Bedrijf tijdelijk gesloten instellen bij Google Mijn Bedrijf.
Is jouw bedrijf tijdelijk gesloten vanwege de Corona maatregelen? Dan is het handig om dit ook correct te communiceren met je klanten door middel van Google Mijn Bedrijf.
Inhoud
Mag jouw bedrijf weer open in 2021?
Dat is heel fijn, dat wil je uiteraard nu ook correct weergeven bij Google. Hiervoor heb ik een extra blog bericht gemaakt, die vind je hier.
Hoe geef ik aan dat mijn bedrijf tijdelijk is gesloten in Google mijn Bedrijf?
Hier zijn 2 manieren voor. Ik behandel ze beide en geef ook aan wat de voor en nadelen zijn. Lees beide opties en kies daarna welke voor jouw bedrijf het beste is.
Hulp nodig bij Google Mijn Bedrijf?
Voor ondernemers die door de Corona maatregelen tijdelijk gesloten zijn, bied ik mijn hulp aan. Wil jij weten waar jij tijd en aandacht aan kan besteden om straks beter te kunnen herstellen, neem dan contact op. jeroen@smitonlinemarketing.nl of bel/WhatsApp op 06-51439811
Cursus Google Mijn Bedrijf
Naast onderstaande opties om bij Google Mijn Bedrijf aan te geven dat je tijdelijk gesloten bent, hebben wij ook een complete online cursus Google Mijn Bedrijf. Hiermee leer je hoe je jouw Google Mijn Bedrijf profiel kunt aanpassen en verbeteren om straks beter te scoren in Google. Meer informatie vind je hier.
Optie 1: Bedrijf tijdelijk gesloten
Dit is de makkelijkste optie. Als je inlogt bij Google mijn bedrijf selecteer je het profiel wat je wilt bewerken ,als je maar 1 bedrijf beheert kom je direct bij dit profiel terecht. Heb je jouw bedrijf nog niet geclaimd bij Google, lees dan hoe je dit kunt doen.
Vervolgens ga je naar het tabblad informatie:
Hier zie je alle gegevens van jouw bedrijf zoals deze bekend zijn bij Google. Je kunt nu kiezen aan de rechterkant om je bedrijf als “tijdelijke gesloten” te markeren.
Normaal staat de optie “markeren als tijdelijk gesloten” hier niet. Dit is een extra optie die Google heeft toegevoegd omdat veel bedrijven hier nu mee te maken hebben. Ze hebben bepaalde branches waarvan ze weten dat die dicht moeten zijn vanwege de maatregelen direct op tijdelijk gesloten gezet, althans zo lijkt het. Vrijwel alle sportscholen en veel restaurants staan nu namelijk gemarkeerd als tijdelijk gesloten. Als het goed is heb je als beheerder hier een mail van ontvangen vanuit Google Mijn Bedrijf.
Het voordeel is dat snel en makkelijk geregeld is. Zodra je weer open mag zijn kun je dat op dezelfde plek aangeven en wordt je Google Mijn Bedrijf vermelding direct weer weergegeven. En daar zit direct ook het nadeel in. Google geeft namelijk aan dat als je deze snelle en makkelijke manier gebruikt dat je vermelding minder getoond gaat worden.
Deze optie heeft dus als gevolg dat je bedrijfsvermelding minder vertoond zal worden. Als iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam dan is er niet veel aan de hand. Maar zoekt men op jouw branche of een product of dienst die jij aanbiedt, dan kan het dus zijn dat jouw bedrijf niet meer vertoond wordt, waar het anders wel werd vertoond.
En er is een kans dat je, straks als de maatregelen worden opgeheven, vergeet je bedrijf weer als geopend te markeren. Als je dat niet aanpast, maar je concurrenten wel, dan gaan zij dus wel weer vertoond worden in de zoekresultaten en jouw bedrijf (nog) niet.
Optie 2: Tijdelijk gesloten met aangepaste openingstijden
Deze optie is wat meer werk. Je gaat nu namelijk handmatig aangeven welke dagen je gesloten bent.
Dit doe je vanuit hetzelfde tabblad als de optie hierboven. Je gaat naar je Google Mijn Bedrijf profiel en kiest tabblad informatie.
Vervolgens kies je onder de openingstijden voor afwijkende openingstijden:
Deze optie is eigenlijk bedoelt om aan te geven of je op bepaalde feestdagen open bent of gesloten. Dus ben je als woonwinkel op 2de paasdag extra geopend? Dan kun je dat hier aangeven. Dit geldt uiteraard ook voor dagen die je extra gesloten bent zoals de kerstdagen. Maar je kunt ook handmatig extra dagen toevoegen. Deze optie is normaal bedoelt voor bedrijven die een aantal dagen gesloten zijn voor bijvoorbeeld een verbouwing of andere reden. Een andere reden is nu dus voor veel bedrijven het Corona virus.
