fbpx

Handboek SEO voor WordPress 2020

Handboek SEO voor WordPress

Jij wilt dus aan de slag met SEO. Mooi, want ik geef je met dit handboek SEO voor WordPress uitleg over hoe het werkt en wat tips om in de praktijk uit te voeren. Zo kun je na het lezen van de e-book ook echt zelf aan de slag.

Dit handboek is op deze pagina volledig te lezen, maar als je een pdf versie wilt hebben zodat je die makkelijk kunt printen en naast je toetsenbord kunt leggen, dan is dat uiteraard ook mogelijk.

Wil je net wat meer? Dat kan natuurlijk. Schrijf je dan in voor de cursus SEO voor WordPress!

Dan om meteen even wat mogelijke misverstanden te voorkomen. In dit e-book heb ik het over Google en niet over zoekmachines. Uiteraard bedoel ik met Google gewoon zoekmachines in het algemeen. Maar omdat we in Nederland ongeveer 95% van de gevallen gebruik maken van Google noem ik het zo. Maar uiteraard gelden de dingen uit dit handboek ook voor Bing.

Je wilt dus aan de slag met SEO, maar wat is het? SEO is het optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Het gaat er dus om dat je je website zo gaat opbouwen en indelen dat Google heel goed weet waar je website over gaat. Waarom willen we dat? Omdat organisch verkeer vanuit Google verder geen geld kost. Het is gratis. Uiteraard moet je er wel tijd in steken, maar Google stuurt je geen rekening voor het verkeer wat je gekregen hebt. Dus als je beter gaat presteren, kun je meer omzet realiseren zonder extra kosten!

85% zoekt op internet voordat men een aankoopbeslissing neemt

Cursus SEO voor WordPress

Laat ik beginnen met de belangrijkste regel van Google: bezoeker is koning!

Inderdaad, bedrijven roepen vaak klant is koning, al blijkt dat in de praktijk vaak tegen te vallen. Bij Google is de bezoeker en gebruiker wel degelijk koning. Google heeft namelijk maar 1 doel, waar alles om draait. Google wil de meest gebruikte zoekmachine zijn en blijven. Op die manier kunnen ze namelijk het meeste geld verdienen. En dat betekend dat Google de beste zoekresultaten wilt tonen bij zoekopdrachten.

Om te bepalen wat de beste resultaten zijn bij een zoekopdracht scannen ze elke website die ze kunnen vinden, bij dit scannen ziet Google (als het goed is) waar je website over gaat. Maar Google ziet natuurlijk veel meer. Ze zien ook wat bezoekers op je website doen, of ze daar een positieve ervaring hebben, of juist negatief. Zo heeft Google honderden signalen die worden meegenomen in de ranking. Maar de belangrijkste factoren hangen samen met de bezoeker. Als die positief is, dan wil Google je vaker terug laten komen in de resultaten, want dan zijn de gebruikers van Google tevreden.

Hoger komen in Google is dus niet alleen een aantal trucjes die je technisch kunt toepassen om resultaat te behalen. Het is een combinatie van toepassen van de juiste technieken met de bezoeker als koning. Die bepaald of je pagina goed genoeg is voor een toppositie!

In het kort komt het dus op het volgende neer:

  • Zorg dat Google snapt waar je website over gaat
  • Zorg dat bezoekers ook begrijpen waar je website over gaat
  • Zorg dat bezoekers een positieve ervaring hebben op je website
  • Heb geduld, SEO kost gewoon tijd

75% van de mensen oordelen of een bedrijf betrouwbaar is, puur op basis van de website!

En dan?

SEO is een onderdeel van je website waar je echt even aandacht aan moet geven. Dat heb je niet even snel gedaan. Een goed plan is nodig voor succes. Maar hoe maak je nu een goed plan, waar start je mee?

Een van de eerste dingen die ik bij mijn klanten doe is bepalen waar men op gevonden wil worden.

Wat doet je bedrijf exact?

Je bent vast niet het enige bedrijf die dat doet. Ben je bijvoorbeeld advocaat, dan zijn er nog duizenden die dat ook doen. Dus om op de eerste pagina te komen met de zoekterm “advocaat” begeef je je in een gebied met veel concurrentie. Dat wil niet zeggen dat het niet kan lukken, maar je maakt het je wel heel moeilijk.

Makkelijker is waarschijnlijk om hoog te scoren op een zoekterm als “advocaat arbeidsrecht” want daarmee verklein je de concurrentie en kun je specifieker werken.

Stel dat je je klanten graag uit de regio Utrecht wilt halen, omdat je kantoor daar zit. Dan wordt het dus nog iets makkelijker, de zoekterm “advocaat arbeidsrecht in Utrecht” is voor jouw bedrijf zeer relevent, en dus ook voor de bezoekers die je kunt gaat aantrekken vanuit Google. Dat zal er op lange termijn voor zorgen dat je een steeds betere positie kunt krijgen en uiteindelijk op de eerste pagina of misschien wel in de top 3 vermeldingen.

Zoals eerder aangegeven, Google wil graag de beste resultaten bovenaan tonen, want dat zal de gebruiker ven Google tevreden stellen waardoor die Google zal blijven gebruiken. Zorg dus dat jouw website zo goed als mogelijk, beter dan de concurrentie, voldoet voor de bezoeker die je via Google krijgt.

