Hoger scoren in Google Maps? Zo doe je dat in 2020!
Hoger scoren in Google Maps doe je met je Google Mijn Bedrijf vermelding
Inhoud
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf is een Social Media profiel van jouw bedrijf. Het is een gratis profiel die elk bedrijf kan aanmaken.
Google wil graag dat de vermeldingen ook echt bestaan, dus zal de locatie geverifieerd moeten worden. Vaak gebeurt dit door een code toe te sturen per post. Zo weet Google dat de locatie echt bestaat en dat het bedrijf daar ook echt zit.
In je Google Mijn Bedrijf profiel kan je aangeven waar je bedrijf gevestigd is, wat je doet, contactgegevens, openingstijden en nog veel meer. Het is een gratis vermelding en wordt getoond in Google Maps en in zoekresultaten als local 3-pack.
Een vermelding met Google Mijn Bedrijf is niet alleen handig om je bedrijf beter vindbaar te maken, het helpt ook om vertrouwen te krijgen. Klanten kunnen bij Google Mijn Bedrijf reviews achterlaten bijvoorbeeld.
Wat is de local 3-pack van Google?
Dit zijn de resultaten bovenaan de resultatenpagina met bedrijven die op de kaart getoond worden. Dit zijn er maximaal 3, dus zeer interessant om hierbij te komen.
Hoe bepaald Google welk bedrijf bovenaan staat in Google Maps?
Google geeft zelf aan dat ze dit doen op basis van 3 factoren:
- Relevantie
- Afstand
- Prominentie
Relevantie is uiteraard afhankelijk van de informatie die jij zelf geeft in je Google Mijn Bedrijf profiel. Als iemand zoek naar een taxi, dan zal een kapper natuurlijk niet getoond worden. Hieronder leg ik je straks uit hoe je kunt zorgen dat Google zo goed als mogelijk weet wat relevant is voor jouw bedrijf.
Afstand is ook een belangrijke factor. Hoe dichterbij de locatie van de zoekopdracht hoe groter de kans is dat je hoger in Google Maps komt. Zoek je bijvoorbeeld een tankstation? Dan krijg je de resultaten van de tankstations in jouw directe omgeving.
Prominentie is een ander woord voor naamsbekendheid. Bekende bedrijven (zowel online als offline) zullen hoger scoren in Google Maps. Zoekt men bijvoorbeeld vaak op jouw bedrijfsnaam? Dan is dit een signaal naar Google dat er een goede naamsbekendheid is, en zal je op andere relevante zoektermen ook hoger plaatsen in de resultaten van Google Maps. Maar er zijn ook nog andere factoren zoals vermeldingen elders op internet (bedrijvengidsen), aantal reviews of links naar je website.
Aanmaken Google Mijn Bedrijf
Voor het aanmaken van Google Mijn Bedrijf heb ik een complete handleiding geschreven waar ik je stap voor stap uitleg hoe je dit doet: https://www.smitonlinemarketing.nl/handleiding-google-mijn-bedrijf-aanmaken/
In deze handleiding leg ik je uit wat je waar kunt invullen, hoe je accounts kunt koppelen aan Google Ads, hoe je deze kunt overdragen en nog veel meer. Ik ga ervan uit dat je met de handleiding kunt zorgen dat jouw Google Mijn Bedrijf profiel volledig is.
Hoger scoren in Google Maps
In dit blog gaan we kijken hoe je hoger kunt komen in Google Maps. We kijken dus naar factoren anders dan het invullen van je profiel (want dat hebben we zojuist bekeken in de handleiding).
Wat zijn andere factoren waar we invloed op kunnen uitoefenen om hoger te komen in Google?
Zorg voor meer en correcte online vermeldingen
Jouw bedrijf heeft waarschijnlijk ook andere vermeldingen op internet staan, vermeldingen die jij (waarschijnlijk) zelf niet hebt aangemaakt. Denk aan telefoongidsen, Yelp, Drimble en nog veel meer. Afhankelijk van je branche zijn er nog specifieke platformen waar je een vermelding kan hebben, of kan krijgen.
