• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
06 51 43 98 11
Smit Online Marketing Alkmaar
  • Homepage
  • SEO blog
  • SEO handboek
  • SEO uitbesteden
    • SEO Tekstschrijver
    • SEO ondersteuning voor blogs
  • Projecten
  • Over ons
  • Contact
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / SEO2 / Hoe werkt Structured Data voor Rich Snippets?

Hoe werkt Structured Data voor Rich Snippets?

19 juni 2020/in SEO/door Jeroen Smit

Inhoud

  • Wat is Structured Data?
  • Hoe voeg je Structured Data toe aan je website?
  • Structured data test tool
  • Wat is het nut van Structured Data?
  • Wat zijn Rich Snippets?
  • Waarom zijn Rich Snippets belangrijk?
  • Worden Rich Snippets altijd getoond?
  • Voorbeelden van Rich Snippets
    • Artikel
    • Cursus/opleiding
    • Evenementen
    • FAQ, meest gestelde vragen
    • How-to (instructie)
    • Product
    • Reviews
  • Conclussie
    • Wil jij aan de slag met Structured Data en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op!

Wat is Structured Data?

Structured Data is gestructureerde data wat zoekmachines helpt om beter te begrijpen waar je pagina over gaat. Google werkt hard om te begrijpen war je pagina’s over gaan, door structured data correct toe te voegen maak je het Google makkelijker.

De meest gebruikte vorm is JSON-LD (schema.org), deze is ook geadviseerd door Google.

Hoe voeg je Structured Data toe aan je website?

Het toevoegen van Structured Data aan je website hangt af van het CMS wat je gebruikt. In WordPress zijn Themes en Plugins die dit zelf al (deels) doen of waarmee je het eenvoudig kunt toevoegen. Andere CMS systemen hebben weer hun eigen manieren om dat toe te voegen.

1 manier kan eigenlijk in elk systeem toegepast worden, en dat is toevoegen van een stukje HTML code op de betreffende pagina (of pagina’s)

Hiervoor is een eenvoudige tool: https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/

Met deze tool kun je kiezen wat voor soort Structured Data je wilt maken. Vervolgens krijg je de velden die je kunt invullen die horen bij het gekozen type Structured Data. Afhankelijk van je keuze worden er meer of minder gegevens gevraagd. Probeer zoveel als mogelijk in te vullen om het Google zo makkelijk mogelijk te maken.

Als je alles heb ingevuld, dan zie je een stuk HTML code aan de rechterkant staan. Deze dien je toe te voegen aan je pagina. Omdat het HTML code is kan je dit vaak in een code blok plaatsen waardoor het niet zichtbaar is voor bezoekers, maar wel voor zoekmachines zoals Google.

Structured data test tool

Als je Structured Data hebt toegevoegd, dan wil je waarschijnlijk even kunnen testen of het correct is gedaan. Dit kan je per pagina doen met deze Tool van Google.

Plak hier de link van de pagina die je wilt testen en Google scant je pagina om te kijken welke gegevens worden gevonden. Het kan uiteraard zijn dat er vanuit je CMS, Theme of plugin al stukken structured data wordt geplaatst op je pagina. Maar als het goed is staan ook de gegevens erop die je zelf hebt toegevoegd.

Je krijgt ene overzicht van dat wat de tool heeft gevonden met eventuele fouten en waarschuwingen. Als er fouten in staan, zal Google deze niet gebruiken. Waarschuwingen zijn ontbrekende gegevens die niet altijd noodzakelijk zijn, maar het is beter om wel alles zo compleet als mogelijk in te vullen.

Wat is het nut van Structured Data?

Zoals aangegeven is Structured Data nuttig om zoekmachines te helpen om te begrijpen wat voor content er op een pagina staat en waar het over gaat.

Zo kan het een video zijn, recept, product, cursus enz. Als zoekmachines beter begrijpen wat er op de pagina staat, kan het beter geïndexeerd worden. Daarnaast gebruiken zoekmachines zoals Google deze gestructureerde data om vermeldingen in de zoekresultaten uit te breiden met extra informatie. Dit noemen we Rich Snippets.

Wat zijn Rich Snippets?

rich snippet reviewsterren Hoe werkt Structured Data voor Rich Snippets?

Rich Snippets zijn stukjes aanvullende informatie bij organische zoekresultaten in de SERP. De meest bekende zijn de reviewsterren. Maar er zijn veel meer gegevens die weergegeven kunnen worden zoals events, vacatures, prijs van een product en voorraad, cursussen, meest gestelde vragen, instructies, enz.

Daarnaast zie je ook steeds vaker boven het eerste resultaat een blok met een antwoord. Dit noemen ze in SEO land ook wel “positie nul”. Vaak gevuld met content van Wikipedia, maar ook deze is te verdienen met jouw website. “Positie nul” wordt niet altijd gevuld met content die normaal op de eerste positie zou komen, dus ook jij kan deze plek verdienen als je wat lager op de pagina staat. In de loop van 2020 is er een update geweest met “positie nul”. Voorheen stond je organische positie namelijk gewoon nog in de andere zoekresultaten. Inmiddels is dat niet meer zo. Als je “positie nul” hebt verdient, komt je normale resultaat niet meer op de eerste pagina.

Waarom zijn Rich Snippets belangrijk?