Wat moet je zeker niet doen?

Zolang als dat Google rekening houdt met bepaalde elementen op een website, zolang zijn er ook mensen die met trucjes hoger willen komen in Google.

En die trucjes worden vandaag de dag nog steeds aangeboden, terwijl overduidelijk is dat die niet meer werken. Niet meer inderdaad, want vroeger werkte die trucjes wel. Toen kon je inderdaad Google een beetje voor de gek houden. Maar Google is nu zo slim geworden dat het geen zin meer heeft. En Google houdt er ook niet van om voor de gek gehouden te worden.

Hier een aantal voorbeelden van trucjes waar je beter geen tijd meer in kunt steken. Sommige zullen misschien nog wel wat resultaat geven, maar dat zal steeds minder worden.

  • Vol gooien met zoekwoorden, hoe meer hoe beter.
  • Spammen in reacties van blogs
  • Linkjes uitwisselen met andere websites
  • Backlinks kopen

Vooral de laatste 2 worden nog veel aangeboden. ik krijg wekelijks mail van andere bedrijven die linkjes willen ruilen (om vervolgens andere linkjes te verkopen denk ik). Het ruilen van een linkje heeft weinig tot geen zin, net als het kopen van backlinks. Vroeger was het een zeer effectieve manier om hoger te komen. Je kocht voor 100 euro een berg linkjes en je zag je website stijgen in Google. Dat werkt dus niet meer.

Toch zijn er nog bedrijven die backlinks verkopen, door bijvoorbeeld een blog te plaatsen op een website met andere betaalde blog artikelen. Ziet er leuk uit, maar voegt weinig toe. Het domein waar ze op plaatsen is vaak een URL die wel SEO waarde heeft, maar niet meer gebruikt werd en weer beschikbaar was gekomen. Door daar dan direct een nieuw blog op te plaatsen kun je die waarde vasthouden. En linkjes van websites met een hoge warde zijn meer waard. Maar Google kent deze techniek inmiddels heel goed. En misschien zie je na een aantal plaatsingen een stijging, deze is voor korte duur. Google gaat het zien, en gaat die link niet meer meenemen. Je positie wordt dus eigenlijk tijdelijk een beetje hoger. En als je dan steeds bij daling een nieuwe link koopt, dan blijft je positie een beetje gelijk. Stop je, dan zak je vrij snel weer terug.

Begin er dus niet aan!

Zoekterm onderzoek

Hoe bepaal je nu je zoekwoorden? Als je advocaat bent in 1 vakgebied in 1 regio (zoals arbeidsrecht Utrecht) dan is het misschien wat makkelijker. Maar wat nu als je een dienst biedt en je weet eigenlijk niet waar iemand op zou kunnen zoeken die vervolgens bij jouw website uit zou moeten komen? Dan wordt het toch wat lastiger. Hoe pak je dat dan aan?

Zoekterm onderzoek! Er zijn veel verschillende tools voor die je inzicht kunnen geven in zoekvolume en hoeveel concurrentie er is. Maar helaas zijn deze tools vaak niet zo nauwkeurig. Veel mensen gebruiken Google Zoekwoordplanner, een tool die in AdWords zit. Prima tool, maar vooral de aantallen zijn vaak anders dan de werkelijkheid. Maar

Je kunt ook Google suggesties bekijken. Die wordt getoond als je bij Google een zoekterm invult maar niet op enter drukt. Dan gaat Google je zoekterm aanvullen, en dat zijn meestal zoektermen die andere mensen ook veel gebruiken, dus daar kunnen kansen liggen!

Een goed onderzoek kost tijd, maar dat is zeker de moeite waard. Als je hier een goede lijst met zoektermen weet te bepalen, kun je doelgericht aan de slag gaan!

Omdat dit een van de belangrijkste onderdelen is voor SEO, hebben wij een compleet blog geschreven over keyword onderzoek.

Kiezen domeinnaam

Heb je nog geen domeinnaam? Of overweeg je een nieuwe? Denk dan goed na wat je kiest.

Google zegt zelf dat ze niet meer (ja vroeger wel) kijken naar de woorden die in je domeinnaam worden gebruikt. Dus of je nu wel of niet je dienst/product in je domeinnaam laat terugkomen, Google gaat je er niet anders door ranken. Maar toch is het wel van invloed.

In de praktijk zie je namelijk dat domeinnamen waarbij de dienst of product zijn meegenomen duidelijk zijn voor gebruikers van Google, en dus zie je dat er eerder op geklikt wordt dan domeinnamen die men niet kent en niks zeggen over product of dienst.

Zeker voor bedrijven die regionaal werken en een duidelijk product of dienst bieden zou ik dit adviseren. Wil je een merk neer gaan zetten en zorgen voor merkbekendheid, dan zou ik een unieke naam kiezen, zoals balr.com ook heeft gedaan.

Uiteraard is het belangrijk dat je domeinnaam past bij je bedrijf. Is je domeinnaam bijvoorbeeld loodgieter247.nl maar ben je niet in het weekend en avonden bereikbaar, dan sla je de plank mis. De verwachting van de Google gebruiker die zoekt naar een loodgieter is namelijk op basis van je domeinnaam dat je wel bereikbaar bent, 24 uur per dag, 7 dagen per week. De ervaring op je website is dan niet positief, Google zal dat zien, en zal je dus lager gaan ranken.

