Beste nieuwe content ideeën voor je website, hoe vind je ze?
Je hebt een website en je houdt ook een blog bij, maar het bedenken van nieuwe onderwerpen kan wel eens lastig zijn. Hoe ga je dan op zoek naar onderwerpen waarvan je weet dat er ook naar gezocht wordt?
Je kunt uiteraard SEO tools gebruiken, maar vaak zie je in Nederland dat de data zeer beperkt is en de geschatte zoekopdrachten behoorlijk kunnen afwijken van de realiteit.
Er is een manier die ook jou nieuwe ideeën kun geven en die ook relevant zijn voor jouw website en bedrijf.
Hoe vind je nieuwe content ideeën voor jouw website?
Een hele effectieve manier die ik zelf ook vaak toepas is Google Search Console.
Hierin vind je alle pagina’s en blogs terug van jouw website.
Je kunt deze bekijken per zoekopdracht, per pagina, per land, apparaat enz.
Wat ik een interessante manier vind om nieuwe content ideeën op te doen is het analyseren van de zoekopdrachten per pagina.
Ik selecteer eerst een pagina en kijk dan naar de daarbij horende zoekopdrachten. De betreffende pagina houd ik er dan naast. Nu ga ik kijken of ik zoektermen tegenkom in Google Search Console waar ik wel impressies en mogelijk klikken vandaan krijg, maar waar ik geen focus op heb gehad binnen die pagina.
Dit kunnen onderwerpen zijn die wel benoemd worden in de tekst, maar waar geen specifieke aandacht voor is geweest op gebied van SEO.
Nu kan ik 2 dingen doen. Ik kan het bestaande bericht aanpassen en die content toevoegen. Maar als het een onderwerp is waar genoeg over te schrijven is, dan kan ik er ook een nieuw blog over maken.
Voordeel van deze methode is dat ik zoektermen tegen ga komen waarvan ik zeker weet dat er zoekvolume is. En als ik mijn positie, door betere content te maken, kan verbeteren, zal dat zoekvolume waarschijnlijk toenemen, net als het aantal klikken.
Wanneer is een content idee interessant genoeg?
Dit is niet met een getal aan te geven. Ik kijk wel altijd welke gemiddelde positie ik al heb en wat het zoekvolume is.
Stil ik kom een zoekterm tegen waar ik op pagina 4 sta met een paar honderd vertoningen per maand. Dan weet ik uit ervaring dat op pagina 1 waarschijnlijk een paar duizend tot duizenden vertoningen te behalen zijn. Ik moet dan wel content gaan maken wat goed genoeg is voor die eerste pagina. Het liefst natuurlijk de eerste positie!
Ik weet namelijk ook dat een top 3 positie zal zorgen voor een hoop extra traffic. Waar ik op pagina 4 een paar honderd vertoningen heb, kan ik met een toppositie op pagina 1 een paar honderd klikken verdienen!
Wanneer een content idee interessant genoeg is, hangt een beetje af van je branche en je concurrentie. Om hoger te komen dan je concurrenten zal je betere content moeten maken, en het zal ook even duren voordat je je concurrentie voorbij streeft. Als je concurrenten hele goede content hebben, dan wordt de kans op succes natuurlijk minder. Maar wat ik vaak zie bij deze manier van het zoeken naar content ideeën is dat er een reden is dat je nu al wat vertoningen krijgt, er is niet heel veel goede content wat Google kan gebruiken. En als er niet veel is, dan is de kans juist wel groot dat jij hoog gaat scoren!
Dus ga in Google Search Console op zoek naar onderwerpen war je nu wel al een beetje op scoort, maar waar je winst kunt behalen! Onderwerpen die relevant zijn voor jouw bedrijf en jouw klanten waar op internet ook nog niet veel over te vinden is. Ga aan de slag om de beste content te maken die je kunt en scoor ik Google!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!