B2B SEO Resultaat in de zakelijke markt
Inhoud
Wat is B2B SEO?
B2B staat voor business to business, ofwel de zakelijke markt. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Dus het geheel betekent zoekmachine optimalisatie voor bedrijven actief op de zakelijke markt.
Wat is het doel van B2B SEO?
Het doel is om meer relevante bezoekers op je website te krijgen. Niet veel anders dus dan “normale” SEO. Het verschil zit hem alleen in de doelgroep. Hoe krijg je nu een zakelijke doelgroep via SEO naar jouw website?
Hier kunnen uitdagingen ontstaan. Want wat ik veel zie bij B2B websites is dat er vaak beschreven wordt dat ze aanbieden (diensten) maar daar zoekt niemand op.
Stel je hebt een accountants kantoor. Dan is de zakelijke B2B markt waar je nieuwe klanten vandaan komen. Op je website heb je dan waarschijnlijk een pagina staan over Audits, Control, Jaarrekeningen enz. Dat zijn nou niet de eerste zoekopdrachten die je doelgroep zal doen in Google. Dus de kans dat je via die zoektermen relevante bezoekers naar jouw website gaat trekken is heel klein.
Hoe zet je SEO succesvol in bij B2B?
Nog belangrijker dan bij andere websites is het doen van een uitvoerig goed zoekwoord onderzoek. Waar zoekt men dan wel naar? Welke informatie is relevant voor je doelgroep, die nu nog matig te vinden is online? Hoe kun je content maken wat je doelgroep zal aanspreken? En hoe converteer je die bezoeker naar een nieuwe klant?
Ook hier zie ik dat het vaak mis gaat. Veel B2B bedrijven hebben wel een blog, maar de content is niet relevant. Medewerkers bedenken een onderwerp, maken een stuk en publiceren dat. Content met zoektermen waar bijna niemand naar zoekt. Resultaat? Weinig nieuwe bezoekers en geen nieuwe kansen op nieuwe klanten.
Door een goed zoekwoord onderzoek te doen kun je onderwerpen vinden die WEL relevant zijn. Door daar over te gaan schrijven ben je doelgericht bezig en zorg je voor content waar men wel naar zoekt. Resultaat? Meer nieuwe bezoekers naar je website en kansen op nieuwe klanten!
B2B SEO: Welke onderwerpen zijn relevant?
Als je een goed zoekwoord onderzoek hebt uitgevoerd, dan heb je als het goed is een hele lijst met zoekwoorden, vragen en andere zoekopdrachten waar je over kunt gaan schrijven. Bundel de zoekwoorden en vragen die bij elkaar passen om zo sterke en complete artikelen te maken voor je doelgroep.
Welke onderwerpen voor jouw bedrijf het meest relevant zijn is moeilijk zo te zeggen. Als je daar hulp bij nodig hebt, dan help ik jullie graag. Ik ga dan aan de slag met een uitvoerig zoekwoord onderzoek en jullie kunnen daarna de content maken en publiceren. Zo kun je jouw collega’s doelgericht aan de slag zetten en kunnen we de resultaten goed meten.
Wat is belangrijk bij B2B SEO?
Net als bij “normale” SEO is het belangrijk dat je goede relevante content maakt. Google zal op het onderwerp waarover je schrijft het beste resultaat bovenaan willen plaatsen. Waarom? Omdat Google graag wilt dat de gebruikers tevreden zijn met de resultaten die getoond worden. Dan blijven mensen Google namelijk gebruiken en daar verdienen ze (heel erg) veel geld mee!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!