SSL erop, redirecten

Een website zonder SSL kan eigenlijk niet meer. Zorg dus altijd dat je een SSL hebt en dat de versie zonder SSL wordt doorgezet naar de versie met.

Google heeft een voorkeur voor websites die veilig zijn. Dat is prettig voor de gebruikers namelijk. Daarom zullen websites met een SSL het net even beter doen dan zonder.

Vaak kan je hosting partij dit eenvoudig voor je verzorgen en is het de investering meer dan waard.

Binnen WordPress adviseer ik je de plugin “ Really Simple SSL” te installeren. Dit is een makkelijk plugin die zorgt dat je SSL correct werkt.

Plugins

Als we het dan toch over plugins hebben, de volgende plugins heb je zeker nodig om te zorgen dat je beter gevonden gaat worden. WordPress is in de basis niets meer dan een systeem waarin je de pagina’s en berichten kunt beheren (CMS). Plugins zorgen voor extra functionaliteiten die niet in de basis van WordPress zitten. Veel plugins zijn gratis. Er zijn ook betaalde plugins. Soms voor een kleine eenmalige investering, soms voor een maandelijkse betaling.

Over het algemeen zijn betaalde de veiligere keuze. Niet altijd helaas. Maar bij betaalde versies, zeker als deze veel worden gebruikt, zie je wel dat deze vaker een update krijgen waardoor de kans op beveiligingsproblemen minimaal blijven. Gratis versies willen nog wel eens problemen geven, zeker als deze lange tijd niet meer ge-update worden door de makers.

Ik beperk me uiteraard tot de plugins die je nodig hebt om je website te optimaliseren voor Google. Uiteraard zijn er nog andere plugins die nuttig zijn, maar die zijn afhankelijk van jouw wensen.

Really Simple SSL

Hiervoor al even benoemd, maar als je SSL op je website hebt is dit een plugin die je niet kunt missen. Een veilige website komt beter over op de bezoeker en ook Google geeft daar de voorkeur aan.

Yoast SEO

Yoast is een SEO plugin die je wat mij betreft moet gebruiken. Wordt wereldwijd ook het meest gebruikt. Er zijn inmiddels meer dan 5 miljoen gebruikers en updates worden regelmatig gegeven. De plugin maakt ook direct een sitemap.xml voor je aan en een robots.txt (beide zijn bedoelt om zoekmachines makkelijker je website te laten indexeren)

Yoast is in de basis gratis. Pas als je echt een stap verder wilt kun je overstappen op een Pro versie, maar zeker in het begin is dat zeker niet nodig.

Met deze plugin kun je pagina goed optimaliseren voor Google. Je kunt je pagina’s voorzien van extra content waardoor Google beter gaat begrijpen waar je pagina over gaat. Daarnaast checkt de plugin ook of je pagina wel genoeg focus heeft op de door jou bepaalde zoektermen. Yoast geeft je ook tips om je pagina verder te verbeteren zodat Google het nog beter kan indexeren.

Cache plugin

Wat is cache? Cache zijn tijdelijke bestanden die worden opgeslagen op het apparaat van de bezoeker om je website sneller te maken. Voor een gebruiker is een snelle website prettiger, als de laadtijd te lang wordt, dan zullen ze afhaken. Besteed hier dus aandacht aan!

Ik benoem voor Cahce 2 plugins: W3 Total Cache en WP rocket. Waarom 2? De eerste is gratis in gebruik. Een prima plugin maar kan wat betreft instelmogelijkheden misschien wat complex worden. WP Rocket is wat eenvoudiger, maar kost je voor 1 website $ 49,- voor 1 jaar gebruik. Hier zit eigenlijk alles in en is zeer eenvoudig in te stellen. Betalen heeft dus voordelen in dit geval.

Redirection

Wel eens op een Google resultaat geklikt en op een 404 pagina uitgekomen? Dat is niet wat een bezoeker wil natuurlijk. Zorg dus dat wanneer je pagina URL’s gaat aanpassen dat de oude URL naar dei nieuwe gaat verwijzen. Of als je oude artikelen, pagina’s of producten verwijderd dat de oude URL naar bijvoorbeeld een groepspagina gaat verwijzen. Zonde om deze bezoekers een slechte ervaring te geven wat niet nodig is.

Met deze plugins ben je in staat om een goed SEO basis neer te zetten. Een website die technisch goed is ingericht, snel is en veilig.

URL opmaak instellen en structuur

Persoonlijk snap ik niet zo goed waarom de standaard URL opbouw binnen WordPress is zoals hij is. Het is namelijk totaal niet handig als het om SEO gaat. Standaard wordt elke pagina namelijk een nummer en ziet de URL als volgt uit: www.domeinnaam.nl/?p=2843

Pas je dit niet aan, dan heb je dus een URL die totaal niet duidelijk is. Ik stel hem eigenlijk altijd op “berichtnaam” in. Dan krijg je het volgende: www.domeinnaam.nl/berichtnaam

Berichtnaam kan ook paginanaam zijn, dat werkt in dit geval hetzelfde.