Het nadeel is dus dat je dit voor elke datum moet invoeren die je nu extra gesloten bent. Als de maatregelen dus verlengt worden, zal je dit opnieuw moeten aangeven. Daarnaast kunnen deze aanpassingen een paar dagen duren voordat ze zijn doorgevoerd. Google heeft een aantal functies stilgezet zoals FAQ, reviews en reageren op reviews om dit proces zo kort mogelijk te houden.
Het voordeel is dat Google je bedrijf nog wel gewoon gaat weergeven bij relevante zoekopdrachten, alleen dan dat je dus gesloten bent die dag. Daarnaast kan je niet vergeten om je bedrijf weer als geopend in te stellen. Dat gaan vanzelf als de dagen die je hebt ingesteld dat je gesloten bent zijn afgelopen. Het kan ook zijn dat jouw bedrijf één of meer dagen per week toch open is.
Optie 2 is dus wat meer werk, maar kan wel voordelen hebben. In de periode dat je noodgedwongen tijdelijk gesloten bent kan je uiteraard geen of weinig omzet realiseren. Maar goed gevonden worden in deze periode kan op lange termijn zeker voordelen gaan hebben. Deze optie heeft dus mijn voorkeur, mede ook omdat Google het lange termijn effect van tijdelijk gesloten niet geeft. Wat als je jouw lokale positie in Google verliest in deze periode? Dan gaat het je ook omzet kosten als je wel weer open mag!
Bedrijf niet tijdelijk gesloten maar alle afhalen of bezorgen
Zeker bij restaurants zie je dat er door de corona maatregelen gekozen wordt voor bezorgen en/of afhalen. Dat betekend dat je dus wel gesloten bent voor gasten, maar niet helemaal dicht bent. Dit moet je dan goed aangeven in je Google Mijn Bedrijf profiel anders ben je niet goed vindbaar en weten je klanten niet dat je nu kunt bezorgen.
Nu is het dus eigenlijk noodzakelijk om je afwijkende openingstijden in te voeren. Dus op welke tijden kan iemand iets bij jouw afhalen of kan er wat bezorgt worden?
Daarnaast is het handig om ook (tijdelijk) je categorieën aan te passen. Of eigenlijk voeg je de “nieuwe” toe. Nieuw omdat je voor de Corona maatregelen geen afhaal of bezorg mogelijkheden had.
Restaurant laat je staan als primaire categorie. Dit omdat je (hopelijk) straks weer open mag en je dan als Restaurants weer het beste gevonden wilt worden.
Je kunt nieuwe categorieën toevoegen (deze kan je later weer verwijderen). Afhaalrestaurant of maaltijdbezorging zijn opties. Er zijn ook een beperkt aantal specifieke maaltijden zoals pizza en chinees.
Conclusie: Google Mijn Bedrijf tijdelijk gesloten
De maatregelen tegen het Corona Virus hebben voor veel bedrijven een enorme impact. Maar dat deze maatregelen worden opgeheven is zeker. De vraag is hoe lang dat gaat duren, hoe jouw bedrijf hieruit gaat komen en hoe het herstel erna gaat lopen. Extra schade door eventuele positieverlies in Google is iets wat ook in de toekomst extra schade kan toebrengen. Wees hier dus bewust van en denk goed na welke optie jij gaat gebruiken.
Persoonlijk vind ik het ook een periode waarin ondernemers die getroffen worden door de maatregelen tegen het Corona Virus tijd kunnen investeren om straks een goede nieuwe start te kunnen maken. SEO is voor veel ondernemers een belangrijke bron van traffic en omzet. Het is een bron die wat tijd en aandacht kost, maar verder geen geld. Tijd en aandacht hebben veel ondernemers nu wel, dus probeer dit ook in SEO te steken. Start eens met het lezen van het SEO Handboek.
Als de maatregelen straks worden versoepeld of opgeheven, dan wil jij als ondernemer snel weer kunnen herstellen.
Voor ondernemers die door de Corona maatregelen tijdelijk gesloten zijn, bied ik mijn hulp aan. Wil jij weten waar jij tijd en aandacht aan kan besteden om straks beter te kunnen herstellen, neem dan contact op. jeroen@smitonlinemarketing.nl of bel op 06-51439811
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!