Titel en afbeelding onjuist bij delen op social media, hoe los je dat op?
Je wilt een pagina van je website delen op Social Media, maar de titel en afbeelding is niet correct!
Waarschijnlijk heb jij dit op dit moment, anders was je deze pagina niet tegen gekomen.
Maar hoe los je dat op? Heb geen stress, want het is eigenlijk best eenvoudig!
Website url delen op Facebook, maar titel en afbeelding is onjuist
Ik begin even met Facebook. Ik ben deze exacte vraag namelijk tegengekomen in een ondernemersgroep, en daarom heb ik besloten om er een artikel over te maken.
Bij deze uitleg neem ik als uitgangspunt dat het gaat om een wordpress website. Maar eigenlijk maakt dat niets uit want in principe werkt dit voor elk systeem.

Hierboven zie je de Facebook Sharing Debugger Tool. Dit is een tool van Facebook zelf, helemaal gratis in gebruik. Wat je hiermee kunt doen is Facebook vragen om jouw pagina opnieuw te crawlen. Dit betekent dat Facebook dus opnieuw jouw pagina gaat bezoeken (live) en zo dus de laatste gegevens gaat vinden en direct opslaat in hun geheugen.
Het geheugen van Facebook is namelijk de reden dat je waarschijnlijk een onjuiste oude titel of afbeelding ziet bij het delen van een pagina op Facebook. Het aanpassen van je website helpt dan dus niet. Dit wordt namelijk niet meteen doorgezet naar Facebook om in het geheugen te worden opgenomen. De oude data blijft daar dus staan, en die data gebruiken ze wanneer jij je pagina wilt delen, de onjuiste dus!
Door Facebook te vragen om je pagina opnieuw te bekijken, ververst Facebook het geheugen en wordt de laatste versie gebruikt. Dit kun je onbeperkt blijven doen, dus als je later toch nog een aanpassing wilt doen, dan kan dat natuurlijk!
Website url delen op LinkedIn, maar de titel en afbeelding is onjuist
Net als bij Facebook kan je ook bij LinkedIn dit probleem krijgen. Ook hier gaat het mis door onjuiste data die LinkedIn heeft opgeslagen van jouw pagina.

LinkedIn heeft net als Facebook een Tool, de LinkedIn Post Inspector.
Deze werkt hetzelfde als de tool van Facebook. Je vraagt LinkedIn om opnieuw je pagina te bezoeken en de laatste versie op te slaan zodat de titel en afbeelding kloppen als je je pagina wilt delen.
Titel en Afbeelding instellen voor delen via Social Media
Oke, nu weet je dus hoe je kunt zorgen dat de laatste ingestelde titel en afbeelding gebruikt worden bij het delen van een pagina. Maar hoe stel je die zelf in?
In principe gebruiken Social Media dezelfde gegevens als Google. De Titel van de pagina, Meta Title (als die ingesteld staat) Meta Description (als deze ingesteld staat) en een uitgelichte afbeelding (als deze ingesteld staat).
Ik geef bewust aan “als deze ingesteld staat”. Waarom? Dit hoeft niet ingesteld te zijn namelijk. En dat gebeurd eigenlijk best vaak. Een pagina heeft dan geen geoptimaliseerde Meta Titel waardoor deze titel aantrekkelijker is in de zoekresultaten, maar dus ook bij het delen van een pagina. Aantrekkelijker kan betekenen dat er meer mensen op doorklikken, zowel in Google als via Social Media.
Dit is ook vaak het moment dat men tegen bovenstaande probleem aan loopt. Je wilt een pagina delen, ziet vervolgens een titel die je wilt aanpassen, je past dit aan op de website, en vervolgens zie je geen resultaat…. Dat komt dus doordat de eerste versie wordt opgeslagen, en niet de laatste versie, dat moet je via de tool zelf regelen.
Gebruik je WordPress in combinatie met Yoast of Rank Math? Dan kun je per pagina de Meta Title, Description en uitgelichte afbeelding zelf instellen. Je kunt met die plugins zelfs de gegevens aanpassen voor delen via Social. Dus een andere Title, Description en afbeelding die alleen gebruikt worden bij delen via social.
Gebruik je een ander systeem dan WordPress, dan zou ik je adviseren om in die hoek te zoeken binnen jouw systeem. de meeste website systemen hebben ergens iets van SEO staan. Hier kan je vaak de Meta Titel en Description instellen. Dit wordt dan ook gebruikt wanneer je de pagina deelt via Social Media. Niet alle systemen hebben ook de optie om dit specifiek aan te passen voor Social Media, maar je kunt altijd je webbouwer natuurlijk even contacten met deze vraag.
Heeft dit artikel jou geholpen? Gaaf! Dat was ook de bedoeling!
Ik zou het heel leuk vinden als je dan ook iets van je laat horen! Laat een reactie achter, stuur een mail, bel mij of deel dit artikel met andere!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!