Dit doe je omdat het zo voor bezoekers makkelijker is om te zien waar ze binnen je website zijn, maar vooral ook om Google te vertellen waar de pagina over gaat. Google scant je hele website, begint met een overzicht van alle pagina URL’s. Als daar al duidelijk is waar welke pagina over gaat, wordt het indexeren natuurlijk makkelijker.

Korte URL’s werken ook beter dan lange, dus houd daar rekening mee, probeer ze kort te houden. In de praktijk zie je dat dit betere ranking resultaten geeft.

Om dit makkelijker te maken voor je is het handig om een site structuur te maken. Zie het als een inhoudsopgave van een boek. Je maakt een overzicht van de verschillende pagina’s, berichten, producten en andere zaken die je wilt publiceren. Vervolgens ga je kijken of je dit zo kunt indelen zodat het voor de bezoeker en Google duidelijk is.

Anders dan een inhoudsopgave van een boek, waarbij je toch wel mag verwachten dat iemand bij hoofdstuk 1 begint, is dat bij je website niet zo. Een bezoeker kan op elke pagina binnenkomen, en vanuit daar moet het voor een bezoeker makkelijk zijn om aanvullende informatie te vinden. Dit hangt samen met de indeling van je pagina, waar plaats je welke content. Een veel gemaakte fout is bijvoorbeeld dat er onderaan een interessant artikel niks mee staat. Misschien een footer, maar niets wat de bezoeker aanzet tot actie. Bijvoorbeeld inschrijven nieuwsbrief of andere content die interessant kan zijn, of gewoon direct contact opnemen, als je het niet aan de bezoeker vraagt, dan doet ie het waarschijnlijk ook niet.

Pagina naam

Dan wordt het tijd om de pagina’s te gaan maken en ze dus ook een paginanaam te geven. Probeer bij elke pagina te bepalen wat de belangrijkste zoekterm is voor die pagina, dus waar wil je op gevonden worden. En neem dat dan mee in je paginanaam (vergeet niet, houd het zo kort mogelijk). De pagina naam wordt meestal ook opgenomen in de URL. Dus dat is 2 vliegen in 1 klap. Als je dat niet doet, dan zal de Yoast plugin ook aangeven dat je dat beter kunt doen. Je maakt het Google makkelijker te begrijpen waar de pagina (waarschijnlijk) over gaat en het is ook voor gebruikers van Google duidelijker als de URL kort is met de juiste zoektermen, deze komt namelijk terug in de organische vermelding.

Focus op de bezoeker

Dit is en blijft het belangrijkste wat er is als het gaat om SEO. Er zijn vele manieren om hoger te komen bij Google, maar als je dit niet op orde hebt, dan wordt je ranking nooit ideaal.

Bezoeker is koning!

Je hebt bij een nieuwe bezoeker ongeveer 5 seconden om te overtuigen dat hij/zij goed zit. En met goed zitten bedoel ik dat na het klikken op je resultaat in Google de verwachting en de realiteit overeen komen. Je kunt bijvoorbeeld je vermelding in Google (komen we later op terug) opleuken met woorden als gratis, goedkoop, beste enz. Maar als je dat niet bent, ziet een bezoeker dat snel genoeg en verlaten ze je website weer snel. Een signaal wat ook Google ziet, waardoor je ranking slechter zal worden.

Probeer bezoekers te trekken met USP’s (unique selling points, je onderscheidende vermogen) en probeer dat ook te bewijzen door reviews of vergelijkingen. Dus zeg je dat je de goedkoopste bent, bewijs dat dan ook. Ben je de beste, laat je reviews dan zien. Lever je binnen 1 dag? Vertel dat dan! Gratis retour? Ook vertellen!

Omdat je maar 5 seconden hebt, en veel wilt vertellen, probeer dat wat je wilt vertellen te combineren met beeld/iconen. Dat maakt het makkelijker voor bezoekers om de informatie op te nemen in korte tijd en helpt je te overtuigen.

Het design van je website is zeer belangrijk, dit bepaalt namelijk voor 94% de eerste indruk bij je bezoekers. Is de indeling van de pagina voor de bezoeker duidelijk. Zijn de afbeeldingen van goede kwaliteit en passen ze erbij?

Je kan je SEO helemaal goed hebben gedaan, maar als de pagina waar je bezoekers laat binnenkomen niet goed is, dan werkt het toch niet. De bezoeker moet centraal staan, die moet makkelijk bij de gewenste gegevens kunnen komen vanuit elke pagina.

Zoekterm in content

Naast de paginanaam en de URL is het natuurlijk ook belangrijk dat de zoektermen ook in de content terugkomen. Maar ga niet overdrijven. Het moet prettig leesbaar blijven. Als je in elke regel je zoekterm verwerkt dan wordt het een beetje te veel.

Zorg dat in ieder geval je zoekterm in de eerst 100 woorden terugkomt. Dat is even los van je kopregel. En dan is 1 of 2 keer voldoende. Daarna kun je het gebruiken waar het iets toevoegt en niet om maar zo vaak als mogelijk te gebruiken.

Wordt er ook veel gezocht op enkelvoud en meervoud? Zorg dat dan je pagina beide versies bevat en ga niet 2 verschillende pagina’s maken. Google weet namelijk best wat enkelvoud en meervoud is en je wilt niet binnen je eigen website gaan concurreren voor een betere positie, want dan zie je in de praktijk vaak dat beide het niet heel goed doen.

