• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
06 51 43 98 11
Smit Online Marketing Alkmaar
  • Homepage
  • SEO blog
  • SEO handboek
  • SEO uitbesteden
    • SEO Tekstschrijver
    • SEO ondersteuning voor blogs
  • Projecten
  • Over ons
  • Contact
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / SEO2 / Titel en afbeelding onjuist bij delen op social media, hoe los je dat ...

Titel en afbeelding onjuist bij delen op social media, hoe los je dat op?

8 februari 2021/in SEO/door Jeroen Smit

Je wilt een pagina van je website delen op Social Media, maar de titel en afbeelding is niet correct!

Waarschijnlijk heb jij dit op dit moment, anders was je deze pagina niet tegen gekomen.

Maar hoe los je dat op? Heb geen stress, want het is eigenlijk best eenvoudig!

Website url delen op Facebook, maar titel en afbeelding is onjuist

Ik begin even met Facebook. Ik ben deze exacte vraag namelijk tegengekomen in een ondernemersgroep, en daarom heb ik besloten om er een artikel over te maken.

Bij deze uitleg neem ik als uitgangspunt dat het gaat om een wordpress website. Maar eigenlijk maakt dat niets uit want in principe werkt dit voor elk systeem.

Facebook post inspector debugger Titel en afbeelding onjuist bij delen op social media, hoe los je dat op?

Hierboven zie je de Facebook Sharing Debugger Tool. Dit is een tool van Facebook zelf, helemaal gratis in gebruik. Wat je hiermee kunt doen is Facebook vragen om jouw pagina opnieuw te crawlen. Dit betekent dat Facebook dus opnieuw jouw pagina gaat bezoeken (live) en zo dus de laatste gegevens gaat vinden en direct opslaat in hun geheugen.

Het geheugen van Facebook is namelijk de reden dat je waarschijnlijk een onjuiste oude titel of afbeelding ziet bij het delen van een pagina op Facebook. Het aanpassen van je website helpt dan dus niet. Dit wordt namelijk niet meteen doorgezet naar Facebook om in het geheugen te worden opgenomen. De oude data blijft daar dus staan, en die data gebruiken ze wanneer jij je pagina wilt delen, de onjuiste dus!

Door Facebook te vragen om je pagina opnieuw te bekijken, ververst Facebook het geheugen en wordt de laatste versie gebruikt. Dit kun je onbeperkt blijven doen, dus als je later toch nog een aanpassing wilt doen, dan kan dat natuurlijk!

Website url delen op LinkedIn, maar de titel en afbeelding is onjuist

Net als bij Facebook kan je ook bij LinkedIn dit probleem krijgen. Ook hier gaat het mis door onjuiste data die LinkedIn heeft opgeslagen van jouw pagina.

linkedin post inspector debugger Titel en afbeelding onjuist bij delen op social media, hoe los je dat op?

LinkedIn heeft net als Facebook een Tool, de LinkedIn Post Inspector.

Deze werkt hetzelfde als de tool van Facebook. Je vraagt LinkedIn om opnieuw je pagina te bezoeken en de laatste versie op te slaan zodat de titel en afbeelding kloppen als je je pagina wilt delen.

Titel en Afbeelding instellen voor delen via Social Media

Oke, nu weet je dus hoe je kunt zorgen dat de laatste ingestelde titel en afbeelding gebruikt worden bij het delen van een pagina. Maar hoe stel je die zelf in?

In principe gebruiken Social Media dezelfde gegevens als Google. De Titel van de pagina, Meta Title (als die ingesteld staat) Meta Description (als deze ingesteld staat) en een uitgelichte afbeelding (als deze ingesteld staat).

