Wat is Content Marketing & Beste strategie in 8 stappen
Wat is content Marketing?
Het maken van waardevolle, relevante en aantrekkelijk informatie die potentiële klanten helpt zonder dat er direct een product of dienst wordt aangeboden. Het helpt ze door iets zelf te kunnen doen, een betere keuze te kunnen maken of meer uit een product of dienst te kunnen halen.
Nuttige en relevante content zou de basis moeten zijn van je marketing!
Traditionele marketing (adverteren) wordt steeds minder effectief en er is ook een betere manier: Content Marketing. Bij Content Marketing draait het dus om nuttige en relevante content. Deze content trekt een specifieke doelgroep aan, zorgt voor het opbouwen van vertrouwen wat kan zorgen voor waardevolle winstgevende klanten.
Welke vormen kennen we bij Content Marketing?
Als het gaat om Content Marketing, dan zie je vaak de volgende vormen terugkomen. Dit zijn de meest gebruikte:
- Blog Posts
- E-books
- Onderzoeken/Cases
- Infographics
- Video
- Audio/podcast
- Quizzen
- Social Media

Welke voor jouw bedrijf het meest geschikt is, is uiteraard afhankelijk van je product of dienst. En ook binnen deze vormen zijn weer vele verschillende invalshoeken te maken. Denk bijvoorbeeld aan een relevant onderzoek, instructievideo of een productvergelijker. Maar handige tools, games, webinars en nieuwsbrieven worden veel gebruikt.
Wat zijn een bekende vormen van Content Marketing?

Een van de bekendste die ik ken is de Michelin Gids. Deze bestaat al sinds het jaar 1900, en sinds 1908 in Nederland. In het begin was het een gids met nuttige informatie voor autogebruikers zoals routekaarten, reparatie instructies, hoe je banden kon repareren of vervangen en informatie over hotels, tankstations en restaurants.
Omdat de lezers het onderwerp restaurants het meest interessant vonden is de Michelin Gids in 1936 aangepast naar een restaurant gids, zoals we het nu nog steeds kennen.
Het heeft tegenwoordig niet veel meer te maken met de banden die Michelin maakt, maar het is nu dé Restaurantgids waar het om draait! Elk jaar worden er weer nieuwe restaurants beloond met een ster, en als ze een ster verliezen, dan merken ze dat ook direct in de omzet.
Dit is een voorbeeld van Content Marketing die al meer dan 100 jaar bestaat en ook al meer dan 100 jaar succesvol is.

Zo is er ook een Guinness Book of Records, wat gestart is door het biermerk Guinness. Deze bestaat al sinds 1955. Het idee erachter was om vragen te kunnen beantwoorden die tot dan toe nog niet mogelijk waren met de boeken die op de markt waren. Het was een onverwacht succes wat in 2020 nog steeds veel aandacht krijgt.
Nieuwe gekke records worden er ook in opgenomen, en hiermee wordt vaak het nieuws gehaald.
Waarom content marketing inzetten?
Met goede content marketing die aansluit op de behoefte van de doelgroep kun je dus extra traffic naar je website realiseren. Traffic die verder geen aanvullende kosten met zich mee brengt. Je betaalt dus niet voor de klikken op jouw content.
Naast extra traffic vanuit Google door zoekopdrachten, kun je ook verwijzingen krijgen van andere websites, nieuwsplatformen of zelfs het echte nieuws halen. Een goed onderzoek naar iets wat relevant is in Nederland, en ook relevant is voor jouw bedrijf kan zo een enorm bereik krijgen.
Dit enorme bereik is positief voor je naamsbekendheid, je linkbuilding en je autoriteit. En ook dit zijn belangrijke factoren bij SEO, dus je zou kunnen zeggen dat succesvolle Content Marketing in 1 klap een aantal vliegen te pakken heeft.
Wat is een goede content marketing strategie?
Er zijn vele verschillende manieren en vormen van content marketing die goed werken. Om het succesvol voor jouw bedrijf te maken heb ik de volgende 8 stappen uitgewerkt. Als je deze stappen volgt maak je het jezelf een stuk makkelijker en vergroot je de kans op succes.
Stap 1 Kies onderwerpen voor content marketing