Het zelfde geldt voor synoniemen, probeer die te verwerken op je pagina, kies de versie die het meest gebruikt wordt, of het beste past bij jouw bedrijf, als belangrijkste zoekterm en verwerk de synoniemen in je content. Maar wel op zo’n manier dat het voor de bezoeker een prettig leesbaar en kwalitatief blijft. Ga geen zinloze stukken tekst plaatsen zodat je een zoekterm kunt toevoegen.

Kopregels

Weet jij wat H1, H2 en H3 koppen zijn? Vast wel eens van gehoord toch? Het zijn de kopregel op je pagina of in je bericht. En die zijn zeker belangrijk. Google scant de pagina, en koppen worden daarbij direct gezien, hoeveel waarde Google eraan hecht is onduidelijk. Maar het helpt bezoekers wel om je content snel te kunnen scannen en doelgericht naar bepaalde content te kunnen gaan. Dus heeft het invloed op je SEO? Ja, want het dient de bezoeker namelijk!

Het toepassen van kopregels is eigenlijk vrij simpel. H1 is de belangrijkste, deze is vaak ook het grootst op de pagina en moet zeker je zoekterm bevatten. Die moet je ook maar 1 keer gebruiken op je pagina, meestal bovenaan. Met H2 start je een nieuwe sectie of onderwerp. Wil je dat onderwerp nog verder opsplitsen? Dan gebruik je H3. En als je dat nog verder wilt opsplitsen dan H4, tot maximaal H6. Meestal kom je niet verder dan H3, als je daar al komt.

Goed gebruik van kopregels maakt het zoekers en dus ook Google makkelijker om de content te begrijpen. Het maakt het lezen makkelijker en duidelijker. Maar ook hier geldt, ga niet overdrijven. Ge niet teveel zoektermen in kopregels stoppen en ga niet de helft van je content laten bestaan uit kopregels. Dit komt op de bezoeker als onnatuurlijk over en leest niet prettig, wat ten koste zal gaan van je ranking, of misschien beter gezegd, gaat je niet helpen naar de beste ranking die mogelijk is.

Om te voorkomen dat je met kopregels onnodige foutjes maakt, hebben we een compleet blog geschreven over hoe je kopregels kunt gebruiken

Afbeeldingen optimaliseren

Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. En dat is ook zo. Met een afbeelding kun je in tienden van een seconde een boodschap overbrengen wat een bezoeker niet hoeft te lezen. Veel sneller dus!

En dat helpt om in die eerste 5 seconden te overtuigen.

Zorg dus voor goede afbeeldingen die passen bij jouw bedrijf, liefst unieke. Standaard stockfoto’s worden vaak minder goed ervaren dan unieke eigen afbeeldingen.

Ik adviseer ook vaak te werken met iconen. Iconen kunnen net als afbeeldingen heel snel een boodschap overbrengen, maar ze zijn vaak veel rustiger waardoor je er makkelijker meer dan 1 kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een icoon van een vrachtwagen als het gaat om snelle bezorging, of een iDeal icoon als iemand met iDeal kan betalen. Iconen worden op veel sites gebruikt, vaak vergelijkbare waardoor ze herkenbaar zijn voor bezoekers. Hierdoor begrijpen bezoekers de iconen sneller dan tekst of een afbeelding.

Helaas is het wel zo dat Google nogal moeite heeft met het lezen van afbeeldingen. Google ziet niet goed wat erop staat, dus dat moet je vertellen.

Het begint bij een bestandsnaam. Dus voordat je het gaat uploaden. Is het een standaard nummer? Of past het bij de zoekterm op de pagina en bij de afbeelding? Pas dat dus aan voordat je het upload. Een afbeelding krijgt namelijk ook een eigen URL (plek waar de afbeelding staat) en als deze geoptimaliseerd is, kun je ook beter gevonden worden bij Google afbeeldingen (bijvoorbeeld met producten). En upload de bestanden in een formaat die je ook gaat gebruiken. Dus als de foto klein wordt geplaatst op de website, upload hem dan ook klein. Dat scheelt laadtijd en komt ten goede aan de ervaring van de bezoeker.

Vervolgens geef je ook bij elke afbeelding een ALT tag mee. Hiermee vertel je Google wat er op je afbeelding staat. Dit is voor bezoekers van je website verder niet zichtbaar, tenzij je afbeelding niet geladen wordt.

Een ALT tag heeft dus als doel om Google te vertellen wat er op de afbeelding staat. Probeer hier ook zoektermen in te verwerken. Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden, maar niet aan Google, die moet je dus meer vertellen met een complete en relevante ALT tag.

Meta gegevens

Dit zijn dus de regels die je ziet bij de organische vermeldingen binnen Google. De gratis vermeldingen dus. Dit ziet een potentiele bezoeker dus in Google, voordat hij op je website is gekomen. Overtuig je daar niet, dan zal hij je website dus helemaal niet bezoeken!

Is dit belangrijk? Zeker weten!

Gaat het vaak mis? Ook, te vaak! Wat je veel ziet is dat het bestaat uit een paginanaam, en dan bedrijfsnaam met eronder de eerste regels tekst van de pagina.

