• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
06 51 43 98 11
Smit Online Marketing Alkmaar
  • Homepage
  • SEO blog
  • SEO handboek
  • SEO uitbesteden
    • SEO Tekstschrijver
    • SEO ondersteuning voor blogs
  • Projecten
  • Over ons
  • Contact
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / SEO2 / Hoger scoren in Google Maps? Zo doe je dat in 2020!

Hoger scoren in Google Maps? Zo doe je dat in 2020!

23 juni 2020/in SEO/door Jeroen Smit

Hoger scoren in Google Maps doe je met je Google Mijn Bedrijf vermelding

Inhoud

  • Wat is Google Mijn Bedrijf?
  • Wat is de local 3-pack van Google?
  • Hoe bepaald Google welk bedrijf bovenaan staat in Google Maps?
  • Aanmaken Google Mijn Bedrijf
  • Hoger scoren in Google Maps
    • Zorg voor meer en correcte online vermeldingen
    • Zorg voor meer reviews bij Google Mijn Bedrijf
    • Reageer op Google Reviews!
    • Plaats regelmatig content
    • Verbeter je website
    • Heb geduld
  • Bonus Tip
    • Wil jij hoger scoren in Google Maps en kan je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op!

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een Social Media profiel van jouw bedrijf. Het is een gratis profiel die elk bedrijf kan aanmaken.

Google wil graag dat de vermeldingen ook echt bestaan, dus zal de locatie geverifieerd moeten worden. Vaak gebeurt dit door een code toe te sturen per post. Zo weet Google dat de locatie echt bestaat en dat het bedrijf daar ook echt zit.

In je Google Mijn Bedrijf profiel kan je aangeven waar je bedrijf gevestigd is, wat je doet, contactgegevens, openingstijden en nog veel meer. Het is een gratis vermelding en wordt getoond in Google Maps en in zoekresultaten als local 3-pack.

Een vermelding met Google Mijn Bedrijf is niet alleen handig om je bedrijf beter vindbaar te maken, het helpt ook om vertrouwen te krijgen. Klanten kunnen bij Google Mijn Bedrijf reviews achterlaten bijvoorbeeld.

Hoger komen in Google Maps

Wat is de local 3-pack van Google?

Dit zijn de resultaten bovenaan de resultatenpagina met bedrijven die op de kaart getoond worden. Dit zijn er maximaal 3, dus zeer interessant om hierbij te komen.

Google maps 3 pack in zoekresultaten Hoger scoren in Google Maps? Zo doe je dat in 2020!

Hoe bepaald Google welk bedrijf bovenaan staat in Google Maps?

Google geeft zelf aan dat ze dit doen op basis van 3 factoren:

  • Relevantie
  • Afstand
  • Prominentie

Relevantie is uiteraard afhankelijk van de informatie die jij zelf geeft in je Google Mijn Bedrijf profiel. Als iemand zoek naar een taxi, dan zal een kapper natuurlijk niet getoond worden. Hieronder leg ik je straks uit hoe je kunt zorgen dat Google zo goed als mogelijk weet wat relevant is voor jouw bedrijf.

Afstand is ook een belangrijke factor. Hoe dichterbij de locatie van de zoekopdracht hoe groter de kans is dat je hoger in Google Maps komt. Zoek je bijvoorbeeld een tankstation? Dan krijg je de resultaten van de tankstations in jouw directe omgeving.

Prominentie is een ander woord voor naamsbekendheid. Bekende bedrijven (zowel online als offline) zullen hoger scoren in Google Maps. Zoekt men bijvoorbeeld vaak op jouw bedrijfsnaam? Dan is dit een signaal naar Google dat er een goede naamsbekendheid is, en zal je op andere relevante zoektermen ook hoger plaatsen in de resultaten van Google Maps. Maar er zijn ook nog andere factoren zoals vermeldingen elders op internet (bedrijvengidsen), aantal reviews of links naar je website.