De eerste stap is het bepalen wat voor onderwerpen je gaat inzetten voor Content Marketing. Dit vergt wat onderzoek. Start bij je concurrenten. Wat hebben die voor content, welke invalshoek hebben ze gekozen? Belangrijk is dat je kijkt naar onderwerpen die succesvol zijn. Dus veel aandacht krijgen, traffic, social shares, reacties, backlinks enz.
Een mooie tool vind ik Ubersuggest. Bij deze tool kun je een onderwerp of een website invoeren, je krijgt dan een overzicht van gerelateerde onderwerpen maar ook traffic per zoekterm, het aantal social shares en inkomende links. Bij traffic wil ik wel aangeven dat dit in de praktijk vaak afwijkt. Het kan zijn dat het veel minder is, of juist veel meer, maar het is een indicatie die je nu kunt gebruiken.
Actie: Maak een lijst van onderwerpen die je concurrenten behandelen en wat het resultaat ervan is.
Een andere manier is zoeken naar ontbrekende content. Google wil graag het beste resultaat tonen bij zoekopdrachten, maar wat als bepaalde relevante informatie nu nog niet te vinden is? Dan kun je daar waarschijnlijk snel mee scoren.
Naast zoeken in Google adviseer ik je ook te zoeken in Youtube. Wat is daar nu al te vinden, maar vooral, wat is er nog niet.
Actie: maak een lijst van onderwerpen waar nog niet veel over te vinden is. Missing content dus.
Stap 2 Welke zoektermen worden gebruikt?

Naast Ubersuggest geeft Google ook suggesties. Als je bij Google een zoekopdracht gaat typen, dan vult Google deze automatisch aan. Dat doet Google met zoekopdrachten die vaker worden gesteld, om het jou makkelijker te maken als Google gebruiker. Maar deze informatie is voor jou als ondernemer ook heet interessant. Blijkbaar zoeken veel mensen op die suggesties, waarom zou Google het anders als suggestie geven?
En als je de zoekopdracht uitvoert staat onderaan de eerste pagina ook gerelateerde zoekopdrachten. Ook dit komt uit data van Google. Ze geven je dus min of meer informatie over wat andere google gebruikers ook zoeken. Informatie die zeer waardevol is en je enorm kan helpen bij Content Marketing.

Hetzelfde kun je doen bij Youtube, ook daar worden je zoekopdrachten aangevuld en worden gerelateerde video’s getoond.

En dan is er nog een tool die gratis te gebruiken is. Answerthepublic.com. Deze kun je een aantal keer per dag gratis gebruiken, voor veel ondernemers voldoende. Heb je toch behoefte aan meer, neem dan een betaald account.
Wat kan je met Answerthepublic.com? Voer een onderwerp in en de tool gaat zoeken naar vragen die hierover gesteld worden. Er komt ook een hele reeks aan gerelateerde zoektermen uit. Deze kun je eenvoudig exporteren naar excel.
Actie: Bij deze stap kun je een hele lijst met zoektermen en zoekvragen maken. Doe dit in excel en probeer het per onderwerp te bundelen. Zo krijg je een aantal zoektermen en zoekvragen die goed bij elkaar passen.
Stap 3 wat voor vorm kies je voor Content Marketing?