Het kan toevallig net dan een redelijke vermelding opleveren, maar meestal kan deze beter. Het is een gratis vermelding in de resultaten van Google die moet overtuigen om door te klikken. Als je ook actief bent met Adwords, dan besteed je veel tijd en aandacht aan de tekst in de advertentie, dat moet je hier dus ook doen!

Zorg dat je zoekterm terugkomt in deze gegevens en probeer een Google gebruiker te overtuigen om te klikken. Vraag het ook gewoon, zet iemand aan tot actie!

Intern en extern linken

Als je bezig bent met je pagina’s in WordPress dan zie je onderaan bij Yoast dat de pagina beter kan als je de pagina voorziet van uitgaande links. Waarom zegt Yoast dat eigenlijk? Nou dat vertellen ze gewoon, ze willen dat je gaat linken om elkaar te helpen. Dus door te linken naar een externe website help je de website beter gevonden te worden, het idee erachter is dat als iedereen dat doet, iedereen er beter van wordt.

Daar ben ik het maar deels mee eens.

Ik vind dat je zeker links moet gebruiken waar het iets toevoegt voor jouw bezoeker. Dat is eigenlijk ook meteen de enige reden die je kunt hebben. De bezoeker staat centraal, dus die kun je externe links aanbieden, maar als die niks toevoegen, of erger, nergens op slaan, dan gaat dat ook ten kosten van jouw pagina.

Extern linken kun je zeker doen om bijvoorbeeld te verwijzen naar een onderzoek waar je gebruik van maakt, of een nieuwsfeit. Zorg wel dat je een betrouwbare bron gebruikt. Dan voegt het iets toe voor de bezoeker, en voor jou. Het versterkt namelijk je verhaal!

Intern linken wil zeggen dat je verwijst naar een andere pagina binnen je website. En je ziet vaak dat website beheerders er een sport van maken om zo vaak als mogelijk te linken naar een andere pagina. Vaak zie je dit bij een blog, zo vaak als mogelijk een link naar een diensten pagina met de hoop dat een bezoeker dan klant gaat worden.

Ook bij intern linken geldt dat het voor de bezoeker toegevoegde waarde moet hebben. We hebben een blog geschreven over intern linken, hierin leggen we uit hoe je dit het beste kunt toepassen.

Extra tip, zorg dat je externe links altijd laat openen in een nieuw tabblad, anders stuur je min of meer een bezoeker weg van je website en weet je niet zeker of deze ooit nog terug gaat komen.

Mobiel geoptimaliseerd

Waarschijnlijk is je website responsive, dus op mobiel wordt de content anders getoond zodat het allemaal op mobiel nog goed leesbaar is. En dat is tegenwoordig een must. Google geeft zelf ook aan dat mobiel het belangrijkste is. Waarom? Kijk maar eens naar je bezoekcijfers, daar zal je zien dat een groot deel mobiele bezoekers zijn, en dat aandeel groeit nog steeds.

Maar er is wel een verschil tussen responsive en mobiel geoptimaliseerd. Omdat je scherm kleiner is, kan je minder laten zien een aan bezoeker. Dus dat betekend ook dat bepaalde content meer ruimte in gaat nemen. Ruimte die voor een bezoeker misschien niet als nuttig wordt ervaren. Als je dan veel moet scrollen om weer bij interessante content te komen, dan haken bezoekers af. En dat is zonde. Die informatie is op desktop misschien prima, maar kun je het op mobiel niet beter weglaten?

Of is het handig om juist content toe te voegen? Bijvoorbeeld een knop waarmee iemand direct kan bellen, daar heb je op desktop niet veel aan, maar op mobiel wel!

Bekijk dus elke pagina kritisch vanaf mobiel en probeer deze te optimaliseren voor je bezoeker. Mobiel wordt steeds belangrijker, daarom hebben we een blog gemaakt over hoe je je website optimaliseert voor mobiel

Pagespeed

Waar SEO vooral iets is waar je enig geduld voor moet hebben, hebben bezoekers dat natuurlijk niet. Als ze naar je website klikken, via wel kanaal dan ook, dan hebben ze geen zin om te wachten. Na een paar tellen denken ze dat het niet werkt en gaan ze weer terug, of ze sluiten je website.

Je website moet dus snel kunnen laden. Want dat wil je bezoeker. Ja ook hier is de bezoeker koning! Als de bezoeker het te lang vindt duren, dan gaat het fout.

Maar dat wil niet zeggen dat je matige foto’s moet gebruiken en zo min mogelijk styling, ja dat maakt je website misschien sneller, maar dat gaat de bezoeker niet aantrekkelijk vinden. En er is ook een misverstand over Pagespeed. De snelste website wordt niet het hoogst geplaatst, maar een langzame website wordt wel lager geplaatst. Dus het heeft zeker zin om dit goed in de gaten te houden, je wilt namelijk geen lagere ranking door iets wat vaak makkelijk op te lossen is.

Er zijn online verschillende tools die je pagespeed kunnen checken, probeer deze en kijk wat daaruit komt. Maar ga ook vooral zelf testen. Ga ergens met je mobiel via 4G bekijken of je website snel genoeg is. Ui testen kan komen dat het iets te traag is, maar als de gebruiker daar niet veel van merkt, dan is het probleem misschien minder groot dan gedacht.  Maar wordt het vervelend langzaam, ga er dan mee aan de slag!

