Onderzoek: Hoe scoren Makelaars op gebied van SEO?
Als je Online actief bent, dan kun je niet zonder Zoekmachine Optimalisatie (SEO). Dit zorgt er namelijk voor dat je zonder extra kosten bezoekers krijgt vanuit Google. Dat geldt dus ook voor Makelaars. Een branche die met de komst van internet enorm veranderd is. Waar vroeger de huis aan huis bladen vol stonden met advertenties van woningen en mensen wekelijks in het raam van de lokale makelaar aan het kijken waren, is Funda.nl nu niet meer weg te denken.
Ook het aantrekken van nieuwe klanten is voor Makelaars anders geworden. Er zijn veel makelaars actief, maar hoe val je dan positief op en zorg je dat je beter gevonden wordt dan je concurrenten? Hoe zorg je dat jij als makelaar meer nieuw aanbod krijgt dan je concurrenten?
Ik heb hier onderzoek naar gedaan! Ik heb gekeken hoe de websites van Makelaars scoren op gebied van SEO en Online Marketing. Laten ze daar kansen liggen? Of hebben ze het goed aangepakt?
Inhoud
Hoe is dit SEO onderzoek bij Makelaars aangepakt?
Ik heb in 10 grote steden in Nederland gepakt. Daar heb ik per stad tussen de 10 en 15 websites van Makelaars bekeken, totaal meer dan 130 websites Ik heb hier de websites genomen van de eerste 2 pagina’s. Verder dan pagina 2 ben ik niet gegaan. Als je daar als makelaar niet staat, zal je organisch niet veel relevante bezoekers trekken.
Ik heb als zoekopdracht gekeken naar de zoekterm “Makelaar +woonplaats”.
Vervolgens heb ik de websites beoordeeld. Hoe is de look and feel? Zijn er USP’s die opvallen? Zijn klanten reviews goed zichtbaar? Ofwel, zou deze website mijn aandacht trekken als bezoeker?
SEO is meer dan alleen zoektermen toevoegen en teksten optimaliseren. Om hoger te komen in Google zal je moeten zorgen dat je bezoekers positieve signalen afgeeft, en dat gaat verder dan alleen zoektermen. Voldoet jouw website aan de verwachtingen van de bezoeker? Weet jij ze te overtuigen van jouw meerwaarde? Dat zijn belangrijke punten, dus daar heb ik naar gekeken. Google kijkt daar namelij kook naar. Google wil graag de beste resultaten laten zien bij een zoekopdracht, dat is de functie van Google namelijk.
Daarna heb ik gekeken naar een aantal On-Site SEO zaken. Denk dan aan de Meta Title en Description (de gratis vermelding bij Google) en de verdere content op de homepage zoals kopregels en teksten.
Ook heb ik gekeken naar de vervolgpagina’s zoals aankoopmakelaar (zeer relevant in de huidige overspannen woningmarkt). Deze heb ik op dezelfde manier beoordeeld. Als er nog andere relevante pagina’s waren zijn die ook meegenomen.
Als laatste hebben ik nog gekeken of de Makelaars een SSL (beveiliging) certificaat en Cookie-melding hebben.
Waarom een SEO onderzoek bij Makelaars?
Ik doe dit onderzoek omdat ik vaak zie dat er te weinig aandacht is voor SEO bij bedrijven die regionaal of lokaal werken. Dat ligt niet altijd aan de ondernemer zelf, veel website bouwers laten hier ook gewoon kansen liggen voor hun opdrachtgevers.
Elke website die Google kan vinden doet aan SEO, maar er is een verschil tussen aan SEO doen, en serieus optimaliseren. Een verschil wat veel klanten kan opleveren.
Dit onderzoek doe ik voor verschillende branches zoals Advocaten, Restaurants en dus ook Makelaars.
Wat is de conclusie van het onderzoek?
De conclusie is dat makelaars met hun eigen website onvoldoende scoren op gebied van SEO. Hieronder een infographic met de belangrijkste conclusies.

