• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
06 51 43 98 11
Smit Online Marketing Alkmaar
  • Homepage
  • SEO blog
  • SEO handboek
  • SEO uitbesteden
    • SEO Tekstschrijver
    • SEO ondersteuning voor blogs
  • Projecten
  • Over ons
  • Contact
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / SEO2 / Hoe weet je of 301 redirects goed zijn gedaan?
beste backlinks SEO

Hoe weet je of 301 redirects goed zijn gedaan?

22 november 2019/in SEO/door Jeroen Smit

Je hebt je hele website opnieuw laten bouwen, betere structuur voor bezoekers en natuurlijk betere zoekmachine optimalisatie. Je hebt er veel tijd en energie in gestoken, maar dat is het ook waard geweest, want ben je trots op het resultaat. Tijd om te lanceren!

Ook tijd om te controleren of de 301 redirects correct zijn doorgevoerd. Je wilt natuurlijk dat de oude pagina’s verwijzen naar de nieuw pagina’s.

Maar waarom wil je dat 301 redirect goed zijn gedaan? Google heeft jouw oude pagina’s al een hele tijd geïndexeerd, dus die hebben al een plekje verdient in de ranking. Die plek wil je niet verliezen, dus verwijs je Google door naar je nieuwe pagina. Zo verlies je je plek niet, maar gaat deze over naar de nieuwe. Als deze vervolgens “beter” is, zal je ook hoger komen in Google.

Inhoud

  • Backlinks verliezen met nieuwe website
  • Welke pagina’s heeft Google geïndexeerd?
  • Hoe belangrijk is een 301 redirect?
  • Controleer je 301 redirects na lancering
  • Wat moet je niet doen met 301 redirects?
  • Aanvullende SEO tips nieuwe website

Backlinks verliezen met nieuwe website

Daarnaast heb je misschien ook wel externe links (backlinks) verdient met je oude pagina’s. Als je geen redirect maakt naar een nieuwe, dan zal deze link dus nergens uitkomen (je op een 404 pagina). Met als gevolg dat je dus de inkomende backlink verliest. Dat is natuurlijk zonde, want backlinks verdienen is niet zo makkelijk, terwijl verliezen op deze manier heel snel gaat.

Wil je controleren of er backlinks zijn naar jouw website die nu niet goed werken? Gebruik dan deze tool (https://ahrefs.com/nl/broken-link-checker)Hier kun je zien welke uitgaande links niet goed werken, maar ook welke inkomende links niet goed werken. Maar vervolgens een redirect aan voor de inkomende links.

Welke pagina’s heeft Google geïndexeerd?

 

Je kunt natuurlijk een overzicht maken van je bestaande pagina’s en hier redirects voor maken, maar het kan zijn dat dit niet voldoende is. Heb je bijvoorbeeld ook rekening gehouden met de categorieën en tags?

Een hele goede manier is door te vragen aan Google welke pagina’s er bekent zijn. Dat doe je door te Googelen op: “site:domeinnaam.nl”

Nu krijg je van Google alle pagina’s die er zijn opgenomen in de indexatie. Je weet natuurlijk nu niet welke een goede positie hebben en welke niet, maar je heb ze nu wel allemaal. Dus hiervan kun je een lijst maken en bepalen welke nieuwe pagina daar het beste bij past. Als iemand dan klikt op het resultaat van je oude pagina, komt deze op je nieuwe pagina uit. Als je dat zorgvuldig doet, zal de bezoeker er niets van merken en het juist prettig vinden.

Hoe belangrijk is een 301 redirect?

Zoals aangegeven is een redirect voor je SEO heel belangrijk. De ranking die je bij Google verdient hebt wil je niet weggooien en opnieuw gaan verdienen. Dat kan soms wel maanden duren namelijk. En je zal niet de eerste (en ook niet de laatste helaas) zijn die daar de gevolgen van merkt. Het kan enorm veel traffic kosten, en dus ook inkomsten. dat is natuurlijk niet wat je wilt met je nieuwe website toch?

Het kan wel veel tijd kosten, zeker als je dit zorgvuldig wilt doen (en dat wil je). Het maken van de lijst is natuurlijk afhankelijk van het formaat van je website. Met 10 pagina’s ben je zo klaar. Mara heb je een webshop met honderden producten, dan kan het best wel even duren. Maak je lijst dus voordat je gaat lanceren en vraag je webbouwer hoe je dit het beste kunt uploaden na lancering. Zeker bij een grote site is het niet fijn om pagina na pagina in te voeren. Dan is het uploaden van een excel-bestand natuurlijk fijner.

