Studiecase: Nieuwe webshop lanceren
Werken voor klanten vind ik vaak erg leuk, maar een eigen project waarbij ik kan testen, leren en verbeteren doe ik er ook graag bij.
In 2021 ben ik daarom gestart met het opzetten van een nieuwe webshop. Ik ga geen link delen om dat het ook een beetje een stage opdracht is, dus ik heb zelf lang niet alles gemaakt. Het heeft als doel om te leren. Het opzetten van een webshop, inkoop, voorraad, verkopen, betalen, verzenden enz. Eigenlijk het hele traject dus.
Inhoud
Nieuwe webshop lanceren? Focus op SEO
Bij mij ligt de focus het meest op SEO. Of het nu gaat om het optimaliseren van een bestaande website, het bouwen van een nieuwe of aan de slag gaan met online adverteren. Mijn uitgangspunt is dat wanneer de SEO niet op orde is, er voor de ondernemer kansen blijven liggen. SEO gaat niet alleen om het gebruiken van het juiste zoekwoord (een aantal keer) maar vooral om de gebruiker. Hoe zorg je ervoor dat je gebruiker bij jou terecht komt en daar tevreden over is, iets wat een verkoop online een stuk makkelijker maakt.
Dat is ook het uitgangspunt die wij hanteren bij deze webshop. We willen zoveel als mogelijk organisch verkeer aantrekken op relevante zoekopdrachten zodat we de bezoekers kunnen overtuigen van onze producten.
Het zijn producten met een prima marge, maar we kunnen er niet van leven. Dat is ook niet nodig, het is een project die we ernaast doen. Met we bedoel ik overigens een stagiair en ikzelf. Wij doen dit samen.
Resultaten na 4 maanden nieuwe webshop
2021 is afgelopen, dus blik ik terug en kijk ik wat het ons heeft gebracht. We zijn van start gegaan met de webshop eind augustus. In die maand hebben we 1 verkoop gehad. Die maand tel ik dus niet echt, ik voeg het voor het gemak even samen met de maand september.
We hebben in 2021 dus 4 maanden gehad waarin onze webshop actief is geweest. En er is een mooie stijging in omzet te zien:
september | 693,- |
oktober | 722,- |
november | 1248,- |
december | 1426,- |
Totaal hebben we in 2021 dus meer dan 4.000 euro omzet (excl btw) behaald via onze eigen webshop.
Nieuwe webshop toevoegen aan Bol.com
In december 2021 hebben we een aantal van onze producten ook toegevoegd aan bol.com. We wilde kijken of we daar extra omzet konden realiseren. Ook wilde we leren hoe dat werkt en wat het in de praktijk kost (invloed op de marge).
In december hebben we via bol.com ongeveer 820 euro verdient. Dat is anders dan de omzet via de eigen website omdat hier de verzendkosten en de commissie van bol.com al af is. Het is wel wat wij uiteindelijk ontvangen van Bol.com, dus als we dit toevoegen aan de omzet, dan komen we in december uit op 1426 + 820 = 2246
Niet gek voor een webshop die 4 maanden geleden nog niet bestond.
Voordelen bol.com als nieuwe webshop
Er zijn zeker voordelen te benoemen aan het toevoegen van producten bij bol.com. De belangrijkste is natuurlijk dat ze een groot bereik hebben. Maar dat wil niet zeggen dat jouw product dan ook bij het hele bereik wordt getoond, uiteraard niet. Je product kan alleen getoond worden als men jouw product zoekt. Als niemand er op zoekt, dan verkoop je ook niks. Daarom vind ik het belangrijk om aandacht te besteden aan SEO. Zorgen voor relevante content die mensen kunnen overtuigen van je producten.
Maar er zijn zeker voordelen te benoemen die wij tot nu toe hebben ervaren:
- Bol.com is betrouwbaar, dus bestelt men sneller
- Producten toevoegen is eenvoudig (en ze helpen je om het te optimaliseren)
- Je prestaties zijn duidelijk inzichtelijk (wordt je ook op afgerekend)
- Verzendkosten zijn laag!
Vooral de laatste vind ik toch wel een voordeel. Zeker als je ook gaat verkopen in België (doen wij ook). België is een kleiner land dan Nederland, maar je kunt er best succesvol zijn met een webshop. Het lijkt wel alsof in België niet veel ondernemers inzetten op online.
Wij laten pakketten ophalen bij ons bedrijf. En dan kost verzenden naar België een stuk meer dan via Bol.com. Die hebben goede prijsafspraken gemaakt. Nadeel is dat het dan niet wordt opgehaald, maar ik rij bijna langs een punt waar ik ze kan afgeven, dus dat is niet echt een probleem.
Er zijn ook nadelen aan Bol.com die wij tot nu toe hebben ervaren:
- Commissie. Bol.com vraagt een percentage van je verkoop. Bij ons is dat meer dan 12%. Daar moet je dus rekening mee houden als je je prijs bepaald
- Verzenden vanaf 20 euro gratis. Ook dat hadden we op onze site niet. Onze producten zijn wel allemaal duurder dan 20 euro, dus ook daar moesten we een aanpassing in doen
- Voldoe je niet aan de gewenste prestaties? Winkel dicht!
Dat laatste hebben we dus in onze eerste maand helaas een keer gehad. Ze houden bij Bol.com alles bij. Ook wanneer je pakket daadwerkelijk is bezorgd (met track and trace). Dat is natuurlijk fijn, maar in de decembermaand, met de drukte van alle pakketbezorgers, hadden wij helaas 1 pakket wat te laat was bezorgd. Resultaat? Winkel gesloten. Omdat we nog niet veel bestellingen hadden gedaan via bol.com schoot ons percentage onder de norm, en dan heb je dus pech. Gelukkig was dit snel op te lossen, maar ik verwacht dat als het vaak gebeurd dit moeilijker gaat worden.
Je moet dus goed nadenken welke prijs je gaat hanteren en rekening houden met de verzendkosten. Ook moet je zorgen dat je snel kunt leveren en dat genoeg orders krijgt per maand (op termijn) om een foutje bij levering goed te kunnen opvangen. Hoe hoger je volume, hoe makkelijker dat natuurlijk is.
Webshop laten groeien in 2022
Komend jaar gaan we onze webshop verder laten groeien, meer producten verkopen, assortiment uitbreiden, meer content maken en beter gaat scoren in Google.
Ook gaan we aan de slag met social media (daar hebben we tot nu toe weinig mee gedaan).
Belangrijkste vinden wij dat we met bewijs/voorbeelden onze doelgroep overtuigen. Dus daar willen we ook aan gaan werken, zorgen dat we overtuigend bewijs hebben en dat delen op onze site en andere kanalen. Zo willen we onze webshop laten groeien!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!