Onderzoek: Hoe scoren advocatenkantoren op gebied van SEO?
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is voor elk bedrijf wat online actief is belangrijk. Zeker ook voor advocaten. Door te zorgen dat je als advocatenkantoor goed vindbaar bent op jouw vakgebied in jouw regio, kun je meer nieuwe klanten trekken.
En er zijn nogal wat advocatenkantoren in Nederland. In mijn woonplaats Alkmaar zijn er al zeker meer dan 50 te vinden. Je zal dus moeten zorgen dat je vindbaar bent, anders loop je klanten mis!
Maar hoe scoren advocatenkantoren als het gaat om SEO? Hebben ze dit op orde of laten ze kansen liggen? Daar heb ik onderzoek naar gedaan!
Hoe is het SEO onderzoek aangepakt?
We hebben 10 grote steden gepakt uit de top 50 steden van Nederland. Bij elke stad hebben we 10-15 websites beoordeeld. Uiteraard de topposities maar ook een aantal van pagina 2. Verder dan pagina 2 zijn we niet gegaan. Als je daar als advocaat niet staat, dan is de kans op relevante bezoekers heel klein. We hebben in het onderzoek dus voornamelijk gekeken naar websites die nu wel op de 1ste of 2de pagina staan.
Vervolgens hebben we elke website beoordeeld. We hebben gekeken hoe de on-site SEO is uitgevoerd. Daarbij hebben we gelet op relevante zoektermen in de Meta gegevens en op de pagina zelf. De homepage is voor veel advocatenkantoren de belangrijkste, dus daar hebben we extra focus op gelegd. We hebben ook gekeken naar de look and feel (ook op mobiel). Is de website gebruiksvriendelijk en kun je makkelijk de gewenste informatie vinden. Zit er een SSL certificaat (veiliger, vindt Google fijn) op, is er een cookiemelding (verplicht) en worden er ook reviews getoond?
Ik heb dus vooral gekeken naar een aantal basic zaken. Zaken die bij het maken van een nieuwe website eigenlijk meteen goed gedaan moeten worden.
Waarom dit SEO onderzoek?
Ik heb dit onderzoek gestart omdat ik vaak zie dat SEO bij bedrijven die lokaal of regionaal werken weinig tot geen aandacht krijgt. Helaas ook niet vanuit de websitebouwers. Die zorgen wel dat SEO mogelijk is, maar benutten dit niet volledig. Hierdoor laten ondernemers kansen liggen.
Ik wilde onderzoeken hoe verschillende branches scoren en wat daar in opvalt, en dat heb ik dus gedaan. Advocatenkantoren is daar dus 1 van.
Wat is de conclussie van het SEO onderzoek?
De conclusie is dat advocatenkantoren onvoldoende scoren op gebied van SEO. Hieronder heb ik een infographic geplaatst met de belangrijkste conclusies.

Het meest opvallende vind ik dat 2/3 van de onderzochte websites (meer dan 130 totaal) GEEN cookiemelding heeft. Dat zou je toch niet verwachten bij advocaten? Het niet hebben van een cookiemelding kan een boete opleveren, je zou verwachten dat advocaten dit wel zouden voorkomen.
De eerste indruk van een website, dus de look and feel (ook op mobiel) is in de helft van de gevallen goed. Maar als het gaat om optimalisatie voor Google, scoort maar een klein deel een voldoende. De meeste advocaten hebben hun pagina’s niet geoptimaliseerd voor zoekmachines, en dat is een gemiste kans.
Klantbeoordelingen worden ook maar weinig gebruikt op de websites. En waar het wel wordt gedaan moet je vaak nog goed zoeken.
Gelukkig zijn er ook positieve voorbeelden die het wel op orde hebben, maar of dit nu komt omdat het advocatenkantoor het belang ervan inziet, of dat ze gewoon een goede websitebouwer hadden die het uit zichzelf al goed aanpakt? Feit is wel dat er voor advocaten in Nederland op gebied van SEO genoeg kansen zijn om nieuwe klanten aan te trekken via Google, om te beginnen kun je als advocatenkantoor aan de slag met deze stappen. Met deze stappen ga je aan de slag met je website. Bij een gemiddelde website kun je met een investering van 40 uur hoger komen in Google. Het resultaat is niet zoals bij adverteren tijdelijk (zolang je blijft betalen), bij SEO werk je aan resultaat die een langere periode voor je gaan werken, sterker nog, als je het goed aanpakt wordt het resultaat alleen maar beter!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!