Dit verschilt natuurlijk enorm per bedrijf en branche. Maar ook per doelgroep. Wat wil je doelgroep het liefst consumeren? Video? Audio? Afbeeldingen? Of gewoon tekst?
In stap 1 heb je als het goed is gekeken wat er al is en waar content ontbreekt. Neem dit mee in je keuze. Niet onbelangrijk ben jij en is je bedrijf. Heb je 1000% zeker geen zin in video, doe dit dan niet.
Het kan ook heel goed een combinatie worden van verschillende vormen. Met video kun je een korte uitleg geven, en voor een verdieping kun je kijkers doorverwijzen naar een blog of e-book. Maar andersom kan ook. Als je een handleiding hebt voor een product, kun je de uitleg ook in video vorm maken. Ik denk dat elke man liever een korte video kijkt hoe een product werkt dan dat de handleiding gelezen moet worden (dat doen mannen namelijk nooit).
Er is dus niet 1 vorm die het beste werkt voor iedereen. Kijk goed wat voor jouw potentiële klanten interessant kan zijn, wat past bij jouw bedrijf en wat je ook goed kunt produceren.
Kan je goed schrijven? Maak een blog. Sta je graag voor een camera? Maak video. Ben je het sterk in vormgeving? Maak gave afbeeldingen.
De ene vorm kan de ander ook versterken. Zo kan het zijn dat video zorgt voor veel volgers, en dat deze volgers zich vervolgens aanmelden voor een nieuwsbrief waaruit conversies en omzet komt. Staar je dus niet blind op kanalen die het meeste resultaat opleveren, kijk naar het totaal, wat is er nodig om een klantrelatie te kunnen opbouwen?
Stap 4 Ga geweldige content maken!

Content is er genoeg op internet. Je content moet dus meer zijn dan alleen goed. Het moet heel goed zijn, beter dan de bestaande content. Bezoekers moeten direct wat met je content kunnen, het moet hun zoekintentie opvullen.
Zorg dat het prettig te consumeren is. Dus niet een pagina helemaal vol met tekst, maar breek het op, voeg relevante afbeeldingen toe, werk met koppen en korte tekstblokken die makkelijk te lezen zijn. Voeg voorbeelden toe die spreken tot de verbeelding.
Als je met video aan de gang gaat, zorg voor goede kwaliteit beeld en geluid. De inhoud kan goed zijn, maar als de kwaliteit slecht is zal het resultaat ook slecht zijn.
Instructievideo’s bij producten werken vaak erg goed. Laat zien hoe het product werkt, vergelijk het met andere producten en geef jouw mening als expert over de producten. Dit is content wat heel relevant is voor je doelgroep. Of je nu koffiemachines verkoopt of vishengels, een ervaringsvideo van een expert is zeer relevant.
Doe onderzoeken. Met onderzoeken kun je hele relevante content maken. Dit kun je zelf doen, maar je kunt ook bestaande gegevens van bijvoorbeeld het CBS gebruiken. Content op basis van onderzoek gaat vaak meer tijd kosten. Maar geweldige content maken kost ook gewoon tijd.
Zelf vind ik onderzoeken een hele goede manier, deze pas ik zelf ook toe. Zo heb ik bijvoorbeeld een onderzoek gedaan naar SEO bij Makelaars. Dit heeft mij een aantal vermeldingen op Linkedin opgeleverd, backlinks en aardig wat traffic. Niet onbelangrijk ook vragen van makelaars of ik ze kan helpen bij dit onderwerp.
Actie: Ga brainstormen wat voor content echt te gek zou zijn. Vraag het ook aan je klanten of medewerkers. Met wat voor content kan jij jezelf echt onderscheiden!
Stap 5 Optimaliseren voor SEO

Als je deze stappen hebt gevolgd dan heb je je content voor een groot deel al gemaakt met SEO in het achterhoofd. Je hebt vragen en onderwerpen genomen waar op gezocht wordt en wat relevant is. Maar nu gaat het meer om het laatste stukje. Hoe zorg je dat mensen ook jouw geweldige content gaan zien? Hoe ga je bezoekers aantrekken?
Als je een blog gaat maken dan heb je dus al kopregels en koste stukken tekst die makkelijk te lezen zijn gebruikt. Je hebt afbeeldingen of video toegevoegd om het prettig te consumeren te maken voor je bezoekers.
Geef het ook een goede Meta Title en description. Dit zijn de gegevens die Google toont in de zoekresultaten. Door deze te optimaliseren maak je jouw content aantrekkelijker wat kan leiden tot meer klikken op jouw vermelding en dus meer traffic. Dit is ook een signaal naar Google dat je content goed past bij de zoekopdracht, en kan dus ook leiden tot een hogere positie in Google.
Bij Video doe je eigenlijk hetzelfde, maar dan op Youtube. Zorg voor een goede en aantrekkelijke titel en beschrijving. Een link naar je website en links naar relevante andere content.
Dat geldt ook voor blogs. Externe links die nuttig en aanvullend kunnen zijn voor de lezer voegt waarde toe. En meer waarde is goed voor je ranking!
Stap 6 promoot je content

