• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
06 51 43 98 11
Smit Online Marketing Alkmaar
  • Homepage
  • SEO blog
  • SEO handboek
  • SEO uitbesteden
    • SEO Tekstschrijver
    • SEO ondersteuning voor blogs
  • Projecten
  • Over ons
  • Contact
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / SEO2 / Hoe belangrijk is Click through ratio (CTR) voor SEO?
hoeveel kliks per positie google

Hoe belangrijk is Click through ratio (CTR) voor SEO?

8 november 2019/in SEO/door Jeroen Smit

Inhoud

  • Wat is CTR?
  • Hoe bereken je CTR?
  • Hoe belangrijk is CTR voor SEO?
  • Hoe verhoog je de CTR bij Google?
  • Hoe verbeter je de Meta Title en Description?
  • Wat zijn gemiddelde CTR per positie bij Google?
  • Ook invloed op Social Media?
  • Veel gestelde vragen:
  • Wat is CTR?
  • Hoe bereken je CTR?
  • Hoe belangrijk is CTR voor SEO?
  • Hoe verhoog je de CTR bij Google?
  • Wat is de gemiddelde CTR per positie bij Google?
  • Heeft het verhogen van CTR van SEO ook invloed op andere kanalen zoals Social Media?

Wat is CTR?

CTR (afkorting voor click through ratio) is een percentage wat aangeeft hoeveel er geklikt wordt op een link of banner.

Hoe bereken je CTR?

Dit is eenvoudig: (Aantal kliks : aantal vertoningen) x 100 = CTR

Hoe belangrijk is CTR voor SEO?

Het CTR van je organische vermelding is een signaal naar Google die aangeeft hoe goed jouw pagina aansluit bij de zoekopdracht. Als deze goed aansluit, zal Google je hoger in de resultaten zetten. Google wil namelijk de beste resultaten tonen bij de zoekopdrachten om de gebruiker tevreden te houden.

Als het gaat om SEO is CTR een belangrijk gegeven. Als je een zoekopdracht doet, dan is het logisch dat de eerste vermelding in de SERP gemiddeld veel kliks krijgt, daarna positie 2 dan 3 en zo verder. Google weet heel goed wat het verloop is per zoekwoord en houdt dat goed in de gaten.

Google heeft namelijk maar 1 doel (om ook geld te verdienen) en dat is zorgen dat ze de beste resultaten tonen bij een zoekopdracht. Als ze dat namelijk niet doen lopen ze het risico dat mensen andere zoekmachines gaan gebruiken, en daarmee zakt ook de inkomsten uit advertenties, en dat willen ze niet.

Google kijkt dus naar het CTR. Als een vermelding in de resultaten een hoge CTR weet te behalen, hoger dan gebruikelijk voor de positie, dan is dat een signaal naar Google dat die pagina best wel een heel goed kan aansluiten op de zoekopdracht die gedaan wordt. Google zal deze pagina dus hoger gaan plaatsen.

Hoger dan gebruikelijk wil zeggen dat Google heel goed weet wat het CTR van positie 7 bij een bepaalde zoekopdracht ongeveer zou moeten zijn. Sta je op positie 7 en weet je dit CTR te verhogen, dan is de kans groot dat je naar positie 5 of beter kunt stijgen. Deze posities (hoger) hebben standaard al een hogere CTR, dus ook jou CTR zal waarschijnlijk nog wat verder stijgen met als gevolg, meer bezoekers op je website!

Hoe verhoog je de CTR bij Google?

De vermelding die je krijgt bij Google is min of meer een gratis advertentie. Ga er dan ook zo mee om. Dus probeer gebruikers van Google te overtuigen om op jouw vermelding te klikken. Dat doe je door een goede Meta Titel en Meta Description te maken, en je URL kort te houden. Deze 3 elementen worden namelijk opgenomen in je organische vermelding. Als dit goed aansluit bij de zoekintentie, verhoog je de kans op meer klikken, en meer klikken kan een betere positie geven.

Hoe verbeter je de Meta Title en Description?

Je Meta Title en Description worden dus gebruikt bij de organische resultaten in Google. Wat je heel vaak ziet is dat er alleen een paginanaam en bedrijfsnaam wordt gebruikt. Dus dan krijg je iets als “Diensten – bedrijfsnaam”. Dat kan op zich prima zijn, maar het spreekt niet echt de gebruiker van Google aan. Waarom zou hij/zij klikken op jouw vermelding? Verplaats je in de schoenen van de Google gebruiker, wat zijn zaken die kunnen overtuigen om te klikken op jouw vermelding?

Stel je verhuurt auto’s en busjes. Een 1 van de dingen die jij anders doet is dat je de auto kunt komen brengen voor een kleine vergoeding in jouw regio. Door dit duidelijk te vermelden kan het een enorme trigger zijn om juist wel op jouw resultaat te klikken, ook als je niet de hoogste positie hebt in Google. Zeker voor mensen die lastig naar jouw locatie kunnen komen is het een enorm handig als dat dus niet hoeft. Het kost ze veel minder tijd, dus misschien is het die extra kosten wel meer dan waard!

Bedenk dus per pagina waar je beter mee wilt scoren wat een USP is die bij de zoekintentie past.

Probeer daarnaast je Meta Title kort te houden. Heb je een lange bedrijfsnaam? Laat hem dan uit je title, de url staat er toch onder. Ga het niet vol zetten met zoektermen in bijvoorbeeld enkelvoud en meervoud. Een goed geoptimaliseerde Meta Title en description kan voor een behoorlijke sprong omhoog in Google zorgen, het is het zeker waard!