Controleer je 301 redirects na lancering

Als je nieuwe website dan live staat, zoek dan nog een keer in Google op “site:domeinnaam.nl” en klik nu op de resultaten. Hou tijdens het klikken de CTRL knop ingedrukt, dan komen ze in een nieuw tabblad, dat werkt een stuk makkelijker. Komen de pagina’s op een goede pagina uit? Dan is het goed gedaan! Zo niet, dan moet er gekeken worden wat er mis gaat.

Houd ook Google Search Console in de gaten. Als Google bepaalde pagina’s niet meer kan vinden, dan wordt dat in Search Console gemeld. Dan kan je ook zien waar Google ene link heeft gevonden. Maak voor deze pagina’s een redirect aan en geef aan Google door dat het opgelost is.

Wat moet je niet doen met 301 redirects?

Makkelijk is natuurlijk om oude pagina’s allemaal naar je homepage door te verwijzen. Maar dat is niet heel bezoekersvriendelijk. Die moeten dan weer zelf gaan zoeken naar de informatie die ze zochten. En dat willen mensen niet. Die zullen dan je website weer verlaten om waarschijnlijk nooit meer terug te komen..

Doe dat dus niet. Probeer per pagina een nieuwe relevante pagina te vinden waar je heen verwijst.

Aanvullende SEO tips nieuwe website

Bij het lanceren van een nieuwe website is dit dus een veel gemaakte fout. Het is ook iets wat je moeilijk kunt zien zelf, tenzij je weet hoe je moet kijken. Vaak wordt het ook gewoon vergeten door de bouwer. Er is een deadline voor lanceren, en dit kost dan net even teveel tijd om ook nog te doen. Bedrijven weten veelal niet dat het moet gebeuren, dus letten er niet op.

Zo zijn er nog wel een aantal zaken die mis kunnen gaan bij een nieuwe website. Wij hebben de belangrijkste en meest voorkomende SEO problemen voor je in een blogpost gezet.

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

16 + 1 =

Auteur: Jeroen Smit

Jeroen Smit Online Marketing
handboek SEO

Alles over SEO weten?

SEO staat nooit stil, daarom schrijven wij regelmatig nieuwe berichten. Ook updaten we berichten als dit nodig is, door bijvoorbeeld wijzigingen bij Google.

Wil jij op de hoogte blijven over SEO? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

  • domeinnaam seoWaarom zoekwoordonderzoek voor webshops belangrijk is12 januari 2023 - 13:27
  • interne links seoWat is de invloed van interne links voor Google?12 januari 2023 - 13:22
  • goede seo hoger in googleWat is de invloed van een Meta Title in Google?12 januari 2023 - 13:17
  • goede seo hoger in googleGoogle’s helpful content update in het Nederlands24 augustus 2022 - 14:03
  • bezoeker is belangrijk SEOWebshop beginnen waar moet je aan denken?19 juli 2022 - 11:36
  • beeld extensie google adsWaarom is SEO belangrijk14 juni 2022 - 16:05
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-makenStudiecase: Nieuwe webshop lanceren3 januari 2022 - 15:11
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken6 Tips voor meer SEO verkeer naar je webshop8 juli 2021 - 14:46
  • beeld extensie google adsAfbeelding toevoegen aan Google Advertentie, hoe en waarom?1 juli 2021 - 11:39
  • keywords seo domeinnaam kiezenElke week een goed blog schrijven, hoe doe je dat?30 mei 2021 - 20:42
Online marketing Alkmaar - Website laten maken

Smit Online Marketing
De Friese Poort 106
1823 BT Alkmaar

jeroen@smitonlinemarketing.nl
tel: 06-51439811

© Copyright - Smit Online Marketing
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
Hoe kom ik hoger in Google, binnen een maand?Cursus SEO voor WordPressmobiele website seoHoe doe je goede SEO voor een One Page website? 4 tips!
Scroll naar bovenzijde

Op deze website gebruiken we Cookies voor bv analytics om te kunnen zien hoeveel bezoekers we hebben gehad. Ook gebruiken we cookies van social media voor marketing doelen.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accepteer CookiesMelding verbergen