Waarom is SEO belangrijk
Waarom SEO belangrijk is? Omdat het een zeer duurzame aanpak is. En daarmee bedoel ik dat het een lange periode resultaat kan geven als je het goed aanpakt.
Andere kanalen, zoals social media, zijn vaak tijdelijk, of kosten geld zoals bij advertenties.
Met zoekmachine optimalisatie kan je website bovenaan in zoekmachines zoals Google komen zonder dat je hoeft te adverteren. Dit kun je doen door content te maken op specifieke zoektermen die relevant zijn voor jouw producten of diensten.
De investering zit hem vooral in tijd (of je moet het uitbesteden). Met de juiste content kun je online succes gaan realiseren.
Zoekmachine optimalisatie, hoe werkt dat?
Stel een potentiële klant zoekt in Google naar iets wat relevant is voor jouw bedrijf. En je hebt content gemaakt met de juiste zoekwoorden, dan is er een goede kans dat deze potentiële klant ook jouw website weet te vinden. Je positie in Google die je verdient met goede content kun je zien als gratis zoekresultaten die organisch verkeer gaan opleveren. En dat betekent, gratis!
Zoekmachines kijken naar veel factoren als het gaat om SEO. Een hele belangrijke is customer journey. Ofwel, een betere gebruikerservaring kan zorgen dat je hogere positie kunt krijgen in Google.
Google vergelijkt de zoekresultaten met elkaar en bepaald op basis van die vele factoren wat het beste bij de zoekopdracht past. Als jouw content daar heel goed bij aansluit, kun je concurrenten voorblijven en beter gevonden worden.
Organische zoekresultaten
Organisch verkeer betekent dus gratis bezoekers. Dat is niet helemaal zo, want je zal er toch even tijd en energie in moeten steken. Maar als het eenmaal organisch verkeer gaat aantrekken dan kun je er lang van genieten.
Het aantal bezoekers zal oplopen, zonder extra kosten, en ook je omzet zal hoger worden, zonder extra kosten. Dat is niet alleen leuk voor de omzet, maar vooral voor de winst!
Het inzetten van SEO is dus het investeren meer dan waard!
Zoekwoordonderzoek
Een belangrijk onderdeel van SEO is zoekwoordonderzoek. Je moet weten waar je doelgroep naar zoekt en wat relevant is voor jouw bedrijf.
Zie het als het helpen van een klant in een winkel of showroom, die heeft verschillende vragen en als hij tevreden is met de antwoorden en oplossingen, is de kans groot dat het daadwerkelijk een klant wordt.
Dat geldt dus ook in de online wereld. Als je bezoekers vinden wat ze zoeken, dan is de kans op meer leads groter.
Je bezoekers zitten ook in verschillende fasen als het gaat om hun oriëntatie. Sommige weten heel goed wat ze willen, andere weten nog helemaal niet wat ze zoeken. Probeer dus ook content te maken zodat al die fases afgedekt zijn.
Potentiële klanten
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om resultaat. Het liefst wil je direct resultaat, maar dat is bij SEO niet snel het geval. Vaak zijn er best wat concurrenten en zal je tijd en energie moeten steken in je content. De beste content kan hoog komen in Google, maar als je nog geen goede reputatie hebt opgebouwd, dan wordt het toch lastig.
Die reputatie bouw je overigens op door veel relevante goede content te maken. Ofwel, vooral door blijven gaan!
SEO is een online marketing strategie die voor elk bedrijf interessant is. Je zal moeten blijven investeren in SEO, je content en website blijven optimaliseren en zo steeds meer organische bezoekers aan te trekken.
Conversies is waar het om gaat, nieuwe klanten binnen halen met een goede rankings in zoekmachines. Goed vindbaar zijn en toegankelijkheid op een hoog niveau. Zo kun je je product op dienst zonder reclame te hoeven maken aan de kan brengen. En eigenlijk klopt dat niet, want ook SEO kun je zien als reclame, alleen is het dan gratis en kun je miljoenen mensen bereiken!
Persoonlijk vind ik vindbaarheid het belangrijkste als het gaat om een website of webshop. De lage kosten en hoge potentiële omzet is een goede reden om hierin te investeren.
Search engine advertising
Anders dan SEO (search engine optimization) kun je ook adverteren om zo hoog te komen in Google.
In sommige gevallen kost een klik een paar euro, dat is afhankelijk van je branche. Als je het goed doet met je organische resultaten kun je dus veel geld besparen met je organische verkeer.
Vaak wordt er gekozen voor een combinatie van SEO en adverteren, dit omdat het vaak erg lastig is om op zoektermen met een hoog zoekvolume in jouw werkgebied hoog in Google te komen. Er zijn dan teveel andere sites die daar ook de focus op hebben, dan is adverteren een optie.
Maar dat neemt niet weg dat SEO belangrijk blijft. Goede uitvoering van SEO zorgt er ook voor dat de site beter wordt ervaren door de bezoekers, en dat zorgt voor meer conversies en dus ook beter resultaat uit je campagnes!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!