Deze vermeldingen kun je eenvoudig opzoeken door in Google te zoeken naar jouw bedrijfsnaam. Check of deze vermeldingen correct en compleet zijn, indien nodig pas je deze aan. Je kunt op dezelfde manier zoeken op je concurrenten om zo te zien waar zij vermeldingen hebben die jij niet hebt. Zo kun je platformen vinden waar je een nieuwe vermelding kunt aanmaken.
Een andere manier is om lokaal te sponsoren. Zo krijg je linkjes naar jouw website van verenigingen in jouw directe omgeving.
Zorg voor meer reviews bij Google Mijn Bedrijf
Deze staat ook in de handleiding, maar omdat deze heel belangrijk is benoem ik hem hier ook nog een keer. Reviews zijn een belangrijk factor voor Google om te bepalen of jouw bedrijf goed is of niet. Het probleem met reviews is wel dat iemand die gewoon heel tevreden is, niet snel zelf een review zal plaatsen, terwijl iemand die niet tevreden is dat wel zal doen.
Het is dus belangrijk om te zorgen dat je klanten die tevreden zijn vraagt om een review. Platformen als Bol.com of Zalando sturen je kort na je aankoop een mail met een mogelijkheid tot plaatsen van een review. Waarom zouden andere bedrijven dat niet doen? Je kunt reviews verzamelen op je eigen website of bij Google Mijn Bedrijf.
Gebruik je Google Mijn Bedrijf voor het verzamelen van reviews? Dan is deze makkelijke tool wat voor jou. hiermee kan je een directe link maken naar de pagina waar iemand een review kan plaatsen. Zo maak je het jouw klanten makkelijker om een review te plaatsen, wat ze dan ook sneller zullen doen.
Reageer op Google Reviews!
Door te reageren op Google Reviews bouw je aan band op met je klanten, je laat zien dat je een goede review waardeert en je reageert op lage reviews. Door altijd te reageren laat je Google ook zien dat je actief bent met je profiel, en dat vind Google fijn.
Extra tip: probeer in je reactie op een review ook wat keywords te gebruiken. Dus niet alleen: “bedankt voor je review” maar breidt deze wat uit, bijvoorbeeld: “Fijn dat je tevreden bent over onze dienst/service/product. Bedankt voor je review!”
Plaats regelmatig content
Actieve profielen lijken beter te scoren in Google Maps dan profielen die niet actief zijn. Plaats dus regelmatig nieuwe content. Nieuwe foto’s of een bericht. Voeg acties toe en producten.
Verbeter je website
Is er een direct verband tussen een goede (SEO geoptimaliseerde) website en de ranking in Google Maps? Misschien dat Google het niet expliciet benoemd, maar in de praktijk zie je wel een verband. De positie in Google Maps wordt beter als de website ook beter geoptimaliseerd is.
Heb geduld
Dit is natuurlijk de mist leuke tip. Geduld hebben. Maar je zal toch moeten. Google gaat namelijk niet de ranking van de ene op de andere dag aanpassen omdat je een review erbij hebt of omdat je een paar foto’s geplaatst hebt.
Je moet de ranking zo zien dat Google bedrijven die bovenaan staan aanbeveelt aan zijn gebruikers. Dit aanbevelen doet Google op basis van vele factoren, en net als in het echte leven beveel je pas iemand of iets aan als je weet dat het goed zit. Google heeft deze overtuiging dus ook nodig. Laten zien dat je actief bent, dat je klanten tevreden zijn en dat je het aanbevelen waard bent, dat gaat je helpen om hoger te komen in Google Maps.
Bonus Tip
Wist jij dat in Nederland 30% (en onder jongeren zelfs 52%) een iPhone heeft? En dat er standaard op iPhones een kaart-App staat van Apple (dus niet met Google Mijn Bedrijf profielen)? En dat je ook daar je bedrijf kunt aanmelden zodat je ook daar op de kaart te vinden bent?
Waar doe je dat? Hier: https://mapsconnect.apple.com/
Maak een Apple Account aan (of log in met je bestaande account). Maak een locatie aan, vul de gegevens in en sla deze op. Het goedkeuren kan even duren.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!