• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
06 51 43 98 11
Smit Online Marketing Alkmaar
  • Homepage
  • SEO blog
  • SEO handboek
  • SEO uitbesteden
    • SEO Tekstschrijver
    • SEO ondersteuning voor blogs
  • Projecten
  • Over ons
  • Contact
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / SEO2 / Wat heb je aan een SEO site scan? En waarom is het belangrijk?
gratis seo tools pagespeed mobile

Wat heb je aan een SEO site scan? En waarom is het belangrijk?

7 december 2019/in SEO/door Jeroen Smit

Voor een SEO scan zijn verschillende tools te vinden. Veel zijn gratis, zoals Ubersuggest, Woorank en sitechecker.pro. Ze geven allemaal een score hoe jouw website er technisch voor staat.

Inhoud

  • Wat is een SEO scan?
  • Wat komt er uit een SEO scan?
  • Wat is belangrijk bij een SEO scan?
  • Wat is minder belangrijk bij een SEO scan?
  • Wat heb je aan een SEO scan?
  • Waarom is een SEO scan belangrijk?

Wat is een SEO scan?

Een SEO scan is vaak een technische scan van je website. Hierbij gaat de scanner er van uit dat er bepaalde elementen zijn die Google belangrijk vind, en zaken wat ze niet zo fijn vinden. Het geeft je dus inzicht waar je op dit gebied kunt verbeteren.

Wat komt er uit een SEO scan?

Een score, met daarbij de punten waar je kunt verbeteren. Soms zijn het aandachtspunten, maar het kunnen ook serieuze punten zijn die je ook echt aan moet pakken. Vaak wordt dit in kleuren aangegeven, rood is serieus, geel of oranje kun je aanpakken maar hebben minder noodzaak. Groen is uiteraard goed.

Wat is belangrijk bij een SEO scan?

Uit een SEO scan kunnen dingen komen die je echt mort oplossen, denk dan aan:

  • 404 meldingen, interne links die nergens uitkomen
  • Broken external links, een pagina buiten je website waar je heen verwijst bestaat niet meer
  • Broken images, afbeeldingen zouden geladen moeten worden, maar kunnen niet gevonden worden
  • Geen Sitemap.xml, zoekmachines gebruiken je sitemap om te weten welke pagina’s er zijn
  • Sitemap.xml niet in robots.txt, maak het zoekmachines makkelijk om je pagina’s te vinden en te indexeren.
  • Robots.txt niet gevonden, hiermee geef je zoekmachines aan wat wel en wat niet geïndexeerd mag worden
  • Robots.txt blokkeert zoekmachines, hiermee geef je aan bij zoekmachines dat je website niet geïndexeerd hoeft te worden
  • Geen https redirect, je heb van elke pagina 2 versies, met een redirect voorkom je dat de onveilige versie wordt bezocht
  • Langzame laden van pagina
  • Flash content gebruikt, dit wordt niet veel meer gebruikt, mede omdat zoekmachines het niet kunnen lezen.

Zo zijn er nog een hele lijst met meldingen, maar deze moet je echt oplossen om goed vindbaar te blijven.

Wat is minder belangrijk bij een SEO scan?

Naast de bovenstaande meldingen kom je ook andere zaken tegen. Hiervan vinden de bouwers van de verschillende SEO scanners dat ze belangrijk zijn. Google is daar alleen niet zo duidelijk in. Er zijn zelfs berichten vanuit Google dat het wel meevalt. Denk dan aan:

  • Meer dan 1 H1 kop gebruikt. Dit zou verwarrend zijn voor Google, maar soms kan je er niks aan doen (bijvoorbeeld overzichtspagina van blogs).
  • Paginatitel en H1 zijn hetzelfde. De invloed hiervan zal zeer beperkt zijn, als het al invloed heeft. Schrijf de H1 die zichtbaar is op de pagina voor de bezoeker, dan zit je altijd goed.
  • Pagina mist een H1 kop. Kopregels zijn er voor de bezoekers, maak het makkelijk leesbaar. Maar het verschil tussen een H1 en H2 is moeilijk te zien. Google leest beide en snapt wel waar je pagina over gaat. Het is minder belangrijk dus, maar als het kan probeer dan toch een H1 kop toe te voegen.
  • Pagina mist een Meta Description. Als je intro van je pagina goed gemaakt is, dan pakt Google deze als meta description. Dan hoef je je er dus geen zorgen over te maken. Het hoeft dus niet heel belangrijk te zijn, maar beter is om het wel mee te geven voor belangrijke SEO pagina’s
  • Korte Meta title. Waar altijd is geroepen dat je Meta Title minimaal een aantal tekens moet bevatten, is dat inmiddels een beetje achterhaald. Een goede korte Meta Title werkt vaak erg goed.
  • Te weinig tekst. Deze had ik ook bij de eerste groep kunnen zetten. Maar als je pagina de gewenste informatie met weinig woorden kan overbrengen op je bezoeker, dan is dat prima. Vaak zie je hier ook pagina’s zoals een contactpagina staan. Daar hoef je niet veel tekst te plaatsen, men wil gewoon je adres, email en telefoonnummer kunnen vinden.
  • Afbeelding mist ALT tag. Dit is iets wat je bezoeker niet gaat zien, maar je maakt het zoekmachines wel iets lastiger. Google kan afbeeldingen lastig lezen, dus kun je met een ALT tag aangeven waar de afbeelding over gaat. Zeker op pagina’s met meer afbeeldingen kan het je positie in Google positief beïnvloeden door het toe te voegen.