Backlinks

Backlinks zijn linkjes vanaf andere websites naar jouw website. En dat ziet Google als een positief signaal. Als andere websites namelijk naar jouw website willen verijzen, dan zal de content die daarop staat wel goed zijn toch? Net zo goed als dat je een bedrijf adviseert aan een vriend waarvan je weet dat het goed is. Als het niet goed zou zijn, dan adviseer je het waarschijnlijk ook niet.

Het komt er dus op neer dat je backlinks moet verdienen. En dat is wat Google eigenlijk altijd al heeft geroepen, maar in het verleden was het veel eenvoudiger. Toen kon je linkjes kopen op websites waar niemand kwam en die vol stonden met betaalde linkjes. Elke link gaf dan toch waarde door. Die tijd is (gelukkig) voorbij. Google is al heel goed geworden in het herkennen van trucjes, maar er komen steeds weer nieuwe trucjes om de hoek kijken.

Backlinks krijgen gaat dus niet vanzelf, of eigenlijk wel. Als je content top is, dan is de kans groot dat je wel die links gaat krijgen, zonder er verder veel voor te moeten doen. Maar als je er toch meer wilt, dan kun je extra inspanningen doen om het te realiseren. Denk aan een gastblog op een populair platform in jouw branche.

Top content klinkt misschien heel lastig om te maken, en het is zeker niet makkelijk. Onderzoek naar iets wat relevant is, dat werkt vaak erg goed. En er zijn heel veel gegevens algemeen beschikbaar die je daarbij kunnen helpen. Onderzoeken die door andere gedaan zijn kunnen je helpen om voor jouw doelgroep relevantie informatie te geven, hoe zit het bijvoorbeeld in jouw regio. Dat is content wat men graag wil weten, en je dus ook eerder zullen belonen met een linkje.

Waar vroeger dus het aantal linkjes belangrijk was, samen met de SEO waarde van de website die naar jouw website linkt, is dat nu anders. Google kijkt natuurlijk nog steeds naar de waarde van de website die naar jouw linkt, maar ze kijken nu ook naar het aantal mensen wat gebruik maakt van de link en wat die vervolgens doen op jouw website. Dit is natuurlijk extra gratis verkeer, waar ook klanten uit kunnen komen. Dus een backlink is niet alleen voor je ranking belangrijk, het kan je ook gewoon direct nieuwe klanten opleveren.

Een link op een verborgen pagina waar nooit iemand komt of op een website waar nooit iemand komt voegt dus weinig tot geen waarde toe. Daar kun je er tientallen van hebben zonder verschil te merken. Een paar linkjes op websites die wel verkeer opleveren zullen veel meer invloed hebben. Er zijn aardig wat bedrijven die backlinks services aanbieden, wij hebben een blog geschreven over backlinks, en daarin vertellen we ook hoe dit soort bedrijven werken en wat je er aan hebt.

Probeer dus goede content te maken, en breng het onder de aandacht van platformen waar je content nuttig en interessant is met de hoop dat je een link gaat verdienen.

Maak goede content

Of maak eigenlijk geweldige content. Geweldige content gaat bezoekers trekken, meer backlinks verdienen en dus ook hoger komen in Google. Dat gaat je meer traffic opleveren, meer klanten en meer omzet! Veel ondernemers vragen zich al of bloggen ook echt effect heeft, daarom hebben wij een blog gemaakt over het effect van bloggen.

Hoe maak je geweldige content? Geweldige content maak je niet in 1 keer. Geweldige content ontstaat in de loop der tijd. Het begint met goede content. Goede content is content wat aansluit bij jouw bedrijf en interessant is voor je doelgroep.

Maar waar begin je?

Ken je dat van die vragen die je elke dag wel een keer krijgt? Of op elke verjaardag? Van die vragen die iedereen heeft blijkbaar? Daar start je. Ga die vragen eens beantwoorden als de expert die je bent in jouw vakgebied. Doe extra onderzoek en vul het aan met foto of video. Waarschijnlijk heb je dan direct een hele lijst met vragen die je regelmatig krijgt, en als je een nieuwe vraag krijgt, pak die er ook bij.

Jij bent dus de expert in jouw vakgebied. Maar dat kan iedereen zeggen natuurlijk. Laat het zien met een compleet overzicht in bijvoorbeeld een about pagina. Laat daar zien dat jij ook echt de expert bent. Hoeveel jaar ervaring heb je al? En wat voor opleidingen heb je gedaan. Heb je awards gewonnen? En hoe denken klanten over jou? Zorg dus dat jij de expert bent die men gaat geloven en vertrouwen!

Ga vervolgens aan de slag met het maken van content. Publiceer het en deel het via bijvoorbeeld social media.

Reviews van producten is vaak ook goede content. Een review gedaan door een expert is veel meer waard dan een review van een willekeurig persoon. Als expert weet je waar je op moet letten en kun je ook goed bepalen of de prijs/kwaliteit verhouding goed is. Mensen die dat product willen gaan kopen, zullen waarschijnlijk ook gaan zoeken naar een review, als jouw review erg nuttig is krijg je een betere positie in Google, meer traffic en dus ook meer verkopen.

