Website conversie verhogen, 6 tips hoe je dit doet!
Meer nieuwe klanten krijgen uit je website, welke ondernemer wil dat nu niet? Bedrijven hebben een website om potentiële klanten te overtuigen om klant te worden, maar waarom lukt het veel bedrijven dan niet?
Dit verschilt natuurlijk per bedrijf en er zijn veel zaken die dit kunnen beïnvloeden. Vaak komt het doordat de website gewoon iet goed aansluit bij de behoefte van de klant. Bedrijven denken dan dat alleen vertellen wat ze doen voldoende is om iemand te overtuigen, maar helaas.
Inhoud
Website conversie verhogen: Waarom is het belangrijk?
Wat is website conversie?
Wat een website conversie is op jouw website is afhankelijk van jouw situatie. Conversies zijn uiteindelijk wel het doel van jouw website. Dus of je nu een taxibedrijf hebt en graag gebeld wilt worden door nieuwe klanten of je hebt een webshop en wilt verkopen? Website conversies zijn je doel! Een conversie kan verschillende dingen zijn:
- Aankoop op website
- Inschrijven cursus
- Informatie aanvraag
- Afspraak maken
- Bellen
- Inschrijven nieuwsbrief
- Delen content
- Volgen van Social Media profiel
- Bekijken van content (video)
- enz
Als je je conversies weet te verhogen krijg je meer klanten uit je website. In Online Marketing noemen we dit conversiepercentage. Dit is het percentage wat converteert door bijvoorbeeld een afspraak te maken. Als je dit percentage kunt verhogen ga je dus meer nieuwe klanten krijgen zonder dat je meer bezoekers nodig hebt.
Rekenvoorbeeld Conversiepercentage verhogen:
Stel je hebt nu per maand 3.000 bezoekers op je website. Je krijgt per maand 15 aanvragen binnen. Dan heb je dus een conversiepercentage van 0,5%.
Nu ga je aan de slag om dit percentage te verhogen, en je weet dit naar 2% te krijgen. Nu haal je uit 3.000 bezoekers 60 aanvragen!
Zo zie je dat het verhogen van je conversies uit je website hele mooie resultaten kan geven!
Verhogen conversies ook belangrijk voor SEO
Website conversie verhogen is inderdaad ook belangrijk voor je SEO. Het is namelijk een hele goede indicatie dat bezoekers jouw website prettig vinden in gebruik, je vertrouwen en de gewenste informatie weten te vinden. Dit wordt ook door Google gezien en zal dus ook een positief effect hebben op je ranking.
Daarom vinden wij dat het optimaliseren van je website voor zoekmachines hand in hand gaan met het optimaliseren voor conversies.
Zoekmachines (zoals Google) willen namelijk de beste resultaten koppelen aan zoekopdrachten. Resultaten waarvan ze weten dat er meer conversies plaatsvinden passen beter bij de zoekopdracht en zullen dus ook hoger in de ranking komen. Uiteraard hangt de ranking af van nog wel meer dan 100 andere factoren, maar gebruikerservaring wordt steeds belangrijker!
Tips om de conversie van je website te verhogen
Tip 1: Call to action
Persoonlijk vind ik dit een beetje een open deur, maar in de praktijk blijkt dat dit voor veel bedrijven niet zo is. Zorg dat je je bezoekers vraagt om actie te ondernemen!
- Wil je meer gebeld worden? Maak dan een duidelijk knop die direct gaat bellen vanaf een mobiel!
- Wil je een product verkopen? Maak een duidelijke koopknop!
- Wil je dat bezoekers een afspraak maken? Zorg voor een formulier waarin dit kan!
- Wil je dat een bezoeker zich inschrijft voor je nieuwsbrief? Vraag dat dan!
Te vaak zie ik websites waarbij het hier eigenlijk al mis gaat. En dat is zonde! Dit is het eerste wat je op orde moet hebben om conversies te kunnen halen.
Tip 2: Maak het bezoekers makkelijk om te converteren
Deze tip is in het verlengde van de eerste tip. Maak het bezoekers makkelijk!
Vooral bij B2B websites zie ik dat dit mis gaat. Je moet zoeken naar de contactgegevens van de juiste afdeling… Dat zou natuurlijk helemaal niet moeten, dat een bezoeker moet zoeken naar deze gegevens, deze moeten makkelijk te vinden zijn.
Ook het invullen van een formulier of gegevens bij aankoop van een product moet makkelijk zijn. Zo zie je nog wel eens dat bij het inschrijven voor een nieuwsbrief een hele lijst aan gegevens ingevuld moet worden, waarom? Dat houdt bezoekers alleen maar tegen om het te doen. Iedereen weet dat die gegevens worden gebruikt voor marketing doeleinden, terwijl je eigenlijk alleen een nieuwsbrief wilt gaan ontvangen.
Tip 3: Zorg dat je bezoeker makkelijk kan vinden wat hij/zij zoekt
Als bezoekers onnodig moeten zoeken op je website naar informatie, wordt de kans kleiner dat ze converteren. Zorg dus dat je bezoekers makkelijk informatie kunnen vinden. Dit kun je doen door bijvoorbeeld interne en externe links te gebruiken. Hiermee kun je aanvullende informatie aan bezoekers beiden die kan helpen te overtuigen.
