• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
06 51 43 98 11
Smit Online Marketing Alkmaar
  • Homepage
  • SEO blog
  • SEO handboek
  • SEO uitbesteden
    • SEO Tekstschrijver
    • SEO ondersteuning voor blogs
  • Projecten
  • Over ons
  • Contact
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / SEO2 / Onderzoek: Hoe scoren Restaurants op gebied van SEO?

Onderzoek: Hoe scoren Restaurants op gebied van SEO?

22 januari 2020/in SEO/door Jeroen Smit

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is voor elk bedrijf wat online actief is belangrijk. Zeker ook voor restaurants. Door te zorgen dat je restaurant goed gevonden wordt, kun je meer tafels vol krijgen zonder hoge kosten. Zeker voor het aantrekken van toeristen uit binnen of buitenland is goede vindbaarheid heel belangrijk.

Voor restaurants is het wel lastig om een echte top positie te verdienen. Die worden vaak gevuld door reviewplatformen zoals thefork en tripadvisor. De gebruikers van Google willen namelijk makkelijk kunnen vergelijken en zien wat andere ervan vinden. Dat is een belangrijke factor als het gaat om het kiezen van een restaurant. Google verzameld ook reviews van jouw restaurant en deze worden getoond in Google Maps. Als jouw website gewoon goed gericht is op je klanten en je toont hier je Google reviews, dan zal je ook daar beter zichtbaar worden. Zeker als het gaat om het aantrekken van toeristen is dat gewoon heel belangrijk.

Maar hoe scoren restaurants als het gaat om SEO? Hebben ze dit op orde of laten ze kansen liggen? Daar heb ik onderzoek naar gedaan!

Inhoud

  • Hoe is het SEO onderzoek aangepakt?
  • Waarom dit SEO onderzoek?
  • Wat is de conclussie van het SEO onderzoek?
  • Restaurants te afhankelijk van platformen als thefork en tripadvisor?

Hoe is het SEO onderzoek aangepakt?

Ik heb 10 grote steden gepakt uit de top 50 steden van Nederland. Bij elke stad heb ik 10-15 websites beoordeeld. Uiteraard de topposities maar ook een aantal van pagina 2 en 3. Als je daar als restaurant niet staat, dan is de kans op relevante bezoekers heel klein. Ik heb in het onderzoek dus voornamelijk gekeken naar websites die nu op de eerste, tweede of derde pagina staan.

Vervolgens heb ik elke website beoordeeld. Ik heb gekeken hoe de on-site SEO is uitgevoerd. Daarbij heb ik gelet op relevante zoektermen in de Meta gegevens en op de pagina zelf. De homepage is voor veel restaurants de belangrijkste, dus daar heb ik extra focus op gelegd. Ik heb ook gekeken naar de look and feel (ook op mobiel). Is de website gebruiksvriendelijk en kun je makkelijk de gewenste informatie vinden. Zit er een SSL certificaat (veiliger, vindt Google fijn) op, is er een cookiemelding (verplicht) en worden er ook reviews getoond? Reviews van restaurants zijn veel te vinden, ook gewoon bij Google.

Ik heb dus vooral gekeken naar een aantal basic zaken. Bij het bouwen van een nieuwe website zou dit direct opgelost moeten zijn.

Waarom dit SEO onderzoek?

Ik heb dit onderzoek gestart omdat ik vaak zie dat SEO bij bedrijven die lokaal of regionaal werken weinig tot geen aandacht krijgt. Helaas ook niet vanuit de websitebouwers. Die zorgen wel dat SEO mogelijk is, maar benutten dit niet volledig. Hierdoor laten ondernemers kansen liggen.

Ik wilde onderzoeken hoe verschillende branches scoren en wat daar in opvalt, en dat heb ik dus gedaan. Restaurants is daar dus 1 van.

Wat is de conclussie van het SEO onderzoek?

De conclusie is dat restaurants onvoldoende scoren op gebied van SEO. Hieronder heb ik een infographic geplaatst met de belangrijkste conclusies.

seo restaurants 433982411 Onderzoek: Hoe scoren Restaurants op gebied van SEO?

De conclusie dat het onvoldoende is, is misschien wel een beetje zacht uitgedrukt. Ik ga natuurlijk geen namen noemen, maar ik ben verrassend slechte websites tegengekomen. Eigenlijk onbegrijpelijk, het is een belangrijk marketingkanaal waar je volledig zelf controle over hebt. Gelukkig waren dat er niet heel erg veel, maar het aantal hele goede is ook zeer beperkt helaas.

Het meest opvallende vond ik nog wel dat meer dan de helft geen reviews toont. Zelfs geen screenshot afbeelding van een tijdje terug. Het toevoegen van Google reviews is op vrijwel elke website mogelijk, en vrijwel elk restaurant heeft ook veel reviews daar. Een gemiste kans, zeker omdat het zeer overtuigend is voor bezoekers. Toeristen zoeken een restaurant in de stad waar ze zijn, dat moet niet te veel tijd kosten, maar willen wel een beetje zekerheid dat het goed is. Daar zijn reviews voor restaurants zeer geschikt voor, mits je ze laat zien!

