Onderzoek: Hoe scoren Restaurants op gebied van SEO?
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is voor elk bedrijf wat online actief is belangrijk. Zeker ook voor restaurants. Door te zorgen dat je restaurant goed gevonden wordt, kun je meer tafels vol krijgen zonder hoge kosten. Zeker voor het aantrekken van toeristen uit binnen of buitenland is goede vindbaarheid heel belangrijk.
Voor restaurants is het wel lastig om een echte top positie te verdienen. Die worden vaak gevuld door reviewplatformen zoals thefork en tripadvisor. De gebruikers van Google willen namelijk makkelijk kunnen vergelijken en zien wat andere ervan vinden. Dat is een belangrijke factor als het gaat om het kiezen van een restaurant. Google verzameld ook reviews van jouw restaurant en deze worden getoond in Google Maps. Als jouw website gewoon goed gericht is op je klanten en je toont hier je Google reviews, dan zal je ook daar beter zichtbaar worden. Zeker als het gaat om het aantrekken van toeristen is dat gewoon heel belangrijk.
Maar hoe scoren restaurants als het gaat om SEO? Hebben ze dit op orde of laten ze kansen liggen? Daar heb ik onderzoek naar gedaan!
Hoe is het SEO onderzoek aangepakt?
Ik heb 10 grote steden gepakt uit de top 50 steden van Nederland. Bij elke stad heb ik 10-15 websites beoordeeld. Uiteraard de topposities maar ook een aantal van pagina 2 en 3. Als je daar als restaurant niet staat, dan is de kans op relevante bezoekers heel klein. Ik heb in het onderzoek dus voornamelijk gekeken naar websites die nu op de eerste, tweede of derde pagina staan.
Vervolgens heb ik elke website beoordeeld. Ik heb gekeken hoe de on-site SEO is uitgevoerd. Daarbij heb ik gelet op relevante zoektermen in de Meta gegevens en op de pagina zelf. De homepage is voor veel restaurants de belangrijkste, dus daar heb ik extra focus op gelegd. Ik heb ook gekeken naar de look and feel (ook op mobiel). Is de website gebruiksvriendelijk en kun je makkelijk de gewenste informatie vinden. Zit er een SSL certificaat (veiliger, vindt Google fijn) op, is er een cookiemelding (verplicht) en worden er ook reviews getoond? Reviews van restaurants zijn veel te vinden, ook gewoon bij Google.
Ik heb dus vooral gekeken naar een aantal basic zaken. Bij het bouwen van een nieuwe website zou dit direct opgelost moeten zijn.
Waarom dit SEO onderzoek?
Ik heb dit onderzoek gestart omdat ik vaak zie dat SEO bij bedrijven die lokaal of regionaal werken weinig tot geen aandacht krijgt. Helaas ook niet vanuit de websitebouwers. Die zorgen wel dat SEO mogelijk is, maar benutten dit niet volledig. Hierdoor laten ondernemers kansen liggen.
Ik wilde onderzoeken hoe verschillende branches scoren en wat daar in opvalt, en dat heb ik dus gedaan. Restaurants is daar dus 1 van.
Wat is de conclussie van het SEO onderzoek?
De conclusie is dat restaurants onvoldoende scoren op gebied van SEO. Hieronder heb ik een infographic geplaatst met de belangrijkste conclusies.

De conclusie dat het onvoldoende is, is misschien wel een beetje zacht uitgedrukt. Ik ga natuurlijk geen namen noemen, maar ik ben verrassend slechte websites tegengekomen. Eigenlijk onbegrijpelijk, het is een belangrijk marketingkanaal waar je volledig zelf controle over hebt. Gelukkig waren dat er niet heel erg veel, maar het aantal hele goede is ook zeer beperkt helaas.
Het meest opvallende vond ik nog wel dat meer dan de helft geen reviews toont. Zelfs geen screenshot afbeelding van een tijdje terug. Het toevoegen van Google reviews is op vrijwel elke website mogelijk, en vrijwel elk restaurant heeft ook veel reviews daar. Een gemiste kans, zeker omdat het zeer overtuigend is voor bezoekers. Toeristen zoeken een restaurant in de stad waar ze zijn, dat moet niet te veel tijd kosten, maar willen wel een beetje zekerheid dat het goed is. Daar zijn reviews voor restaurants zeer geschikt voor, mits je ze laat zien!
Een ander opvallend ding is dat maar 10% een cookie melding heeft. En dat is wel erg weinig. De kans op een boete is niet heel groot, laten we daar eerlijk over zijn, maar het zegt wel iets over de aandacht die de website krijgt. Net als een SSL, meer dan 25% heeft die niet, terwijl je wel je gegevens kunt achterlaten, niet heel gebruiksvriendelijk.
Zijn er dan ook positieve dingen te vinden? Ja zeker, sushi restaurants vielen mij positief op. Die hebben het op gebied van SEO best goed aangepakt. Vaak hebben ze ook een afhaal of bezorgdienst, en ook dat is dan goed ingericht op de website waardoor ze ook goed vindbaar zijn.
De eerste indruk die deze sites maken op potentiële klanten is natuurlijk heel belangrijk. De klanten willen er niet te veel tijd aan kwijt zijn, dus als de eerste indruk tegenvalt, dan zijn ze weg en komen ze niet meer terug op je website, laat staan in je zaak. De helft van de onderzochte restaurants heeft een goede eerste indruk gemaakt, de andere helft dus niet. Er liggen dus veel kansen voor restaurants in Nederland.
Ook zijn veel websites in grote steden niet in andere talen beschikbaar. Voor een buitenlandse toerist kan dit wel het verschil maken. De menukaart in het restaurant is misschien wel in andere talen beschikbaar, maar de website die de klant binnen kan halen niet!
Restaurants te afhankelijk van platformen als thefork en tripadvisor?
Zoals aangegeven, platformen als thefork en tripadvisor staan vaak bovenaan in de resultaten bij Google. Logisch, want daar kan een gebruiker makkelijk vergelijken en direct reserveren. Dat kost het restaurant wel geld, elke reservering weer. En omdat ze bovenaan staan, kan je als ondernemer dus best afhankelijk worden van deze platformen, met de daarbij horende kosten. Als je dus als restaurant slecht te vinden bent in Google, dan blijf je ook afhankelijk van deze platformen.
Er wordt in de horeca vaak geklaagd over the fork of tripadvisor, die uiteraard zoveel mogelijk geld willen verdienen aan hun diensten. Maar als je als horeca ondernemer geen of weinig aandacht besteed aan je eigen marketingkanalen, dan is dat ook logisch en zal het niet veranderen. Wil je minder afhankelijk zijn? Ga dan aan de slag met je eigen website!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!