Hoe kom je op de eerste pagina bij Google
Zoekmachines al Google zijn niet meer weg te denken tegenwoordig. Google geeft antwoord op vrijwel elke vraag. En dat kan je tegenwoordig ook gewoon hardop vragen aan je smartphone. Voor bedrijven is het ook heel interessant om een goede positie te krijgen binnen Google, want daar zijn gewoon klanten te scoren!
Dus, hoe kom je op de eerste pagina van Google? Deze plek zal je moeten verdienen. Google laat namelijk de resultaten zien op de eerste pagina die het beste aansluiten op de zoekopdracht.
Het is dus niet een trucje die je moet uithalen om daar terecht te komen, het hangt af van vele factoren. In dit artikel beschrijven we hoe je hoger kunt komen binnen Google, maar we hebben ook een SEO handboek gemaakt die verder gaat, deze is 100% gratis, zelfs geen mailadres.
Inhoud
Wat is de belangrijkste SEO factor bij Google?
De gebruiker. Dus de gebruiker van Google. Die voert een zoekopdracht in en gaat door de resultaten scrollen. hij klikt op resultaten die hem aantrekken, bezoekt de website en zo kan hij/zij meer websites bezoeken. Deze gebruiker van Google geeft signalen richting Google, met deze signalen bepaald Google of de website wel of niet goed aansluit bij de zoekopdracht. Hoe beter je pagina aansluit, en hoe beter de signalen naar Google worden gegeven, hoe hoger je in Google kan komen.
Hoe belangrijk is de eerste pagina van Google?
Voor veel bedrijven is het heel belangrijk om op de eerste pagina te komen. Uit onderzoek blijft dat 75% van de gebruikers van Google niet verder komen dan de eerste pagina. dus als je daar niet te vinden bent met jouw bedrijf op belangrijke zoektermen, dan mis je veel mogelijkheden op nieuwe klanten.
Hoeveel kliks komen op de eerste pagina van Google?
Dat verschilt per zoekopdracht, maar ga ervan uit dan de eerste positie meer dan 20% van de kliks krijgt. Als iemand zoekt op bedrijfsnaam, dan is dat veel hoger, eerder richting de 70%.
De top 3 posities krijgen verreweg de meeste kliks, dat is logisch, dat zijn de beste resultaten bij de zoekopdracht. Daaronder krijg je uiteraard ook kliks, maar positie 8 geeft bijvoorbeeld slechts 2,3%. Dus er is een heel groot verschil te zien. Het CTR wat jij weet te behalen op positie die je hebt heeft ook weer invloed op je ranking, meer over CTR en SEO lees je hier.
Is het moeilijk om hoger in Google te komen?
De moeilijkheid zit hem in de concurrentie. Als je veel concurrentie hebt dan is het moeilijker om hoger te komen. Dan is iedereen namelijk bezig om die plekken ver verdienen. Maar zet je jezelf in een niche, dan wordt het al een stuk makkelijker. Een niche kan een specifiek product zijn, of probleem wat je oplost, maar ook een regio waarin je je diensten wilt aanbieden.
Hoe weet je dat er veel concurrentie is binnen Google?
Er zijn tools voor die je dat kunnen vertellen, zoals Google Zoekwoordplanner. Hier zie je hoeveel advertenties zouden kosten op dezelfde zoektermen, een goede indicatie of er veel concurrentie is.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon Google gaan gebruiken en kijken wat de resultaten zijn die er staan. Hoeveel advertenties staan er en zijn de organische vermeldingen van de eerste paar pagina’s goed? De eerste paar pagina’s inderdaad, je wilt op de eerste pagina komen, dat betekent dat je dus iedereen op pagina 2 en verder zal moeten verslaan. Is dat realistisch?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!