Waarom Meta Description optimaliseren voor SEO?
Voor veel bedrijven is dit misschien wel de grootste “BIG WIN”. Het is eenvoudig aan te passen, Wordt snel opgepakt door Google en geeft ook snel resultaat.
Inhoud
Wat is een Meta Description?
Een Meta Description wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Dit resultaat bestaat uit een Meta Title (de blauwe regel), een url en meta description. Het zijn dus de regels onderaan je vermelding.
Deze tekst hoeft verder niet op je pagina te staan, een bezoeker kan dit alleen zien als je de html code van de pagina gaat bekijken.
Waarom is je Meta Description belangrijk voor SEO?
Met je Meta Description, samen met de Meta Title, kun je je onderscheiden in de zoekresultaten van Google. Deze 2 elementen kunnen ervoor zorgen dat meer mensen klikken op jouw resultaat omdat het beter aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker.
Als er meer mensen klikken op je resultaat, krijg je dus ook meer bezoekers op je website. Google ziet dan dat je vermelding beter aansluit bij de zoekopdracht en gaat je daarom hoger ranken. Over het effect van een hogere doorklikpercentage hebben we een blog geschreven, die lees je hier.
Hoe maak je een goede Meta Description?
Een goede Meta Description moet dus passen bij de zoekintentie. Google laat ook niet altijd je Meta Description zien omdat het dan dus niet goed genoeg past. Het is dus heel belangrijk om deze zo goed mogelijk te maken. Als deze niet getoond wordt, dan pakt Google vaak de eerste regels van de pagina, zorg dus ook dat die geschikt is voor het geval deze wordt gebruikt.
Om aan te sluiten bij de zoekintentie moet je natuurlijk wel weten wat men zoekt en aanspreekt. Voer zelf eens een paar relevante zoekopdrachten uit, en kijk wat andere op de eerste pagina laten zien.
Gebruik ook vooral onderscheidende kenmerken van je bedrijf of product. Dus, bereken je geen verzendkosten, ben je 24/7 bereikbaar, heb je hoge klantwaardering of juist een heel ruim assortiment? Meld het dan! De Google gebruiker weet dit nog niet, en het kan hem/haar overtuigen om te klikken naar jouw website.
Meta Description optimaliseren
Als je Google Adwords gebruikt, dan heb je als het goed is verschillende advertentieteksten. Zo kun je testen wat het beste werkt. Dat is met je Meta Description iets lastiger, je kan er namelijk maar 1 maken. Het verbeteren van deze tekst is wel iets wat de moeite waard is.
Geef het wel de tijd, Google zal de aanpassing snel genoeg zien, maar voordat het effect volledig terug te zien is, ben je gewoon wat tijd kwijt.
Conclussie
Je Met Description optimaliseer je dus om hoger te komen in Google. Als deze goed aansluit bij de zoekintentie zal je meer klikken krijgen naar je website. Dit kun je bereiken door onderscheidende kenmerken van jouw bedrijf of product te vermelden om de Google gebruiker te overtuigen.
Ga jij aan de slag met deze Big Win? Laat dan weten wat jouw resultaten zijn!
Veel gestelde vragen over Meta gegevens
Wat is een Meta Title?
Een Meta Title wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Dit is de bovenste regel van de vermelding
Wat is een Meta Description?
Een Meta Description wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Dit zijn dus de regels onder de Meta Title en url.
Waarom is je Meta Description belangrijk voor SEO?
Met je Meta Description, samen met de Meta Title, kun je je onderscheiden in de zoekresultaten van Google. Deze 2 elementen kunnen ervoor zorgen dat meer mensen klikken op jouw resultaat omdat het beter aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker.
Hoe maak je een goede Meta Description?
Probeer goed aan te sluiten bij de zoekintentie en benoem je onderscheidende vermogen wat interessant kan zijn voor een klant.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!