Google gaat je pagina’s zien en ranken. Vervolgens moet je wat geduld hebben, Google gaat je content ranken, maar je staat waarschijnlijk niet direct bovenaan. Wel ga je via Google Search Console (hieronder meer over Google Tools) informatie krijgen hoe mensen daadwerkelijk zoeken wanneer ze jouw bericht te zien krijgen in de resultaten, compleet met aantal vertoningen en aantal kliks.

Deze informatie ga je na verloop van tijd gebruiken om je bericht nog beter te maken. Welke zoekopdrachten zie je bijvoorbeeld wel terugkomen in Search Console, maar niet in jouw content. Ga het uitbreiden en verbeteren, zorg dus dat je content steeds beter wordt en uiteindelijk geweldig!

Koppelen aan tools

Als je dan je website hebt aangepakt om beter te gaan scoren, dan is het natuurlijk wel fijn om resultaat te gaan zien. Er zijn een aantal tools die je zeker niet kan missen:

  • Google analytics
  • Google Search Console

Door je website hieraan te koppelen krijg je veel informatie van google waar je verder op kunt optimaliseren.

In Google analytics zie je wat bezoeker op je website doen, hoeveel, welke pagina’s, hoelang, wat voor apparaat en nog heel veel meer. Zo kun je in de gaten houden of je geoptimaliseerde pagina’s nu ook meer traffic gaan krijgen en of de bezoekers ook verder op je website blijven, en misschien wel wat kopen.

Zo kun je resultaten vergelijken, aanpassingen testen en zien wat je inspanningen opleveren.

Google Search Console geeft je veel informatie over hoe je website presteert en of er fouten zijn die je moet oplossen. Bij de meeste fouten geeft Google ook aan hoe je dat kunt oplossen, en anders moet je website beheerder daarmee aan de slag.

Hoe je website presteert is ook erg interessant. Dat laat namelijk zien bij welke zoektermen je gevonden wordt en hoeveel mensen dan doorklikken. Ook wordt er een gemiddelde positie getoond. Je kunt dit voor de gehele website zien maar ook per pagina. Als je aan de slag gaat met de SEO, dan zouden deze posities dus beter moeten worden, en ook het aantal kliks zou dus omhoog moeten gaan.

Daarnaast kun je misschien zoektermen tegenkomen die je zelf nog niet hebt verwerkt, maar die wel relevent zijn. Zo kun je je pagina verder optimaliseren en zorgen dat je ook daar beter vindbaar op wordt.

Deze tools zijn gratis, dus ga ermee aan de slag. Verdiep je in de informatie die je krijgt van Google.

Er zijn nog veel meer tools beschikbaar voor SEO, maar bij elke tool geldt dat ze informatie geven en dat moet je analyseren en monitoren. En dat kost natuurlijk tijd. Met deze 2 tools kun je vrij eenvoudig overzicht houden en resultaten monitoren. Heb je meer tijd en wil je dat erin steken, ga je dan verdiepen in de tools die er zijn.

Social Media

Ondanks dat Google zegt dat Social Media niet een directe invloed heeft op je ranking, is het wel goed om actief te zijn waar je doelgroep ook actief is. Dus of dat nu Facebook is, Instagram, Pinterest of LinkedIn, zorg voor een compleet profiel en wees actief.

Als je veel fans weet te krijgen vergroot je je bereik als je nieuwe berichten gaat delen. En als die op jouw nieuwe bericht komen en positieve signalen geven aan Google, dan zal het zeker wel invloed hebben. Je bericht gaat namelijk ergens over (dat ziet Google) en bezoekers vinden het goede content. Dan zal het ook vast wel goed aansluiten bij relevante zoektermen, toch?

Maar denk niet dat 100 likes meer of minder invloed hebben op je ranking.

Zichtbaar zijn op Social Media zorgt natuurlijk wel voor meer naamsbekendheid. En dat kan invloed hebben op het gedrag van een gebruiker die zoekresultaten bij Google ziet. Ken je namelijk een bedrijf in de zoekresultaten van Google (met positieve ervaring) dan is de kans veel groter dat je daar ook op gaat klikken.

De invloed is dus meer indirect dan direct. Zeker doen dus!

Tot slot….

Dit handboek SEO voor WordPress is helemaal gratis. Ik ga niet vragen om je mailadres waarmee ik je ga bestoken met mails waar ik wat wil verkopen. Maar ik wil je wel vragen om feedback te geven zodat ik het handboek verder kan verbeteren. Zijn er dingen die jij hebt gedaan die goed werken, maar hier niet instaan? Laat het weten. Of zijn er dingen die je hebt gedaan waar je geen resultaat van ziet? Let me know!

Mail mij: jeroen@smitonlinemarketing.nl

Heb je na het lezen van het handboek het idee dat je er wel echt wat mee wilt gaan doen, maar ontbreekt de overtuiging dat je het goed gaat aanpakken of heb je gewoon de tijd er niet voor? Dan help ik je graag! Ik heb een SEO cursus voor WordPress ontwikkeld waarin jij gaat leren hoe je jouw website kunt optimaliseren. De cursus wordt gegeven in groepen van maximaal 8 ondernemers. Hierdoor hebben we de gelegenheid om bij elke ondernemer stil te staan bij de kansen en mogelijkheden. Je hebt tijdens de cursus je laptop mee, en je gaat ook echt aan de slag.

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.