalen wat er exact op een foto of afbeelding staat. Ze kunnen een foto niet bekijken en herkennen zoals wij dat kunnen. Een ALT tekst (alternatieve tekst) kan zoekmachines helpen om beter te begrijpen waar een afbeelding over gaat. De Alt tekst is ook de tekst die gebruikt wordt bij mensen met een beperkt zicht. Daar worden webpagina’s voorgelezen. Bij afbeeldingen wordt de Alt tekst voorgelezen. Je begrijpt, een goede Alt Tekst kan helpen om te begrijpen wat er op de afbeelding staat.
    • Een Alt tekst is dus een goede beschrijving van de afbeelding en mag ongeveer 125 tekens lang zijn.

Het optimaliseren van afbeeldingen is dus meer een standaard proces wat bij elke nieuwe afbeelding zou moeten worden gedaan. Als het proces eenmaal wordt vastgehouden is het een kleine moeite.

Let op dat je bestandsnamen en Alt teksten niet onnodig vol gaat zetten met zoektermen. Google zal dat uiteraard ook zien en mogelijk beoordelen als onjuist, en dat kan weer negatieve gevolgen hebben.

Wat zijn de beste afbeeldingen voor SEO?

Unieke afbeeldingen zorgen voor betere resultaten dan stock afbeeldingen of afbeeldingen die ook op andere sites te vinden zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan productfoto’s die aangeleverd worden door leveranciers.

Dit is niet alleen iets wat ik vind, maar het is ook iets wat onderzocht is. In een onderzoek van Reboot Online komt dit ook echt naar voren. Ze hebben een zeer zorgvuldig onderzoek gedaan waaruit blijkt dat unieke eigen afbeeldingen hoger scoren in Google dan afbeeldingen die op andere sites ook gebruikt worden (stock foto’s).

Eigen afbeeldingen kunnen foto’s zijn, illustraties of een tekening. De vorm hangt af van jouw product of dienst. Hoe kun je dat goed overbrengen op je bezoeker zonder dat de look-and-feel van je website negatief wordt beïnvloed.

Waarom in SEO bij afbeeldingen belangrijk?

Oke, nu dat je weet hoe je afbeeldingen kunt optimaliseren en wat voor afbeeldingen het beste zijn, vraag je je misschien nog af waarom je dit zou moeten doen?

Het is tweeledig. Aan de ene kant zit Google. Geoptimaliseerde afbeeldingen (goed bestandsnaam, Alt tekst, locatie) die passen bij de content maken het zoekmachines makkelijker om te kunnen bepalen waar je pagina over gaat. Google kan het zo dus beter begrijpen en dat vergroot je kans op een hogere positie.

Met een unieke afbeelding kun je ook bij Google images hoger scoren. Dit komt ook terug in het onderzoek van Reboot Online. De afbeeldingen die hoog komen in Google images zijn vaak ook unieke afbeeldingen en slechts zelden stockfoto’s.

Aan de andere kant zit je bezoeker. Een eigen foto die uniek is, geoptimaliseerd, waardoor de website snel werkt, geeft de bezoeker een positief gevoel. Het voelt nu zo nep/gemaakt maar veel vertrouwder, zeker als er op de foto mensen staan die er ook echt werken. Dit vertrouwde gevoel zorgt ervoor dat je boodschap beter overkomt.

Het is dus belangrijk omdat het op 2 vlakken positief kan werken, en die 2 gaan hand in hand. Het gedrag van de bezoeker is namelijk ook een van de belangrijke factoren van Google. Google wil namelijk de beste resultaten tonen aan de gebruikers.

Heeft SEO voor afbeeldingen effect?

Ja!

Het heeft zeker effect. Na het optimaliseren van afbeeldingen (dus nog niet vervangen met een andere afbeelding) zijn wij vaak al een positief effect. Het is afhankelijk van de branche en concurrentie hoe groot dit effect is. Maar er zijn zeker gevallen geweest waar alleen het aanpassen van bestandsnamen, toevoegen van een goede Alt tekst en het formaat aanpassen een merkbare verbetering in positie en organisch verkeer heeft opgeleverd.

Vaak gaan deze aanpassingen samen met het optimaliseren van de gehele website waardoor het daadwerkelijke effect van nieuwe, eigen afbeeldingen op gaat in een reeks aan verbeteringen. Maar daar waar we in het verleden eerst met de afbeeldingen aan de slag zijn gegaan om vervolgens later met de rest aan de slag te gaan, zagen we wel vrij snel resultaat.

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × 2 =

Auteur: Jeroen Smit

Jeroen Smit Online Marketing
handboek SEO

Alles over SEO weten?

SEO staat nooit stil, daarom schrijven wij regelmatig nieuwe berichten. Ook updaten we berichten als dit nodig is, door bijvoorbeeld wijzigingen bij Google.

Wil jij op de hoogte blijven over SEO? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

  • domeinnaam seoWaarom zoekwoordonderzoek voor webshops belangrijk is12 januari 2023 - 13:27
  • interne links seoWat is de invloed van interne links voor Google?12 januari 2023 - 13:22
  • goede seo hoger in googleWat is de invloed van een Meta Title in Google?12 januari 2023 - 13:17
  • goede seo hoger in googleGoogle’s helpful content update in het Nederlands24 augustus 2022 - 14:03
  • bezoeker is belangrijk SEOWebshop beginnen waar moet je aan denken?19 juli 2022 - 11:36
  • beeld extensie google adsWaarom is SEO belangrijk14 juni 2022 - 16:05
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-makenStudiecase: Nieuwe webshop lanceren3 januari 2022 - 15:11
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken6 Tips voor meer SEO verkeer naar je webshop8 juli 2021 - 14:46
  • beeld extensie google adsAfbeelding toevoegen aan Google Advertentie, hoe en waarom?1 juli 2021 - 11:39
  • keywords seo domeinnaam kiezenElke week een goed blog schrijven, hoe doe je dat?30 mei 2021 - 20:42
Online marketing Alkmaar - Website laten maken

Smit Online Marketing
De Friese Poort 106
1823 BT Alkmaar

jeroen@smitonlinemarketing.nl
tel: 06-51439811

© Copyright - Smit Online Marketing
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
De belangrijkste SEO termen in het Nederlandsstructured data rich-snippet-FAQHoe werkt Structured Data voor Rich Snippets?
Scroll naar bovenzijde

Op deze website gebruiken we Cookies voor bv analytics om te kunnen zien hoeveel bezoekers we hebben gehad. Ook gebruiken we cookies van social media voor marketing doelen.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accepteer CookiesMelding verbergen