Ik geef bewust aan “als deze ingesteld staat”. Waarom? Dit hoeft niet ingesteld te zijn namelijk. En dat gebeurd eigenlijk best vaak. Een pagina heeft dan geen geoptimaliseerde Meta Titel waardoor deze titel aantrekkelijker is in de zoekresultaten, maar dus ook bij het delen van een pagina. Aantrekkelijker kan betekenen dat er meer mensen op doorklikken, zowel in Google als via Social Media.

Dit is ook vaak het moment dat men tegen bovenstaande probleem aan loopt. Je wilt een pagina delen, ziet vervolgens een titel die je wilt aanpassen, je past dit aan op de website, en vervolgens zie je geen resultaat…. Dat komt dus doordat de eerste versie wordt opgeslagen, en niet de laatste versie, dat moet je via de tool zelf regelen.

Gebruik je WordPress in combinatie met Yoast of Rank Math? Dan kun je per pagina de Meta Title, Description en uitgelichte afbeelding zelf instellen. Je kunt met die plugins zelfs de gegevens aanpassen voor delen via Social. Dus een andere Title, Description en afbeelding die alleen gebruikt worden bij delen via social.

Gebruik je een ander systeem dan WordPress, dan zou ik je adviseren om in die hoek te zoeken binnen jouw systeem. de meeste website systemen hebben ergens iets van SEO staan. Hier kan je vaak de Meta Titel en Description instellen. Dit wordt dan ook gebruikt wanneer je de pagina deelt via Social Media. Niet alle systemen hebben ook de optie om dit specifiek aan te passen voor Social Media, maar je kunt altijd je webbouwer natuurlijk even contacten met deze vraag.

Heeft dit artikel jou geholpen? Gaaf! Dat was ook de bedoeling!

Ik zou het heel leuk vinden als je dan ook iets van je laat horen! Laat een reactie achter, stuur een mail, bel mij of deel dit artikel met andere!

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × drie =

Auteur: Jeroen Smit

Jeroen Smit Online Marketing
handboek SEO

Alles over SEO weten?

SEO staat nooit stil, daarom schrijven wij regelmatig nieuwe berichten. Ook updaten we berichten als dit nodig is, door bijvoorbeeld wijzigingen bij Google.

Wil jij op de hoogte blijven over SEO? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

  • domeinnaam seoWaarom zoekwoordonderzoek voor webshops belangrijk is12 januari 2023 - 13:27
  • interne links seoWat is de invloed van interne links voor Google?12 januari 2023 - 13:22
  • goede seo hoger in googleWat is de invloed van een Meta Title in Google?12 januari 2023 - 13:17
  • goede seo hoger in googleGoogle’s helpful content update in het Nederlands24 augustus 2022 - 14:03
  • bezoeker is belangrijk SEOWebshop beginnen waar moet je aan denken?19 juli 2022 - 11:36
  • beeld extensie google adsWaarom is SEO belangrijk14 juni 2022 - 16:05
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-makenStudiecase: Nieuwe webshop lanceren3 januari 2022 - 15:11
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken6 Tips voor meer SEO verkeer naar je webshop8 juli 2021 - 14:46
  • beeld extensie google adsAfbeelding toevoegen aan Google Advertentie, hoe en waarom?1 juli 2021 - 11:39
  • keywords seo domeinnaam kiezenElke week een goed blog schrijven, hoe doe je dat?30 mei 2021 - 20:42
Online marketing Alkmaar - Website laten maken

Smit Online Marketing
De Friese Poort 106
1823 BT Alkmaar

jeroen@smitonlinemarketing.nl
tel: 06-51439811

© Copyright - Smit Online Marketing
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
Beste nieuwe content ideeën voor je website, hoe vind je ze?Cursus SEO voor WordPressgoede seo hoger in googleWaar moet ik over schrijven voor mijn zakelijke blog?
Scroll naar bovenzijde

Op deze website gebruiken we Cookies voor bv analytics om te kunnen zien hoeveel bezoekers we hebben gehad. Ook gebruiken we cookies van social media voor marketing doelen.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accepteer CookiesMelding verbergen