Wat heb je aan een SEO site scan? En waarom is het belangrijk?
Voor een SEO scan zijn verschillende tools te vinden. Veel zijn gratis, zoals Ubersuggest, Woorank en sitechecker.pro. Ze geven allemaal een score hoe jouw website er technisch voor staat.
Inhoud
Wat is een SEO scan?
Een SEO scan is vaak een technische scan van je website. Hierbij gaat de scanner er van uit dat er bepaalde elementen zijn die Google belangrijk vind, en zaken wat ze niet zo fijn vinden. Het geeft je dus inzicht waar je op dit gebied kunt verbeteren.
Wat komt er uit een SEO scan?
Een score, met daarbij de punten waar je kunt verbeteren. Soms zijn het aandachtspunten, maar het kunnen ook serieuze punten zijn die je ook echt aan moet pakken. Vaak wordt dit in kleuren aangegeven, rood is serieus, geel of oranje kun je aanpakken maar hebben minder noodzaak. Groen is uiteraard goed.
Wat is belangrijk bij een SEO scan?
Uit een SEO scan kunnen dingen komen die je echt mort oplossen, denk dan aan:
- 404 meldingen, interne links die nergens uitkomen
- Broken external links, een pagina buiten je website waar je heen verwijst bestaat niet meer
- Broken images, afbeeldingen zouden geladen moeten worden, maar kunnen niet gevonden worden
- Geen Sitemap.xml, zoekmachines gebruiken je sitemap om te weten welke pagina’s er zijn
- Sitemap.xml niet in robots.txt, maak het zoekmachines makkelijk om je pagina’s te vinden en te indexeren.
- Robots.txt niet gevonden, hiermee geef je zoekmachines aan wat wel en wat niet geïndexeerd mag worden
- Robots.txt blokkeert zoekmachines, hiermee geef je aan bij zoekmachines dat je website niet geïndexeerd hoeft te worden
- Geen https redirect, je heb van elke pagina 2 versies, met een redirect voorkom je dat de onveilige versie wordt bezocht
- Langzame laden van pagina
- Flash content gebruikt, dit wordt niet veel meer gebruikt, mede omdat zoekmachines het niet kunnen lezen.
Zo zijn er nog een hele lijst met meldingen, maar deze moet je echt oplossen om goed vindbaar te blijven.
Wat is minder belangrijk bij een SEO scan?
Naast de bovenstaande meldingen kom je ook andere zaken tegen. Hiervan vinden de bouwers van de verschillende SEO scanners dat ze belangrijk zijn. Google is daar alleen niet zo duidelijk in. Er zijn zelfs berichten vanuit Google dat het wel meevalt. Denk dan aan:
- Meer dan 1 H1 kop gebruikt. Dit zou verwarrend zijn voor Google, maar soms kan je er niks aan doen (bijvoorbeeld overzichtspagina van blogs).
- Paginatitel en H1 zijn hetzelfde. De invloed hiervan zal zeer beperkt zijn, als het al invloed heeft. Schrijf de H1 die zichtbaar is op de pagina voor de bezoeker, dan zit je altijd goed.
- Pagina mist een H1 kop. Kopregels zijn er voor de bezoekers, maak het makkelijk leesbaar. Maar het verschil tussen een H1 en H2 is moeilijk te zien. Google leest beide en snapt wel waar je pagina over gaat. Het is minder belangrijk dus, maar als het kan probeer dan toch een H1 kop toe te voegen.
- Pagina mist een Meta Description. Als je intro van je pagina goed gemaakt is, dan pakt Google deze als meta description. Dan hoef je je er dus geen zorgen over te maken. Het hoeft dus niet heel belangrijk te zijn, maar beter is om het wel mee te geven voor belangrijke SEO pagina’s
- Korte Meta title. Waar altijd is geroepen dat je Meta Title minimaal een aantal tekens moet bevatten, is dat inmiddels een beetje achterhaald. Een goede korte Meta Title werkt vaak erg goed.
- Te weinig tekst. Deze had ik ook bij de eerste groep kunnen zetten. Maar als je pagina de gewenste informatie met weinig woorden kan overbrengen op je bezoeker, dan is dat prima. Vaak zie je hier ook pagina’s zoals een contactpagina staan. Daar hoef je niet veel tekst te plaatsen, men wil gewoon je adres, email en telefoonnummer kunnen vinden.
- Afbeelding mist ALT tag. Dit is iets wat je bezoeker niet gaat zien, maar je maakt het zoekmachines wel iets lastiger. Google kan afbeeldingen lastig lezen, dus kun je met een ALT tag aangeven waar de afbeelding over gaat. Zeker op pagina’s met meer afbeeldingen kan het je positie in Google positief beïnvloeden door het toe te voegen.
Wat heb je aan een SEO scan?
Zoals je ziet wordt je website dus even helemaal doorgelopen en gekeken of er geen foutjes in zitten. Foutjes die je zelf waarschijnlijk nooit zal tegenkomen omdat die vaak meer technisch zijn dan direct zichtbaar op je website.
Ik adviseer om deze scan regelmatig te doen zodat je bezoekers niet tegen onhandige zaken aanlopen zoals ene pagina die niet meer bestaat. Je wilt je bezoeker een zo prettig mogelijke ervaring geven op je website, dit kan helpen om kleine foutjes op te lossen.
Waarom is een SEO scan belangrijk?
Een website blijft toch een stuk techniek, er kan altijd iets onverwachts gebeuren waardoor je foutjes krijgt. Maar er werken ook mensen aan en die maken ook wel eens foutjes, of zien zaken over het hoofd. Om dat tijdig op te merken is een SEO scan belangrijk om regelmatig uit te voeren. Online tools zijn vaak gratis en hebben binnen een paar minuten je website in kaart gebracht. Het is dus geen taak die je wekelijks een hoop tijd hoeft te kosten. Het herstellen van fouten kan natuurlijk wel wat tijd gaan kosten, maar dat is het zeker waard want een site vol fouten is voor je bezoeker niet prettig.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!