Aanmaken Google Mijn Bedrijf

Voor het aanmaken van Google Mijn Bedrijf heb ik een complete handleiding geschreven waar ik je stap voor stap uitleg hoe je dit doet: https://www.smitonlinemarketing.nl/handleiding-google-mijn-bedrijf-aanmaken/

In deze handleiding leg ik je uit wat je waar kunt invullen, hoe je accounts kunt koppelen aan Google Ads, hoe je deze kunt overdragen en nog veel meer. Ik ga ervan uit dat je met de handleiding kunt zorgen dat jouw Google Mijn Bedrijf profiel volledig is.

Hoger scoren in Google Maps

In dit blog gaan we kijken hoe je hoger kunt komen in Google Maps. We kijken dus naar factoren anders dan het invullen van je profiel (want dat hebben we zojuist bekeken in de handleiding).

Wat zijn andere factoren waar we invloed op kunnen uitoefenen om hoger te komen in Google?

Zorg voor meer en correcte online vermeldingen

Jouw bedrijf heeft waarschijnlijk ook andere vermeldingen op internet staan, vermeldingen die jij (waarschijnlijk) zelf niet hebt aangemaakt. Denk aan telefoongidsen, Yelp, Drimble en nog veel meer. Afhankelijk van je branche zijn er nog specifieke platformen waar je een vermelding kan hebben, of kan krijgen.

Deze vermeldingen kun je eenvoudig opzoeken door in Google te zoeken naar jouw bedrijfsnaam. Check of deze vermeldingen correct en compleet zijn, indien nodig pas je deze aan. Je kunt op dezelfde manier zoeken op je concurrenten om zo te zien waar zij vermeldingen hebben die jij niet hebt. Zo kun je platformen vinden waar je een nieuwe vermelding kunt aanmaken.

Een andere manier is om lokaal te sponsoren. Zo krijg je linkjes naar jouw website van verenigingen in jouw directe omgeving.

Zorg voor meer reviews bij Google Mijn Bedrijf

Deze staat ook in de handleiding, maar omdat deze heel belangrijk is benoem ik hem hier ook nog een keer. Reviews zijn een belangrijk factor voor Google om te bepalen of jouw bedrijf goed is of niet. Het probleem met reviews is wel dat iemand die gewoon heel tevreden is, niet snel zelf een review zal plaatsen, terwijl iemand die niet tevreden is dat wel zal doen.

Het is dus belangrijk om te zorgen dat je klanten die tevreden zijn vraagt om een review. Platformen als Bol.com of Zalando sturen je kort na je aankoop een mail met een mogelijkheid tot plaatsen van een review. Waarom zouden andere bedrijven dat niet doen? Je kunt reviews verzamelen op je eigen website of bij Google Mijn Bedrijf.

Gebruik je Google Mijn Bedrijf voor het verzamelen van reviews? Dan is deze makkelijke tool wat voor jou. hiermee kan je een directe link maken naar de pagina waar iemand een review kan plaatsen. Zo maak je het jouw klanten makkelijker om een review te plaatsen, wat ze dan ook sneller zullen doen.

Reageer op Google Reviews!

Door te reageren op Google Reviews bouw je aan band op met je klanten, je laat zien dat je een goede review waardeert en je reageert op lage reviews. Door altijd te reageren laat je Google ook zien dat je actief bent met je profiel, en dat vind Google fijn.

Extra tip: probeer in je reactie op een review ook wat keywords te gebruiken. Dus niet alleen: “bedankt voor je review” maar breidt deze wat uit, bijvoorbeeld: “Fijn dat je tevreden bent over onze dienst/service/product. Bedankt voor je review!”

Plaats regelmatig content

Actieve profielen lijken beter te scoren in Google Maps dan profielen die niet actief zijn. Plaats dus regelmatig nieuwe content. Nieuwe foto’s of een bericht. Voeg acties toe en producten.