Digitale ontwikkeling bij Makelaars?
Zoals in de intro aangegeven is de makelaars branche behoorlijk veranderd sinds de opkomst van internet. Funda.nl is verreweg het grootste platform als het gaat om woningaanbod. Als je in Nederland je huis wilt verkopen, dan is dat toch het eerste platform waar je aan denkt. Als je huis daar niet opstaat, dan zullen veel mensen die een huis zoeken niet weten dat jouw huis te koop staat, met als risico dat je huis langer te koop staat en mogelijk minder oplevert.
Om je huis op Funda.nl te krijgen moet je via een makelaar je woning aanbieden. Er zijn partijen die alleen een funda pakket aanbieden, maar de meeste met een verkoopbegeleiding.
Wat is de taak van de makelaar?
Wat een makelaar doet is vraag en aanbod samenbrengen. Het aanbod zijn de woningen en de vraag zijn de mensen die het willen kopen. Een paar jaar geleden kon het best lang duren voordat een woning verkocht was, toen was een gedegen verkoopplan erg belangrijk. In de huidige tijd verkopen huizen zichzelf vaak al binnen een paar weken. Er wordt aanzienlijk hoger geboden dan de vraagprijs. Het is dus niet echt te vraag of je huis verkocht wordt, maar hoe snel en voor hoeveel. De vraag is natuurlijk hoelang dat nog gaat duren. de rente is nu lager dan ooit, maar hoelang nog? En hoelang blijft de vraag zoveel groter dan het aanbod?
Een Makelaar kan je daar advies over geven, en misschien kan het je in de toekomst een hoop ellende besparen en een mooi rendement opleveren!
Makelaar en social media?
Vroeger plaatste makelaars dus hun aanbod in huis aan huis bladen, maar dat doen ze nu niet meer. Het effect daarvan is sterk teruggelopen. Waar wel veel interactie te zien is, is op social media. Door de hoge interactie krijgen deze berichten vaak een groot bereik. Mensen reageren er makkelijk op en taggen vrienden om ze te tippen.

Daarnaast kijken Nederlanders nu eenmaal graag even binnen bij andere huizen in hun buurt, of van bekende. Niet voor niets dat de best bekeken woningen op Funda.nl vaak de duurste zijn, even lekker kijken.
Wat opvalt is dat slechts enkele makelaars iets roepen over de inzet van Social Media bij de verkoop van een woning. Een gemiste kans! Actief adverteren op bijvoorbeeld Facebook kan de vraag voor die woning vergroten. Dat betekent meer geïnteresseerde en dus mogelijk een hogere verkoopprijs! Waar vroeger dus een huis aan huis blad werd gebruikt, zou je nu Social Media kunnen inzetten.
Woningaanbod op website of Funda?
Wat mij het meeste opviel tijdens het onderzoek is dat de meeste makelaars op hun homepage het huidige aanbod als primaire content plaatst. Naar mijn mening niet iets wat men zoekt op zo’n website. Dan gaan ze wel naar Funda. Dat het op de website staat is prima, maar niet op de homepage, die heeft naar mijn mening een ander doel.
De eigen website van de makelaar heeft als doel om nieuwe klanten te werven. Om mensen te overtuigen dat die makelaar jouw woning het beste kunnen verkopen. Het laten zien van hun huidige aanbod voegt daar niet veel aan toe toch?
Reviews bij Makelaars?
Wat daarnaast opvalt is dat makelaars op Funda allemaal reviews kunnen krijgen (en ook krijgen). Bij een groot deel van de Makelaars staan deze reviews niet op een opvallende plek op de website. Bij slecht 18% staan deze reviews (of een gemiddelde score uit de reviews) hoog op de pagina en dus goed zichtbaar. Bij de rest (die ze wel tonen) staan ze laag op de pagina, waardoor deze misschien niet eens gezien worden. Meer dan de helft laat beoordelingen helemaal niet duidelijk zien aan bezoekers. Die moet je of zoeken, of het staat er helemaal niet op!

