Juiste domeinnaam kiezen

Domeinnaam zal waarschijnlijk iets zijn wat je al kent. Maar het is wel de eerste stap als je een nieuwe website gaat lanceren. Wat wordt mijn domeinnaam?

Kies je hier voor een merknaam zoals BOL, Coolblue of Shell? Of ga je voor een domeinnaam waarin je dienst of product duidelijk terugkomt zoals energievergelijker.nl, iphonehoesjes.nl of lastminute.nl?

Voor beide valt natuurlijk iets te zeggen. Maar vaak wordt er een keuze gemaakt voor een domeinnaam met zoektermen omdat dit beter is voor SEO. Nu is dat gedeeltelijk waar. Websites die dit de afgelopen jaren gedaan hebben, hebben daar ook vaak succes mee gehad. Maar Google gaat hier steeds minder waarde aan hechten. Google geeft zelf aan dat ze bedrijven met een SEO vriendelijke domeinnaam niet beter willen gaan indexeren dan een bedrijf met een merknaam. Ze willen het eerlijk houden, elke website, ongeacht domeinnaam, moet een goede ranking kunnen behalen.

Moet je nu dan af stappen van een domeinnaam met zoekwoorden? Nee, dat niet, maar maak een weloverwogen keuze. Een domeinnaam (en zelfs bedrijfsnaam) met belangrijke zoekwoorden geeft de consument ook gewoon direct een helder beeld wat je kan verwachten. Dit is niet nieuw natuurlijk. Vroeger had elke bakker, slager en groenteboer zijn achternaam en beroep als bedrijfsnaam. Google geeft dus aan dat het geen voorrang geeft. Maar als het duidelijker is, ook voor iemand die via Google zoekt, en je krijgt hierdoor meer kliks, dan zal het wel degelijk uitmaken.

In mijn domeinnaam zit Online Marketing. Dit heb ik bewust zo gedaan omdat dat dan duidelijk is wat ik doe. Het is dus misschien niet een hele bijzondere naam, maar wel uniek. Ondanks mijn achternaam, die nog wel meer mensen in Nederland hebben, is er geen bedrijf die dezelfde naam heeft. Smit is in Nederland een vrij normale, betrouwbare achternaam, en Online Marketing is wat ik doe. Dus waarom dat dan niet gewoon gebruiken?

Wil je meer weten over SEO? Bekijk dan onze SEO kennisbank!

Delen: