Wat is de overeenkomst tussen netwerken en hoger komen in Google?
Netwerken is heel belangrijk voor veel bedrijven. Ondernemers en sales mensen doen het vaak actief, maar ook andere medewerkers en natuurlijk je tevreden klanten! Vaak wordt er gesproken van via-via. Bedrijven krijgen dan nieuwe klanten via bekende binnen. Het bedrijf wordt dan aanbevolen bij deze nieuwe klanten. Omdat het aanbevolen wordt is er sneller een vertrouwen, want laten we eerlijk zijn, ga jij bij je vrienden een bedrijf aanbevelen waar je geen goede ervaring mee hebt gehad? Nee toch?
Inhoud
Wat is netwerken?
Netwerken is het leggen en onderhouden van contacten. En dat hoeft echt niet alleen zakelijk te zijn natuurlijk. Je vrienden en familie kunnen heel goed zijn voor jou netwerk. Bij netwerken gaat het namelijk niet alleen om de mensen die je direct hebt gesproken, het is veel interessanter om de netwerken achter deze mensen te bereiken. De mensen die jij dus direct spreekt worden dus een soort van ambassadeur van jouw bedrijf en zullen jouw bedrijf aanbevelen als ze daar een kans toe zien.
Je kunt dit in je sociale netwerk doen en je zakelijke netwerk. Je kan je ook aansluiten bij een netwerkorganisatie als BNI, hier ben ik zelf ook lid van. Hiermee vergoot je je eigen netwerk enorm en ga je echt werken om te zorgen dat je aanbevolen gaat worden in de netwerken van je medeleden.
Netwerken kost tijd en aandacht. Het zal tijd kosten voordat iemand jouw bedrijf gaat aanbevelen, er zal vertrouwen moeten worden gewonnen. Daarom is het zo belangrijk om je netwerk goed te onderhouden. Je zal regelmatig contact moeten hebben met elkaar. En dan is je doel niet om jouw product of dienst direct te verkopen, maar om het netwerk goed te houden zodat je aanbevelingen kunt krijgen uit zijn of haar netwerk.
Wat is de overeenkomst met hoger komen in Google (SEO)?
Hoger komen in Google doe je met goede zoekmachine Optimalsiatie (SEO). Bij SEO draait het om een aantal belangrijke factoren. Er zijn technische zaken die belangrijk zijn zoals laadsnelheid, mobiel vriendelijk, maar vooral ook content zaken. Als je Google mensen vraagt hoe je hoger in Google kan komen, dan is het antwoord “maak goede content wat je doelgroep geweldig vindt“.
Google doet regelmatig updates, bijna dagelijks. de meeste klein, maar ook regelmatig grote updates. E-A-T is een belangrijke update geweest. E-A-T staat voor Expertise, Autoriteit en Trustworthiness (betrouwbaarheid). Google kijkt dus niet alleen naar de content, maar ook naar de schrijver én het platform. Zo kan ik iets gaan schrijven over het Coronavirus of over beleggen in Bitcoins, maar Google weet dat ik over beide onderwerpen geen expert ben, ik ben geen autoriteit op die gebieden en mijn informatie zal dus ook niet betrouwbaar zijn. Kans dat ik hoog in Google ga komen is kleiner dan het winnen van de loterij.
Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (E-A-T)
Hierin zit dus de overeenkomst tussen netwerken en SEO. Je sociale en zakelijke netwerk zal jouw bedrijf aanbevelen als ze overtuigt zijn dat het goed is. Dat kan door persoonlijke ervaring of omdat ze jou zijn gaan vertrouwen. Ze zien jou als expert en geloven dat jij de geschikte persoon bent voor de taak.
Google doet hetzelfde. Google bezoekt jouw website bijna dagelijks om te kijken of er nieuwe content is. Ze monitoren wat bezoekers doen op jouw website en krijgen zo de hele dag door signalen door waaruit ze kunnen opmaken wat bezoekers van jouw website vinden. Deze informatie gebruikt Google om te bepalen of je op bepaalde zoektermen gevonden zal worden en welke positie je verdient.
Google wil graag het beste resultaat tonen bij elke zoekopdracht. Dus als jouw bedrijf in de ogen van Google als betrouwbaar wordt gezien omdat de mensen erachter de juiste expertise hebben en een autoriteit zijn in hun vakgebied, dan heb je een hele goede kans dat je met goede content hoog komt in Google. Op deze manier gaat Google jouw website en bedrijf dus aanbevelen bij zijn gebruikers. Het grote verschil is wel dat Google dagelijks miljoenen vragen krijgt en dus jouw bedrijf ook veel vaker kan en zal aanbevelen aan zijn gebruikers dan jouw sociale netwerk kan en zal doen.
Via-Via marketing of SEO?
Via-Via marketing doet elke ondernemer. Bewust of onbewust. Elke klant kan zijn ervaringen delen in zijn netwerk. Dit kan door het schrijven van een review, maar ook op een verjaardag. Positief of negatief, dat maakt niet uit. Nieuwe klanten krijgen via een tevreden klant die jouw bedrijf aanbeveelt, dat willen we allemaal toch?
SEO doet ook elke ondernemer met een website. Bewust of onbewust. Jouw website wordt regelmatig gecrawld door Google en wordt opgenomen in de ranking. Het kan zijn dat je er geen aandacht aan besteedt en je dus niet goed vindbaar zal zijn, of juist wel omdat je er bovenop zit. Nieuwe klanten krijgen via Google omdat Google jouw bedrijf aanbeveelt, wie wil dat nu niet?
Combineren!
Combineren is de beste manier. Jij gaat zorgen dat je via Google vaker wordt aanbevolen bij jouw doelgroep en zo nieuwe klanten krijgt. Jouw bedrijf gaat zorgen voor zeer tevreden klanten zodat ook zij jouw bedrijf willen aanbevelen. Dan krijg je dan een soort sneeuwbal effect, het resultaat wordt steeds groter!
Ook aanbevelingen krijgen van Google?
En dus aan de slag gaan met SEO? Wij helpen je graag. Wij hebben een handboek SEO gemaakt waarin je veel informatie en tips kunt vinden. Daarnaast geven wij een cursus SEO waarin je leert hoe jet dit voor jouw bedrijf succesvol kunt inzetten.
Besteed je SEO het liever uit? Ook dan helpen wij jouw bedrijf graag!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!