Verbeter je website

Is er een direct verband tussen een goede (SEO geoptimaliseerde) website en de ranking in Google Maps? Misschien dat Google het niet expliciet benoemd, maar in de praktijk zie je wel een verband. De positie in Google Maps wordt beter als de website ook beter geoptimaliseerd is.

Heb geduld

Dit is natuurlijk de mist leuke tip. Geduld hebben. Maar je zal toch moeten. Google gaat namelijk niet de ranking van de ene op de andere dag aanpassen omdat je een review erbij hebt of omdat je een paar foto’s geplaatst hebt.

Je moet de ranking zo zien dat Google bedrijven die bovenaan staan aanbeveelt aan zijn gebruikers. Dit aanbevelen doet Google op basis van vele factoren, en net als in het echte leven beveel je pas iemand of iets aan als je weet dat het goed zit. Google heeft deze overtuiging dus ook nodig. Laten zien dat je actief bent, dat je klanten tevreden zijn en dat je het aanbevelen waard bent, dat gaat je helpen om hoger te komen in Google Maps.

Bonus Tip

Wist jij dat in Nederland 30% (en onder jongeren zelfs 52%) een iPhone heeft? En dat er standaard op iPhones een kaart-App staat van Apple (dus niet met Google Mijn Bedrijf profielen)? En dat je ook daar je bedrijf kunt aanmelden zodat je ook daar op de kaart te vinden bent?

Waar doe je dat? Hier: https://mapsconnect.apple.com/

Maak een Apple Account aan (of log in met je bestaande account). Maak een locatie aan, vul de gegevens in en sla deze op. Het goedkeuren kan even duren.

Wil jij hoger scoren in Google Maps en kan je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op!

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × 1 =

Auteur: Jeroen Smit

Jeroen Smit Online Marketing
handboek SEO

Alles over SEO weten?

SEO staat nooit stil, daarom schrijven wij regelmatig nieuwe berichten. Ook updaten we berichten als dit nodig is, door bijvoorbeeld wijzigingen bij Google.

Wil jij op de hoogte blijven over SEO? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

  • domeinnaam seoWaarom zoekwoordonderzoek voor webshops belangrijk is12 januari 2023 - 13:27
  • interne links seoWat is de invloed van interne links voor Google?12 januari 2023 - 13:22
  • goede seo hoger in googleWat is de invloed van een Meta Title in Google?12 januari 2023 - 13:17
  • goede seo hoger in googleGoogle’s helpful content update in het Nederlands24 augustus 2022 - 14:03
  • bezoeker is belangrijk SEOWebshop beginnen waar moet je aan denken?19 juli 2022 - 11:36
  • beeld extensie google adsWaarom is SEO belangrijk14 juni 2022 - 16:05
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-makenStudiecase: Nieuwe webshop lanceren3 januari 2022 - 15:11
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken6 Tips voor meer SEO verkeer naar je webshop8 juli 2021 - 14:46
  • beeld extensie google adsAfbeelding toevoegen aan Google Advertentie, hoe en waarom?1 juli 2021 - 11:39
  • keywords seo domeinnaam kiezenElke week een goed blog schrijven, hoe doe je dat?30 mei 2021 - 20:42
Online marketing Alkmaar - Website laten maken

Smit Online Marketing
De Friese Poort 106
1823 BT Alkmaar

jeroen@smitonlinemarketing.nl
tel: 06-51439811

© Copyright - Smit Online Marketing
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
Hoe werkt Structured Data voor Rich Snippets?structured data rich-snippet-FAQCursus SEO voor WordPressWebsite conversie verhogen, 6 tips hoe je dit doet!
Scroll naar bovenzijde

Op deze website gebruiken we Cookies voor bv analytics om te kunnen zien hoeveel bezoekers we hebben gehad. Ook gebruiken we cookies van social media voor marketing doelen.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accepteer CookiesMelding verbergen