Hoe belangrijk is Click through ratio (CTR) voor SEO?
Wat is CTR?
CTR (afkorting voor click through ratio) is een percentage wat aangeeft hoeveel er geklikt wordt op een link of banner.
Hoe bereken je CTR?
Dit is eenvoudig: (Aantal kliks : aantal vertoningen) x 100 = CTR
Hoe belangrijk is CTR voor SEO?
Het CTR van je organische vermelding is een signaal naar Google die aangeeft hoe goed jouw pagina aansluit bij de zoekopdracht. Als deze goed aansluit, zal Google je hoger in de resultaten zetten. Google wil namelijk de beste resultaten tonen bij de zoekopdrachten om de gebruiker tevreden te houden.
Als het gaat om SEO is CTR een belangrijk gegeven. Als je een zoekopdracht doet, dan is het logisch dat de eerste vermelding in de SERP gemiddeld veel kliks krijgt, daarna positie 2 dan 3 en zo verder. Google weet heel goed wat het verloop is per zoekwoord en houdt dat goed in de gaten.
Google heeft namelijk maar 1 doel (om ook geld te verdienen) en dat is zorgen dat ze de beste resultaten tonen bij een zoekopdracht. Als ze dat namelijk niet doen lopen ze het risico dat mensen andere zoekmachines gaan gebruiken, en daarmee zakt ook de inkomsten uit advertenties, en dat willen ze niet.
Google kijkt dus naar het CTR. Als een vermelding in de resultaten een hoge CTR weet te behalen, hoger dan gebruikelijk voor de positie, dan is dat een signaal naar Google dat die pagina best wel een heel goed kan aansluiten op de zoekopdracht die gedaan wordt. Google zal deze pagina dus hoger gaan plaatsen.
Hoger dan gebruikelijk wil zeggen dat Google heel goed weet wat het CTR van positie 7 bij een bepaalde zoekopdracht ongeveer zou moeten zijn. Sta je op positie 7 en weet je dit CTR te verhogen, dan is de kans groot dat je naar positie 5 of beter kunt stijgen. Deze posities (hoger) hebben standaard al een hogere CTR, dus ook jou CTR zal waarschijnlijk nog wat verder stijgen met als gevolg, meer bezoekers op je website!
Hoe verhoog je de CTR bij Google?
De vermelding die je krijgt bij Google is min of meer een gratis advertentie. Ga er dan ook zo mee om. Dus probeer gebruikers van Google te overtuigen om op jouw vermelding te klikken. Dat doe je door een goede Meta Titel en Meta Description te maken, en je URL kort te houden. Deze 3 elementen worden namelijk opgenomen in je organische vermelding. Als dit goed aansluit bij de zoekintentie, verhoog je de kans op meer klikken, en meer klikken kan een betere positie geven.
Hoe verbeter je de Meta Title en Description?
Je Meta Title en Description worden dus gebruikt bij de organische resultaten in Google. Wat je heel vaak ziet is dat er alleen een paginanaam en bedrijfsnaam wordt gebruikt. Dus dan krijg je iets als “Diensten – bedrijfsnaam”. Dat kan op zich prima zijn, maar het spreekt niet echt de gebruiker van Google aan. Waarom zou hij/zij klikken op jouw vermelding? Verplaats je in de schoenen van de Google gebruiker, wat zijn zaken die kunnen overtuigen om te klikken op jouw vermelding?
Stel je verhuurt auto’s en busjes. Een 1 van de dingen die jij anders doet is dat je de auto kunt komen brengen voor een kleine vergoeding in jouw regio. Door dit duidelijk te vermelden kan het een enorme trigger zijn om juist wel op jouw resultaat te klikken, ook als je niet de hoogste positie hebt in Google. Zeker voor mensen die lastig naar jouw locatie kunnen komen is het een enorm handig als dat dus niet hoeft. Het kost ze veel minder tijd, dus misschien is het die extra kosten wel meer dan waard!