Reviews, of een gemiddelde score uit reviews, komen beter tot hun recht als ze bovenaan de website staan, zowel op desktop als mobiel.
Reviews zijn zeer overtuigend voor potentiële klanten. Als veel andere klanten zeer tevreden zijn, dan wil je die makelaar toch ook graag hebben? Laat ze dus zien die reviews, overtuig je nieuwe klanten!
Goede content?
Om hoger in Google te kunnen komen is goede content zeer belangrijk. Als je Google niet vertelt wat je doet en waar je op gevonden wilt worden, dan wordt het lastiger. Je bezoeker zal zich ook minder snel aangetrokken voelen tot je content. Dus goede content op je homepage is van groot belang!
Wat opvalt is dat er best veel makelaars zijn die op de homepage niet verder komen als het gaat om teksten dan:
- Aanbod
- Recent verkocht
- Recent aangekocht
- Huis verkopen
De laatste is uiteraard een relevante zoekterm, maar omdat bijna elke makelaar dat op zijn site heeft staan, ga je niet zomaar hoger komen in Google. De andere woorden (die dus vaak als kopregel worden geplaatst, met eronder de foto’s van de woningen) zijn geen zoektermen waar potentiële klanten op zoeken. Content die een potentiële bezoeker zou moeten overtuigen om deze makelaar uit te nodigen mist dus in dit soort gevallen. Daardoor mist Google content om je beter te ranken, missen bezoekers overtuigende content om klant te worden en zal je dus niet goed scoren in Google. Ook zal het resultaat in aantal aanvragen vanuit de website beter kunnen.
Het is natuurlijk niet zo dat alle makelaars het matig of slecht doen. In elke stad zien we een aantal mooie voorbeelden van makelaars die duidelijk aandacht besteden aan hun website. Die begrijpen dat potentiële klanten overtuigt moeten worden, en dat SEO belangrijk is om meer klanten te overtuigen.
The winner is…
Na het onderzoek was er 1 partij die wat mij betreft het beste uit de bus kwam. Niet foutloos, er zijn zeker nog aandachtspunten, maar wel het beste. En het is eigenlijk niet 1 partij, het is een groep makelaars die door heel Nederland zitten, die in veel steden hoog in de resultaten te vinden waren. Hiervoor een positieve shout-out naar:
Hoekstra & van Eck, Brockhoff en Hendriks Makelaardij
Deze makelaars hebben een gezamenlijke website welke voor elke regio waar ze actief zijn goed ingericht is. In de steden waar ik een van deze makelaars ben tegengekomen stonden ze vrijwel altijd in de top 3 van Google!

Staat er aanbod op? Ja, maar beperkt en op een andere manier gepresenteerd dan normaal. Meer als een magazine cover, unieke manier dus. In eerste instantie viel het mij niet eens direct op dat het om aanbod ging (of dat de bedoeling is weet ik niet natuurlijk)
Reviews zouden ze bovenaan de pagina beter kunnen benutten. Ze hebben veel reviews bij wieisdebestemakelaar.nl, en een award, maar kunnen dat beter benutten. Verder wordt er veel relevante content voor bezoekers getoond, wat het voor Google ook weer makkelijker maakt om goed te ranken.
Niet vreemd dat hier duizenden bezoekers per maand gratis via Google binnenkomen!
Daarnaast hebben ze ook een hele mooie online Tool waarmee je een waardebepaling doet van jouw woning. Hierbij vragen ze je ook welke woningen in jouw buurt die recent verkocht zijn vergelijkbaar zijn. Zo komt de voorlopige inschatting realistisch over, mooie tool!
Heb ik nog een tip voor deze makelaar?
Natuurlijk, elke vestiging heeft een eigen pagina die goed scoort in Google, maar wat mij betreft kan de Meta Title en Description aantrekkelijker gemaakt worden:

Hierboven zie je de eerste van Almere, die is net even aantrekkelijker dan de andere steden. Door hier meer aandacht aan te besteden kan je net het verschil maken. Een hogere CTR halen en beter scoren in Google.
Wil jij als Makelaar hoger scoren in Google met goede SEO?
Dat kan! Dit kun je zelf gaan doe, of je kunt het uitbesteden. Wij bieden verschillende mogelijkheden:
- Met SEO beginnen? Volg deze stappen en zie binnen een maand resultaat!
- Wil je meer leren over SEO? Start dan met ons gratis Handboek
- Wil je meteen echt je armen uit de mouwen steken? Volg dan onze SEO cursus
- SEO uitbesteden kan uiteraard ook, dan zorgen wij dat je snel resultaat gaat behalen!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!