• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
06 51 43 98 11
Smit Online Marketing Alkmaar
  • Homepage
  • SEO blog
  • SEO handboek
  • SEO uitbesteden
    • SEO Tekstschrijver
    • SEO ondersteuning voor blogs
  • Projecten
  • Over ons
  • Contact
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / SEO2 / B2B SEO Resultaat in de zakelijke markt
website optimalisatie b2b seo

B2B SEO Resultaat in de zakelijke markt

3 november 2020/in SEO/door Jeroen Smit

Inhoud

  • Wat is B2B SEO?
  • Wat is het doel van B2B SEO?
  • Hoe zet je SEO succesvol in bij B2B?
  • B2B SEO: Welke onderwerpen zijn relevant?
  • Wat is belangrijk bij B2B SEO?

Wat is B2B SEO?

B2B staat voor business to business, ofwel de zakelijke markt. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Dus het geheel betekent zoekmachine optimalisatie voor bedrijven actief op de zakelijke markt.

Wat is het doel van B2B SEO?

Het doel is om meer relevante bezoekers op je website te krijgen. Niet veel anders dus dan “normale” SEO. Het verschil zit hem alleen in de doelgroep. Hoe krijg je nu een zakelijke doelgroep via SEO naar jouw website?

Hier kunnen uitdagingen ontstaan. Want wat ik veel zie bij B2B websites is dat er vaak beschreven wordt dat ze aanbieden (diensten) maar daar zoekt niemand op.

Stel je hebt een accountants kantoor. Dan is de zakelijke B2B markt waar je nieuwe klanten vandaan komen. Op je website heb je dan waarschijnlijk een pagina staan over Audits, Control, Jaarrekeningen enz. Dat zijn nou niet de eerste zoekopdrachten die je doelgroep zal doen in Google. Dus de kans dat je via die zoektermen relevante bezoekers naar jouw website gaat trekken is heel klein.

Hoe zet je SEO succesvol in bij B2B?

Nog belangrijker dan bij andere websites is het doen van een uitvoerig goed zoekwoord onderzoek. Waar zoekt men dan wel naar? Welke informatie is relevant voor je doelgroep, die nu nog matig te vinden is online? Hoe kun je content maken wat je doelgroep zal aanspreken? En hoe converteer je die bezoeker naar een nieuwe klant?

Ook hier zie ik dat het vaak mis gaat. Veel B2B bedrijven hebben wel een blog, maar de content is niet relevant. Medewerkers bedenken een onderwerp, maken een stuk en publiceren dat. Content met zoektermen waar bijna niemand naar zoekt. Resultaat? Weinig nieuwe bezoekers en geen nieuwe kansen op nieuwe klanten.

Door een goed zoekwoord onderzoek te doen kun je onderwerpen vinden die WEL relevant zijn. Door daar over te gaan schrijven ben je doelgericht bezig en zorg je voor content waar men wel naar zoekt. Resultaat? Meer nieuwe bezoekers naar je website en kansen op nieuwe klanten!

B2B SEO: Welke onderwerpen zijn relevant?

Als je een goed zoekwoord onderzoek hebt uitgevoerd, dan heb je als het goed is een hele lijst met zoekwoorden, vragen en andere zoekopdrachten waar je over kunt gaan schrijven. Bundel de zoekwoorden en vragen die bij elkaar passen om zo sterke en complete artikelen te maken voor je doelgroep.

Welke onderwerpen voor jouw bedrijf het meest relevant zijn is moeilijk zo te zeggen. Als je daar hulp bij nodig hebt, dan help ik jullie graag. Ik ga dan aan de slag met een uitvoerig zoekwoord onderzoek en jullie kunnen daarna de content maken en publiceren. Zo kun je jouw collega’s doelgericht aan de slag zetten en kunnen we de resultaten goed meten.

Wat is belangrijk bij B2B SEO?

Net als bij “normale” SEO is het belangrijk dat je goede relevante content maakt. Google zal op het onderwerp waarover je schrijft het beste resultaat bovenaan willen plaatsen. Waarom? Omdat Google graag wilt dat de gebruikers tevreden zijn met de resultaten die getoond worden. Dan blijven mensen Google namelijk gebruiken en daar verdienen ze (heel erg) veel geld mee!

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × twee =

Auteur: Jeroen Smit

Jeroen Smit Online Marketing
handboek SEO

Alles over SEO weten?

SEO staat nooit stil, daarom schrijven wij regelmatig nieuwe berichten. Ook updaten we berichten als dit nodig is, door bijvoorbeeld wijzigingen bij Google.

Wil jij op de hoogte blijven over SEO? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

  • domeinnaam seoWaarom zoekwoordonderzoek voor webshops belangrijk is12 januari 2023 - 13:27
  • interne links seoWat is de invloed van interne links voor Google?12 januari 2023 - 13:22
  • goede seo hoger in googleWat is de invloed van een Meta Title in Google?12 januari 2023 - 13:17
  • goede seo hoger in googleGoogle’s helpful content update in het Nederlands24 augustus 2022 - 14:03
  • bezoeker is belangrijk SEOWebshop beginnen waar moet je aan denken?19 juli 2022 - 11:36
  • beeld extensie google adsWaarom is SEO belangrijk14 juni 2022 - 16:05
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-makenStudiecase: Nieuwe webshop lanceren3 januari 2022 - 15:11
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken6 Tips voor meer SEO verkeer naar je webshop8 juli 2021 - 14:46
  • beeld extensie google adsAfbeelding toevoegen aan Google Advertentie, hoe en waarom?1 juli 2021 - 11:39
  • keywords seo domeinnaam kiezenElke week een goed blog schrijven, hoe doe je dat?30 mei 2021 - 20:42
Online marketing Alkmaar - Website laten maken

Smit Online Marketing
De Friese Poort 106
1823 BT Alkmaar

jeroen@smitonlinemarketing.nl
tel: 06-51439811

© Copyright - Smit Online Marketing
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
SEO in 2021: Zoekmachine of Website optimalisatie?website optimalisatie b2b seoH1-H2-H3-Heading-TagsWat zijn H1, H2, H3 Tags? Hoe en waarom gebruik je ze?
Scroll naar bovenzijde

Op deze website gebruiken we Cookies voor bv analytics om te kunnen zien hoeveel bezoekers we hebben gehad. Ook gebruiken we cookies van social media voor marketing doelen.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accepteer CookiesMelding verbergen