Rich Snippets zijn belangrijk omdat ze relevante aanvullende informatie geven in de zoekresultaten. Het heeft niet direct invloed op je positie, maar het heeft wel invloed op het gedrag van de gebruiker. Je vermelding in de organische resultaten is groter en valt daardoor beter op. Dit kan zorgen voor meer klikken op jouw resultaat, dus een hoger CTR, wat wel weer invloed heeft op je positie. Dus indirect kan het zeker invloed hebben.

rich snippets product Hoe werkt Structured Data voor Rich Snippets?

Verdien je “positie nul” in de zoekresultaten, dan sta je dus boven de eerste vermelding in Google. Dit kan lastig zijn om te realiseren, afhankelijk van je branche, maar als je positie nul verdient, is dit zeker waardevol. Je krijgt dan meer traffic op je website en wordt gezien als betrouwbaar, Google beveelt jouw content namelijk extra aan in de zoekresultaten!

Worden Rich Snippets altijd getoond?

Nee, dat gebeurt niet altijd. Je kunt het toevoegen aan je pagina, maar dat wil niet zeggen dat Google het ook altijd in de zoekresultaten zal weergeven.

Het is ook afhankelijk van het type informatie die je meegeeft met structured data. Zaken als reviewsterren worden eerder getoond dan FAQ of events. Het niet aanbieden van structured data voor Rich Snippets zorgt er in ieder wel voor dat het zeker niet wordt getoond in de zoekresultaten.

Voorbeelden van Rich Snippets

Artikel

Je ziet dat ondanks dat nieuwsplatformen niet de toppositie hebben op de zoekterm Corona, staan ze wel met recent nieuws boven de eerste positie.

rich-snippets-artikel

Cursus/opleiding

Hier zie je de cursus of opleiding met de datum dat deze wordt gegeven.

rich snippets cursus

Evenementen

Hier zie je een locatie met erbij de aankomende events

rich snippets eventes Hoe werkt Structured Data voor Rich Snippets?

FAQ, meest gestelde vragen

Een overzicht van veel gestelde vragen over het betreffende onderwerp wat relevant kan zijn voor de zoeker

rich snippet FAQ Hoe werkt Structured Data voor Rich Snippets?

How-to (instructie)

Hier zie je een instructie hoe je stap voor stap een screenshot maakt met je iPhoneX

rich snippets how to Hoe werkt Structured Data voor Rich Snippets?

Product

Hier zie je aanvullende informatie over het product met de beoordelingen, prijs en voorraad

rich snippets product Hoe werkt Structured Data voor Rich Snippets?

Reviews

Reviews over een product, film, recept, boek of bedrijf

rich snippet reviewsterren Hoe werkt Structured Data voor Rich Snippets?

Conclussie

Er zijn verschillende vormen van structured data. Een aantal verrijken je vermelding in de zoekresultaten, andere kunnen als Snippet bovenaan in Google komen te staan.

Het voordeel is dat je vermelding meer gaat opvallen, dit kan zorgen voor meer kliks naar je website en een hogere positie in Google

Wil jij aan de slag met Structured Data en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op!

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dertien − vier =

Auteur: Jeroen Smit

Jeroen Smit Online Marketing
handboek SEO

Alles over SEO weten?

SEO staat nooit stil, daarom schrijven wij regelmatig nieuwe berichten. Ook updaten we berichten als dit nodig is, door bijvoorbeeld wijzigingen bij Google.

Wil jij op de hoogte blijven over SEO? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

  • domeinnaam seoWaarom zoekwoordonderzoek voor webshops belangrijk is12 januari 2023 - 13:27
  • interne links seoWat is de invloed van interne links voor Google?12 januari 2023 - 13:22
  • goede seo hoger in googleWat is de invloed van een Meta Title in Google?12 januari 2023 - 13:17
  • goede seo hoger in googleGoogle’s helpful content update in het Nederlands24 augustus 2022 - 14:03
  • bezoeker is belangrijk SEOWebshop beginnen waar moet je aan denken?19 juli 2022 - 11:36
  • beeld extensie google adsWaarom is SEO belangrijk14 juni 2022 - 16:05
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-makenStudiecase: Nieuwe webshop lanceren3 januari 2022 - 15:11
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken6 Tips voor meer SEO verkeer naar je webshop8 juli 2021 - 14:46
  • beeld extensie google adsAfbeelding toevoegen aan Google Advertentie, hoe en waarom?1 juli 2021 - 11:39
  • keywords seo domeinnaam kiezenElke week een goed blog schrijven, hoe doe je dat?30 mei 2021 - 20:42
Online marketing Alkmaar - Website laten maken

Smit Online Marketing
De Friese Poort 106
1823 BT Alkmaar

jeroen@smitonlinemarketing.nl
tel: 06-51439811

© Copyright - Smit Online Marketing
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
Afbeeldingen en SEO, hoe belangrijk is het?Afbeeldingen optimaliseren voor SEO met Alt Teksthoger scoren in Google maps-3-pack-in-zoekresultatenHoger scoren in Google Maps? Zo doe je dat in 2020!
Scroll naar bovenzijde

Op deze website gebruiken we Cookies voor bv analytics om te kunnen zien hoeveel bezoekers we hebben gehad. Ook gebruiken we cookies van social media voor marketing doelen.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accepteer CookiesMelding verbergen