Wat zijn gemiddelde CTR per positie bij Google?

Hieronder een grafiek met gemiddelde doorklik percentages per positie.

hoeveel kliks per positie google Hoe belangrijk is Click through ratio (CTR) voor SEO?

Je ziet hier dat het CTR heel snel zakt naar mate je lager in de ranking komt. Uiteraard is dit per branche wisselend. En zoektermen met een bedrijfsnaam of merknaam zijn hierin niet meegenomen. Daar zie je meestal een veel hoger percentage bij de eerste positie (vaak meer dan 60%).

Op de eerste pagina worden de meeste kliks verdient, en de meeste gaan natuurlijk naar de top posities. Heb je pagina’s waarvan je denkt dat je ze best in de top 5 kunt krijgen, dan is het zeker de moeite waard. Het kan zo je verkeer verdubbelen op die zoektermen.

Wil je naast de CTR van je organische vermeldingen meer SEO verbeteringen doorvoeren? Wij hebben een SEO handboek gemaakt, deze is 100% gratis!

Ook invloed op Social Media?

Deel jij wel eens berichten of pagina’s op Facebook of Linkedin? Ook daar heeft dit invloed. De Meta Title en Meta Description worden getoond als je een pagina deelt. Als deze zeer aantrekkelijk is gemaakt voor Google, dan is deze waarschijnlijk ook aantrekkelijker op Social Media. Ook via deze kanalen zal je meer traffic naar je website krijgen. Ook daar zal je CTR hoger worden, je bereik groter en dus meer traffic!

Veel gestelde vragen:

Wat is CTR?

CTR (afkorting voor click through ratio) is een percentage wat aangeeft hoeveel er geklikt wordt op een link of banner.

Hoe bereken je CTR?

Dit is eenvoudig: (Aantal kliks : aantal vertoningen) x 100 = CTR

Hoe belangrijk is CTR voor SEO?

Het CTR van je organische vermelding is een signaal naar Google die aangeeft hoe goed jouw pagina aansluit bij de zoekopdracht. Als deze goed aansluit, zal Google je hoger in de resultaten zetten. Google wil namelijk de beste resultaten tonen bij de zoekopdrachten om de gebruiker tevreden te houden.

Hoe verhoog je de CTR bij Google?

De vermelding die je krijgt bij Google is min of meer een gratis advertentie. Ga er dan ook zo mee om. Dus probeer gebruikers van Google te overtuigen om op jouw vermelding te klikken. Dat doe je door een goede Meta Titel en Meta Description te maken, en je URL kort te houden. Deze 3 elementen worden namelijk opgenomen in je organische vermelding. Als dit goed aansluit bij de zoekintentie, verhoog je de kans op meer klikken, en meer klikken kan een betere positie geven.

Wat is de gemiddelde CTR per positie bij Google?

Dit verschilt behoorlijk per branche en is ook afhankelijk van de concurrentie. Ongeveer 60% van alle kliks worden verdient bij de eerste 3 posities.

Heeft het verhogen van CTR van SEO ook invloed op andere kanalen zoals Social Media?

Als je pagina’s of berichten deelt via Social Media met een aantrekkelijkere titel en beschrijving, dan zal men ook eerder klikken op je link. Meer klikken zal ervoor zorgen dat je meer mensen gaat bereiken en dus nog meer mensen op je website krijgt.
Dus ja! Het heeft kan zeker invloed hebben op je resultaten van je Social Media kanalen!

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

8 + 6 =

Auteur: Jeroen Smit

Jeroen Smit Online Marketing
handboek SEO

Alles over SEO weten?

SEO staat nooit stil, daarom schrijven wij regelmatig nieuwe berichten. Ook updaten we berichten als dit nodig is, door bijvoorbeeld wijzigingen bij Google.

Wil jij op de hoogte blijven over SEO? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

  • domeinnaam seoWaarom zoekwoordonderzoek voor webshops belangrijk is12 januari 2023 - 13:27
  • interne links seoWat is de invloed van interne links voor Google?12 januari 2023 - 13:22
  • goede seo hoger in googleWat is de invloed van een Meta Title in Google?12 januari 2023 - 13:17
  • goede seo hoger in googleGoogle’s helpful content update in het Nederlands24 augustus 2022 - 14:03
  • bezoeker is belangrijk SEOWebshop beginnen waar moet je aan denken?19 juli 2022 - 11:36
  • beeld extensie google adsWaarom is SEO belangrijk14 juni 2022 - 16:05
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-makenStudiecase: Nieuwe webshop lanceren3 januari 2022 - 15:11
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken6 Tips voor meer SEO verkeer naar je webshop8 juli 2021 - 14:46
  • beeld extensie google adsAfbeelding toevoegen aan Google Advertentie, hoe en waarom?1 juli 2021 - 11:39
  • keywords seo domeinnaam kiezenElke week een goed blog schrijven, hoe doe je dat?30 mei 2021 - 20:42
Online marketing Alkmaar - Website laten maken

Smit Online Marketing
De Friese Poort 106
1823 BT Alkmaar

jeroen@smitonlinemarketing.nl
tel: 06-51439811

© Copyright - Smit Online Marketing
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
Meer backlinks krijgen, hoe doe je dat in 2020?beste backlinks SEOcontent marketing: Hoe kan mijn website beter gevonden wordenWat maakt je website mobiel vriendelijk?
Scroll naar bovenzijde

Op deze website gebruiken we Cookies voor bv analytics om te kunnen zien hoeveel bezoekers we hebben gehad. Ook gebruiken we cookies van social media voor marketing doelen.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accepteer CookiesMelding verbergen