Waar moet ik over schrijven voor mijn zakelijke blog?
Bloggen, veel bedrijven doen dat, sommige met succes, maar bij veel valt dat tegen. Hoe komt het nou dat bij een aantal bedrijven het wel werkt, en bij andere niet?
Een andere vraag is natuurlijk, wat is werken dan? Wat doet je blog dan als het werkt? Wat is het resultaat wat je verwacht en wat je wilt bereiken? Dit is natuurlijk heel belangrijk om achteraf te kunnen zeggen of iets wel of niet heeft gewerkt. Maar vaak zien wij bedrijven die achteraf zeggen dat het niet werkt, terwijl er geen doelstellingen zijn opgesteld. Tja, dan is het achteraf altijd makkelijk praten toch?
Maar stel nu dat je doel is om beter gevonden te worden in Google op de onderwerpen die je schrijft. Dan wil je dus meer bezoekers naar je blog krijgen om die vervolgens te overtuigen om een product te kopen of contact op te nemen. Het zou mooi zijn als je hier ook een cijfer aan kunt hangen. Dus je wilt bijvoorbeeld dat het verkeer naar je blog groeit met een bepaald percentage per maand of kwartaal. Iets wat meetbaar is.
Wat we ook vaak zien is dat bedrijven hun blog opnemen in een nieuwsbrief, deze wordt dan maandelijks naar klanten gestuurd, de blogs worden gelezen, maar daarna zakt het verkeer weer in omdat het onderwerpen zijn die je klanten misschien wel interessant vinden in een nieuwsbrief, maar waar je potentiële klanten helemaal niet naar zoeken. Dit kan uiteraard toch een meerwaarde hebben voor je bedrijf, misschien vergroot je de inkomsten uit bestaande klanten wel enorm, maar het is wel iets wat je ook goed meetbaar moet krijgen, anders is het resultaat niet helder.
Inhoud
Hoe maak je jouw zakelijk blog succesvol?
We gaan nu even uit van de situatie waarin je doel is om meer verkeer uit Google te krijgen met je blogs. Je wilt dus beter vindbaar zijn en daarmee meer omzet realiseren.
Maar hoe doe je dat?
Belangrijk is dat je weet waar je doelgroep op zoekt. Dit kan je onderzoeken met een zoekwoordonderzoek. Je gaat dan kijken waar men op zoekt, hoeveel concurrentie er is, wat de concurrenten te bieden hebben en waar kansen liggen. Je kunt ook kijken waar je concurrenten goed op scoren en op die onderwerpen betere content maken.
Dit onderzoek is eigenlijk de basis van je succes. Daarom hebben wij ook een dienst opgezet waarbij wij ondernemers helpen om de juiste onderwerpen te bepalen. Jij als ondernemer blijft de content wel maken. Dus jij schrijft de teksten of maakt video’s. Wij zorgen dat je de juiste onderwerpen pakt om zo succesvol te worden.
Het zoekwoordonderzoek voeren wij dus voor je uit, bij elk blog weer voor een vast tarief.
Hoe kun je zien waar je concurrenten op scoren?
Er zijn verschillende tools beschikbaar om te kunnen achterhalen waar je concurrent op scoort. Uiteraard zal je geen toegang krijgen tot hun analytics, dus exacte cijfers ga je ook niet vinden. Al zijn er ook bedrijven die bij hun blogs het exacte aantal lezers tonen, die informatie kan je natuurlijk heel goed gebruiken.
Tools als Ubersuggest geven je inzicht in een geschat aantal bezoekers per pagina en blog. Ze doen die schatting door te kijken op welke zoektermen een pagina gevonden wordt, hoeveel zoekvolume daar ongeveer op zit en welke positie die site heeft. Daarmee kunnen ze een redelijke inschatting maken van het aantal bezoekers. Uit ervaring moet ik er wel bij zeggen dat dit aantal flink kan afwijken. In de praktijk kan het werkelijke verkeer een veelvoud zijn van wat de tool zegt. Maar het geeft wel een indicatie, zeker als je verschillende concurrenten met elkaar gaat vergelijken.
Met ubersuggest krijg je een overzicht van de pagina’s en blogs die verkeer aan trekken uit Google. Zo kun je zien op welke onderwerpen ze goed scoren. Misschien wel onderwerpen die jij nog niet hebt aangepakt, een kans dus om mee aan de slag te gaan!
Hoe wordt je succesvol in Google?
Google heeft maar 1 doel met hun zoekmachine, en dat is de beste pagina’s tonen in de resultaten. Dan blijft men namelijk tevreden en kunnen ze heel veel advertenties blijven verkopen.
Dit kun je bereiken met goede SEO. Waar je vroeger met het steeds weer herhalen van zoekwoorden en het kopen van backlinks een goede positie kon scoren, is Google nu veel slimmer geworden. Ze kunnen nu veel beter aan het gedrag van de bezoekers zien of bepaalde sites en pagina’s goed aansluiten op de zoekopdracht. Hoe beter je aansluit, hoe groter de kans is dat je een goede positie krijgt.
Simpel gezegd komt het er op neer dat Google de beste pagina bij een zoekopdracht bovenaan plaatst.
Maar het is dan niet helemaal zo dat als je betere content hebt je ook automatisch bovenaan staat. Er is ook een factor waar Google naar kijkt wat neerkomt op de autoriteit, expertise en betrouwbaarheid van jouw bedrijf en website. Als je online een hele goede reputatie hebt verdient, zal je content makkelijker hoog ranken in Google. Die reputatie moet je verdienen en dat kost uiteraard ook tijd. Die kan je heel goed verdienen door voor de juiste onderwerpen goede content te maken en zo stapje voor stapje meer autoriteit te verdienen.
Wij helpen je hiermee. Wij gaan de onderwerpen bepalen die belangrijk zijn en kansrijk om meer traffic aan te trekken, om meer autoriteit op te bouwen en een betere online reputatie te krijgen. Dit gaat er ook voor zorgen dat de andere pagina’s binnen jullie website beter gaat scoren in Google door meet autoriteit en goede interne links.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!