Bedenk dus per pagina waar je beter mee wilt scoren wat een USP is die bij de zoekintentie past.
Probeer daarnaast je Meta Title kort te houden. Heb je een lange bedrijfsnaam? Laat hem dan uit je title, de url staat er toch onder. Ga het niet vol zetten met zoektermen in bijvoorbeeld enkelvoud en meervoud. Een goed geoptimaliseerde Meta Title en description kan voor een behoorlijke sprong omhoog in Google zorgen, het is het zeker waard!
Wat zijn gemiddelde CTR per positie bij Google?
Hieronder een grafiek met gemiddelde doorklik percentages per positie.

Je ziet hier dat het CTR heel snel zakt naar mate je lager in de ranking komt. Uiteraard is dit per branche wisselend. En zoektermen met een bedrijfsnaam of merknaam zijn hierin niet meegenomen. Daar zie je meestal een veel hoger percentage bij de eerste positie (vaak meer dan 60%).
Op de eerste pagina worden de meeste kliks verdient, en de meeste gaan natuurlijk naar de top posities. Heb je pagina’s waarvan je denkt dat je ze best in de top 5 kunt krijgen, dan is het zeker de moeite waard. Het kan zo je verkeer verdubbelen op die zoektermen.
Wil je naast de CTR van je organische vermeldingen meer SEO verbeteringen doorvoeren? Wij hebben een SEO handboek gemaakt, deze is 100% gratis!
Ook invloed op Social Media?
Deel jij wel eens berichten of pagina’s op Facebook of Linkedin? Ook daar heeft dit invloed. De Meta Title en Meta Description worden getoond als je een pagina deelt. Als deze zeer aantrekkelijk is gemaakt voor Google, dan is deze waarschijnlijk ook aantrekkelijker op Social Media. Ook via deze kanalen zal je meer traffic naar je website krijgen. Ook daar zal je CTR hoger worden, je bereik groter en dus meer traffic!
Veel gestelde vragen:
Wat is CTR?
CTR (afkorting voor click through ratio) is een percentage wat aangeeft hoeveel er geklikt wordt op een link of banner.
Hoe bereken je CTR?
Dit is eenvoudig: (Aantal kliks : aantal vertoningen) x 100 = CTR
Hoe belangrijk is CTR voor SEO?
Het CTR van je organische vermelding is een signaal naar Google die aangeeft hoe goed jouw pagina aansluit bij de zoekopdracht. Als deze goed aansluit, zal Google je hoger in de resultaten zetten. Google wil namelijk de beste resultaten tonen bij de zoekopdrachten om de gebruiker tevreden te houden.
Hoe verhoog je de CTR bij Google?
De vermelding die je krijgt bij Google is min of meer een gratis advertentie. Ga er dan ook zo mee om. Dus probeer gebruikers van Google te overtuigen om op jouw vermelding te klikken. Dat doe je door een goede Meta Titel en Meta Description te maken, en je URL kort te houden. Deze 3 elementen worden namelijk opgenomen in je organische vermelding. Als dit goed aansluit bij de zoekintentie, verhoog je de kans op meer klikken, en meer klikken kan een betere positie geven.
Wat is de gemiddelde CTR per positie bij Google?
Dit verschilt behoorlijk per branche en is ook afhankelijk van de concurrentie. Ongeveer 60% van alle kliks worden verdient bij de eerste 3 posities.
Heeft het verhogen van CTR van SEO ook invloed op andere kanalen zoals Social Media?
Als je pagina’s of berichten deelt via Social Media met een aantrekkelijkere titel en beschrijving, dan zal men ook eerder klikken op je link. Meer klikken zal ervoor zorgen dat je meer mensen gaat bereiken en dus nog meer mensen op je website krijgt.
Dus ja! Het heeft kan zeker invloed hebben op je resultaten van je Social Media kanalen!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!