• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
06 51 43 98 11
Smit Online Marketing Alkmaar
  • Homepage
  • SEO blog
  • SEO handboek
  • SEO uitbesteden
    • SEO Tekstschrijver
    • SEO ondersteuning voor blogs
  • Projecten
  • Over ons
  • Contact
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / SEO2 / Waarom Meta Description optimaliseren voor SEO?
meta description optimaliseren voor SEO

Waarom Meta Description optimaliseren voor SEO?

2 december 2019/in SEO/door Jeroen Smit

Voor veel bedrijven is dit misschien wel de grootste “BIG WIN”. Het is eenvoudig aan te passen, Wordt snel opgepakt door Google en geeft ook snel resultaat.

Inhoud

  • Wat is een Meta Description?
  • Waarom is je Meta Description belangrijk voor SEO?
  • Hoe maak je een goede Meta Description?
  • Meta Description optimaliseren
  • Conclussie
  • Veel gestelde vragen over Meta gegevens
  • Wat is een Meta Title?
  • Wat is een Meta Description?
  • Waarom is je Meta Description belangrijk voor SEO?
  • Hoe maak je een goede Meta Description?

Wat is een Meta Description?

Een Meta Description wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Dit resultaat bestaat uit een Meta Title (de blauwe regel), een url en meta description. Het zijn dus de regels onderaan je vermelding.

Deze tekst hoeft verder niet op je pagina te staan, een bezoeker kan dit alleen zien als je de html code van de pagina gaat bekijken.

Waarom is je Meta Description belangrijk voor SEO?

Met je Meta Description, samen met de Meta Title, kun je je onderscheiden in de zoekresultaten van Google. Deze 2 elementen kunnen ervoor zorgen dat meer mensen klikken op jouw resultaat omdat het beter aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker.

Als er meer mensen klikken op je resultaat, krijg je dus ook meer bezoekers op je website. Google ziet dan dat je vermelding beter aansluit bij de zoekopdracht en gaat je daarom hoger ranken. Over het effect van een hogere doorklikpercentage hebben we een blog geschreven, die lees je hier.

Hoe maak je een goede Meta Description?

Een goede Meta Description moet dus passen bij de zoekintentie. Google laat ook niet altijd je Meta Description zien omdat het dan dus niet goed genoeg past. Het is dus heel belangrijk om deze zo goed mogelijk te maken. Als deze niet getoond wordt, dan pakt Google vaak de eerste regels van de pagina, zorg dus ook dat die geschikt is voor het geval deze wordt gebruikt.

Om aan te sluiten bij de zoekintentie moet je natuurlijk wel weten wat men zoekt en aanspreekt. Voer zelf eens een paar relevante zoekopdrachten uit, en kijk wat andere op de eerste pagina laten zien.

Gebruik ook vooral onderscheidende kenmerken van je bedrijf of product. Dus, bereken je geen verzendkosten, ben je 24/7 bereikbaar, heb je hoge klantwaardering of juist een heel ruim assortiment? Meld het dan! De Google gebruiker weet dit nog niet, en het kan hem/haar overtuigen om te klikken naar jouw website.

Meta Description optimaliseren

Als je Google Adwords gebruikt, dan heb je als het goed is verschillende advertentieteksten. Zo kun je testen wat het beste werkt. Dat is met je Meta Description iets lastiger, je kan er namelijk maar 1 maken. Het verbeteren van deze tekst is wel iets wat de moeite waard is.

Geef het wel de tijd, Google zal de aanpassing snel genoeg zien, maar voordat het effect volledig terug te zien is, ben je gewoon wat tijd kwijt.

Conclussie

Je Met Description optimaliseer je dus om hoger te komen in Google. Als deze goed aansluit bij de zoekintentie zal je meer klikken krijgen naar je website. Dit kun je bereiken door onderscheidende kenmerken van jouw bedrijf of product te vermelden om de Google gebruiker te overtuigen.

Ga jij aan de slag met deze Big Win? Laat dan weten wat jouw resultaten zijn!

Veel gestelde vragen over Meta gegevens

Wat is een Meta Title?

Een Meta Title wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Dit is de bovenste regel van de vermelding

Wat is een Meta Description?

Een Meta Description wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Dit zijn dus de regels onder de Meta Title en url.

Waarom is je Meta Description belangrijk voor SEO?

Met je Meta Description, samen met de Meta Title, kun je je onderscheiden in de zoekresultaten van Google. Deze 2 elementen kunnen ervoor zorgen dat meer mensen klikken op jouw resultaat omdat het beter aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker.

Hoe maak je een goede Meta Description?

Probeer goed aan te sluiten bij de zoekintentie en benoem je onderscheidende vermogen wat interessant kan zijn voor een klant.

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × 1 =

Auteur: Jeroen Smit

Jeroen Smit Online Marketing
handboek SEO

Alles over SEO weten?

SEO staat nooit stil, daarom schrijven wij regelmatig nieuwe berichten. Ook updaten we berichten als dit nodig is, door bijvoorbeeld wijzigingen bij Google.

Wil jij op de hoogte blijven over SEO? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

  • domeinnaam seoWaarom zoekwoordonderzoek voor webshops belangrijk is12 januari 2023 - 13:27
  • interne links seoWat is de invloed van interne links voor Google?12 januari 2023 - 13:22
  • goede seo hoger in googleWat is de invloed van een Meta Title in Google?12 januari 2023 - 13:17
  • goede seo hoger in googleGoogle’s helpful content update in het Nederlands24 augustus 2022 - 14:03
  • bezoeker is belangrijk SEOWebshop beginnen waar moet je aan denken?19 juli 2022 - 11:36
  • beeld extensie google adsWaarom is SEO belangrijk14 juni 2022 - 16:05
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-makenStudiecase: Nieuwe webshop lanceren3 januari 2022 - 15:11
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken6 Tips voor meer SEO verkeer naar je webshop8 juli 2021 - 14:46
  • beeld extensie google adsAfbeelding toevoegen aan Google Advertentie, hoe en waarom?1 juli 2021 - 11:39
  • keywords seo domeinnaam kiezenElke week een goed blog schrijven, hoe doe je dat?30 mei 2021 - 20:42
Online marketing Alkmaar - Website laten maken

Smit Online Marketing
De Friese Poort 106
1823 BT Alkmaar

jeroen@smitonlinemarketing.nl
tel: 06-51439811

© Copyright - Smit Online Marketing
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
Hoe doe je SEO bij een kleine website zonder backlinks?goede seo hoger in googlecontent marketing: Hoe kan mijn website beter gevonden wordenWat is de belangrijkste regel van SEO?
Scroll naar bovenzijde

Op deze website gebruiken we Cookies voor bv analytics om te kunnen zien hoeveel bezoekers we hebben gehad. Ook gebruiken we cookies van social media voor marketing doelen.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accepteer CookiesMelding verbergen