Een ander opvallend ding is dat maar 10% een cookie melding heeft. En dat is wel erg weinig. De kans op een boete is niet heel groot, laten we daar eerlijk over zijn, maar het zegt wel iets over de aandacht die de website krijgt. Net als een SSL, meer dan 25% heeft die niet, terwijl je wel je gegevens kunt achterlaten, niet heel gebruiksvriendelijk.

Zijn er dan ook positieve dingen te vinden? Ja zeker, sushi restaurants vielen mij positief op. Die hebben het op gebied van SEO best goed aangepakt. Vaak hebben ze ook een afhaal of bezorgdienst, en ook dat is dan goed ingericht op de website waardoor ze ook goed vindbaar zijn.

De eerste indruk die deze sites maken op potentiële klanten is natuurlijk heel belangrijk. De klanten willen er niet te veel tijd aan kwijt zijn, dus als de eerste indruk tegenvalt, dan zijn ze weg en komen ze niet meer terug op je website, laat staan in je zaak. De helft van de onderzochte restaurants heeft een goede eerste indruk gemaakt, de andere helft dus niet. Er liggen dus veel kansen voor restaurants in Nederland.

Ook zijn veel websites in grote steden niet in andere talen beschikbaar. Voor een buitenlandse toerist kan dit wel het verschil maken. De menukaart in het restaurant is misschien wel in andere talen beschikbaar, maar de website die de klant binnen kan halen niet!

Restaurants te afhankelijk van platformen als thefork en tripadvisor?

Zoals aangegeven, platformen als thefork en tripadvisor staan vaak bovenaan in de resultaten bij Google. Logisch, want daar kan een gebruiker makkelijk vergelijken en direct reserveren. Dat kost het restaurant wel geld, elke reservering weer. En omdat ze bovenaan staan, kan je als ondernemer dus best afhankelijk worden van deze platformen, met de daarbij horende kosten. Als je dus als restaurant slecht te vinden bent in Google, dan blijf je ook afhankelijk van deze platformen.

Er wordt in de horeca vaak geklaagd over the fork of tripadvisor, die uiteraard zoveel mogelijk geld willen verdienen aan hun diensten. Maar als je als horeca ondernemer geen of weinig aandacht besteed aan je eigen marketingkanalen, dan is dat ook logisch en zal het niet veranderen. Wil je minder afhankelijk zijn? Ga dan aan de slag met je eigen website!

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negen + 15 =

Auteur: Jeroen Smit

Jeroen Smit Online Marketing
handboek SEO

Alles over SEO weten?

SEO staat nooit stil, daarom schrijven wij regelmatig nieuwe berichten. Ook updaten we berichten als dit nodig is, door bijvoorbeeld wijzigingen bij Google.

Wil jij op de hoogte blijven over SEO? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

  • domeinnaam seoWaarom zoekwoordonderzoek voor webshops belangrijk is12 januari 2023 - 13:27
  • interne links seoWat is de invloed van interne links voor Google?12 januari 2023 - 13:22
  • goede seo hoger in googleWat is de invloed van een Meta Title in Google?12 januari 2023 - 13:17
  • goede seo hoger in googleGoogle’s helpful content update in het Nederlands24 augustus 2022 - 14:03
  • bezoeker is belangrijk SEOWebshop beginnen waar moet je aan denken?19 juli 2022 - 11:36
  • beeld extensie google adsWaarom is SEO belangrijk14 juni 2022 - 16:05
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-makenStudiecase: Nieuwe webshop lanceren3 januari 2022 - 15:11
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken6 Tips voor meer SEO verkeer naar je webshop8 juli 2021 - 14:46
  • beeld extensie google adsAfbeelding toevoegen aan Google Advertentie, hoe en waarom?1 juli 2021 - 11:39
  • keywords seo domeinnaam kiezenElke week een goed blog schrijven, hoe doe je dat?30 mei 2021 - 20:42
Online marketing Alkmaar - Website laten maken

Smit Online Marketing
De Friese Poort 106
1823 BT Alkmaar

jeroen@smitonlinemarketing.nl
tel: 06-51439811

© Copyright - Smit Online Marketing
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
Hoe werkt SEO? En hoe kan het jouw meer omzet opleveren?beste backlinks SEOUSP SEOWat is de overeenkomst tussen netwerken en hoger komen in Google?
Scroll naar bovenzijde

Op deze website gebruiken we Cookies voor bv analytics om te kunnen zien hoeveel bezoekers we hebben gehad. Ook gebruiken we cookies van social media voor marketing doelen.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accepteer CookiesMelding verbergen