Wat heb je aan een SEO scan?

Zoals je ziet wordt je website dus even helemaal doorgelopen en gekeken of er geen foutjes in zitten. Foutjes die je zelf waarschijnlijk nooit zal tegenkomen omdat die vaak meer technisch zijn dan direct zichtbaar op je website.

Ik adviseer om deze scan regelmatig te doen zodat je bezoekers niet tegen onhandige zaken aanlopen zoals ene pagina die niet meer bestaat. Je wilt je bezoeker een zo prettig mogelijke ervaring geven op je website, dit kan helpen om kleine foutjes op te lossen.

Waarom is een SEO scan belangrijk?

Een website blijft toch een stuk techniek, er kan altijd iets onverwachts gebeuren waardoor je foutjes krijgt. Maar er werken ook mensen aan en die maken ook wel eens foutjes, of zien zaken over het hoofd. Om dat tijdig op te merken is een SEO scan belangrijk om regelmatig uit te voeren. Online tools zijn vaak gratis en hebben binnen een paar minuten je website in kaart gebracht. Het is dus geen taak die je wekelijks een hoop tijd hoeft te kosten. Het herstellen van fouten kan natuurlijk wel wat tijd gaan kosten, maar dat is het zeker waard want een site vol fouten is voor je bezoeker niet prettig.

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 × een =

Auteur: Jeroen Smit

Jeroen Smit Online Marketing
handboek SEO

Alles over SEO weten?

SEO staat nooit stil, daarom schrijven wij regelmatig nieuwe berichten. Ook updaten we berichten als dit nodig is, door bijvoorbeeld wijzigingen bij Google.

Wil jij op de hoogte blijven over SEO? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

  • domeinnaam seoWaarom zoekwoordonderzoek voor webshops belangrijk is12 januari 2023 - 13:27
  • interne links seoWat is de invloed van interne links voor Google?12 januari 2023 - 13:22
  • goede seo hoger in googleWat is de invloed van een Meta Title in Google?12 januari 2023 - 13:17
  • goede seo hoger in googleGoogle’s helpful content update in het Nederlands24 augustus 2022 - 14:03
  • bezoeker is belangrijk SEOWebshop beginnen waar moet je aan denken?19 juli 2022 - 11:36
  • beeld extensie google adsWaarom is SEO belangrijk14 juni 2022 - 16:05
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-makenStudiecase: Nieuwe webshop lanceren3 januari 2022 - 15:11
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken6 Tips voor meer SEO verkeer naar je webshop8 juli 2021 - 14:46
  • beeld extensie google adsAfbeelding toevoegen aan Google Advertentie, hoe en waarom?1 juli 2021 - 11:39
  • keywords seo domeinnaam kiezenElke week een goed blog schrijven, hoe doe je dat?30 mei 2021 - 20:42
Online marketing Alkmaar - Website laten maken

Smit Online Marketing
De Friese Poort 106
1823 BT Alkmaar

jeroen@smitonlinemarketing.nl
tel: 06-51439811

© Copyright - Smit Online Marketing
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
Wat is de belangrijkste regel van SEO?content marketing: Hoe kan mijn website beter gevonden wordencontent marketing: Hoe kan mijn website beter gevonden wordenBeter gevonden worden op Google
Scroll naar bovenzijde

Op deze website gebruiken we Cookies voor bv analytics om te kunnen zien hoeveel bezoekers we hebben gehad. Ook gebruiken we cookies van social media voor marketing doelen.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accepteer CookiesMelding verbergen