Zorgen dat een bezoeker makkelijk kan vinden wat hij/zij zoekt zie je vaak mis gaan bij webshops. Vooral bij webshops met een ruim assortiment gaat dit vaak mis. De filter mogelijkheden zijn dan te beperkt, waardoor het vinden van het juiste product lastig kan zijn. Het lijkt mij logisch dat als een bezoeker het juiste product niet makkelijk kan vinden, dat overgaan tot aankoop onwaarschijnlijk is. Zorg dus voor goed filtermogelijkheden die passen bij jouw producten.
Tip 4: Bekijk je website en pagina’s op mobiel
Kijk eens naar je bezoekcijfers op mobiel, goede kans dat ook bij jouw website meer dan 50% van de bezoekers hun mobiel gebruiken.
Is jouw website dus wel logisch ingedeeld op desktop, dan kan het zijn dat dit op mobiel een heel ander verhaal is. Vaak wordt de content dan onder elkaar geplaatst waardoor belangrijke content om conversies te verhogen laag op de pagina komen, en dus helemaal niet gezien worden.
Zorg dus dat de bovenstaande tips ook op mobiel goed uit de verf komen. Formulieren die niet prettig werken op mobiel worden minder ingevuld. Zorg dus dat je website geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers (dus niet alleen responsive)
Op mobiel kunnen gebruikers iets wat ze op een desktop (vaak) niet kunnen. En dat is bellen. Zorg dus dat je bezoeker indien gewenst direct kan bellen met jouw bedrijf. Maak een knop die wel zichtbaar is op mobiel, maar niet op desktop en stel deze zo in dat er direct gebeld wordt met het juiste nummer.
Tip 5: Benoem je onderscheidende vermogen
Waarom zou een bezoeker kiezen voor jouw bedrijf en niet die van een concurrent? Wat is de reden dat ze contact moeten opnemen met jou?
Ook dit is erg belangrijk als het gaat om het verhogen van je conversies uit je website. Bij veel “traditionele” bedrijven zoals accountants, advocaten, notarissen enz zie je dat dit beter kan. Deze bedrijven vertellen wat ze kunnen doen voor hun klanten. Leg je 2 websites naast elkaar, dan staat er min of meer hetzelfde… Dat overtuigt natuurlijk niet.
Vertel je bezoekers dus (in het kort) wat jouw bedrijf onderscheidt van de andere:
- Is jouw bedrijf gespecialiseerd in een bepaalde richting? Vertel dit dan, maar ook waarom.
- Heb jij al vele jaren ervaring?
- Heb je onderscheidingen gewonnen?
- Is jouw service sneller?
- Zijn je kosten lager?
- enz
Uiteraard is het wel belangrijk om onderscheidende zaken te vermelden die ook echt onderscheidend zijn. Reken jij bijvoorbeeld geen verzendkosten, maar al je concurrenten ook niet, dan is het niet echt onderscheidend. Maar pak je als enige het in als een cadeau, dat wel!
Tip 6: Straal vertrouwen uit!
Als je vertrouwen uitstraalt, zal een bezoeker je ook eerder vertrouwen. Dit kan op verschillende manieren:
- Reviews van tevreden klanten
- Gewonnen onderscheidingen
- Keurmerken
- enz
Bezoekers die jouw bedrijf nog niet kennen beslissen (onbewust) binnen 10 seconden of ze op je website willen blijven. Vertrouwen uitstralen kan ervoor zorgen dat meer mensen langer op je website blijven en dus ook meer mensen converteren.
Vooral bij webshops is dit erg belangrijk, wat niet wil zeggen dat een notaris niet kan overtuigen met reviews, maar laten we eerlijk zijn, als jij iets online bestelt doe je dat liever bij een webshop die vertrouwen uitstraalt. Als je kunt kiezen tussen een onbekende webshop zonder keurmerk en reviews of Bol.com, dan kies jij waarschijnlijk ook voor de laatste, ook als deze een kaar euro duurder is. Vertrouwen maakt hier het verschil!
Bonustip: Gebruik eigen foto’s
Foto’s bepalen heel sterk de uitstraling van je website. Stockfoto’s worden door bezoekers vaak meteen herkent en deze dragen iet bij aan de uitstraling. Het wordt sneller als “nep” ervaren en het lijkt mij logisch dat dit niet positief werkt voor je conversies.
Zorg dus dat je goede, eigen foto’s gebruikt op je website. Laat ook je bedrijf hiermee zien, misschien zelfs je werknemers! Door het eigen te maken maak je het ook persoonlijker en dat zorgt voor meer vertrouwen. Vertrouwen is belangrijk bij het verhogen van conversies. Men wil graag zaken doen met bedrijven die te vertrouwen zijn.
Voor goede eigen foto’s kun je natuurlijk een fotograaf inhuren, maar als je een beetje handig bent, kun je dat ook zelf maken.
Super bedankt voor de waardevolle informatie! De bonustip is ontzettend belangrijk, omdat eigen foto’s meer vertrouwen geven bij bezoekers. Gebruik van stockfoto’s zullen minder vertrouwen geven dan bij originele foto’s.
Ik miste een punt binnen het artikel en dat is het belang van het ontwerp van de website. Het straalt namelijk ook vertrouwen en zelfs zekerheid uit wanneer de bezoeker je website goed ingericht vindt.