Alleen content maken is vaak niet genoeg. Het delen van je content en het promoten van je content is erg belangrijk. En dan niet allen het delen op je social media kanalen zoals Facebook of Linkedin of het opzetten van een advertentiecampagne, maar ook doorsturen naar je mailinglijst bijvoorbeeld.
Heb je een onderzoek gedaan? Ga dan op zoek naar branche gerelateerde platformen om te kijken of ze over het onderwerp van jouw onderzoek een artikel willen maken. Ze kun je extra naamsbekendheid en extra backlinks verdienen.
Een goede manier om je content te promoten is remarketing. Hoe werkt re-marketing? Je gaat eigenlijk een advertentiecampagne opstarten, maar in plaats van een brede doelgroep laat je deze nu alleen zien aan websitebezoekers.
Dus iemand die op jouw website is geweest kan dan later op Instagram een post van je langs zien komen. Dit zorgt ervoor dat je meer top of mind blijft en dus langer blijft hangen bij je doelgroep. Hiermee kan je de kans op conversie aanzienlijk vergroten!
Je kunt dan ook andere relevantie content tonen zodat je autoriteit ook groter wordt.
Stap 7 Houd bij wat de resultaten zijn

Content Marketing doe je met een bepaald doel. Je wilt extra traffic, meer inschrijvingen voor je nieuwbrief, meer volgers op social media of gewoon meer omzet.
Volg de resultaten van je activiteiten, maar gaaf het wel de tijd. Als je vandaag een nieuwe blogpost maakt, dan gaat dit enige tijd kosten voordat het hoog in Google komt. Dit kan een paar dagen of weken duren, zelfs een paar maanden, afhankelijk van de concurrentie op dat onderwerp.
Bij stap 1 heb je een lijst gemaakt van content van concurrenten met de resultaten erbij. Dit is een prima richtlijn of jij een beetje op schema ligt. Verwacht die resultaten niet in een paar weken, maar als je ver achter blijft, dan kan het zijn dat je content nog wat verbetering nodig heeft.
Zelf kijk ik naar de positie in Google, gaat deze omhoog en hoeveel vertoningen en verkeer krijg ik volgens Search Console. Als dat een stijgende lijn heeft en houdt, dan is dat voor mij een indicatie dat het de goede kant op gaat.
Stap 8 Opschalen van Content marketing

Wat je bij deze stap vaak ziet is dat er meer en meer content wordt gemaakt. Hoe meer hoe beter zeg maar.
Persoonlijk ben ik meer een voorstander van verbeteren. Als je content enige tijd bestaat, kijk dan of je het verder kunt verbeteren. Ga kijken of er zoektermen en zoekvragen zijn die nog niet goed genoeg aan bod komen, breid je content uit en maak het op die manier nog completer voor de gebruiker.
Uitbreiden kan op vele manieren. Je kunt aanvullende content toevoegen, linken aar relevante externe bronnen, een vervolg geven op een eerder onderzoek, vergelijkingen maken, enz.
Opschalen wil dus niet zeggen dat er altijd meer video’s of blogs gemaakt moeten worden, maar dat bestaande beter kunnen. Google (en ook Youtube, is van Google) wil graag de beste resultaten tonen bij de zoekopdrachten, dus als jouw content beter kan, maak het dan beter!
Conclussie
Waardevolle, relevante content zal je doelgroep aantrekken en zal uiteindelijk ook meer omzet geven. Content Marketing is een strategie die tijd kost om te produceren, maar ook om resultaat op te leveren. Kies je voor Content Marketing geef het dan de tijd en blijf consequent werken aan geweldige content voor jouw doelgroep.
Er zijn vele vormen te kiezen, en er is niet 1 die voor elk bedrijf altijd zal werken. Kijk wat voor jouw doelgroep interessant is en voor jouw bedrijf goed te creëren is.
Doe goed onderzoek naar de onderwerpen, zoektermen en zoekvragen en probeer de beste content te maken voor dat onderwerp.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!