• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
06 51 43 98 11
Smit Online Marketing Alkmaar
  • Homepage
  • SEO blog
  • SEO handboek
  • SEO uitbesteden
    • SEO Tekstschrijver
    • SEO ondersteuning voor blogs
  • Projecten
  • Over ons
  • Contact
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / SEO2 / 9 tips om een nieuwe website te maken die beter scoort in Google
meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken

9 tips om een nieuwe website te maken die beter scoort in Google

1 oktober 2020/in SEO/door Jeroen Smit

Een nieuwe website maken, of laten maken, kost geld en vooral veel tijd, maar dan wil je wel dat er meer resultaat uit gaat komen toch?

Daarvoor heb ik een lijst gemaakt met 9 tips om jou daarbij te helen.

En schroom niet, als je na het lezen van dit artikel nog steeds hulp nodig hebt? Ik help je natuurlijk graag!

Inhoud

  • Zorg voor een goede sitestructuur
  • Pas je content aan op de zoekintentie
  • Maak (veel) nuttige en relevante content
  • Maak een aantrekkelijke Meta Title
  • Verbeter de gebruikerservaring op je website
  • Andere aandachtspunten voor SEO
    • Afbeeldingen optimaliseren
    • Page Speed
    • Zoekterm in URL
    • Maak lange content met goede kwaliteit

Zorg voor een goede sitestructuur

Met een goede sitestructuur maak je het bezoekers makkelijker om je content te vinden en help je ze stap voor stap in het maken van een goede keuze. Vaak willen bedrijven op elke pagina bezoekers volledig overdonderen met steeds weer dezelfde content. Probleem is dat Google dan een keuze moet gaan maken welke pagina ze voor welke zoekterm indexeren. De pagina die gebruikt wordt is dan vaak niet een pagina die volledig gericht is op dat onderwerp, en dus niet de beste pagina die je kunt maken, hierdoor zal je ook niet optimaal scoren in Google.

Maak dus vooral een goede structuur, een inhoudsopgave van je website met daarbij de onderwerpen die relevant zijn. Door intern naar aanvullend informatie te linken zorg je ervoor dat bezoekers deze informatie makkelijk kunnen vinden en zoekmachines goed begrijpen welke content echt belangrijk is.Ook voorkom je dat je op verschillende plekken vergelijkbare content gaat plaatsen.

Voorbeeld: Je hebt een webshop en op elke productdetailpagina leg je uit wat het voordeel is van dat product. Nu heb je van dat type product er 10 in je assortiment. Nu leg je dus de voordelen uit op 10 verschillende plekken. Beter is het om 1 pagina (of blog) te maken waar je deze voordelen goed beschrijft, en dan vanaf de productdetailpagina’s naar dat artikel verwijzen. Zo kan een bezoeker de voordelen toch makkelijk vinden en zal Google die specifieke pagina beter kunnen indexeren.

Pas je content aan op de zoekintentie

Google heeft 1 doel, en dat is een redelijk eenvoudig doel, zorgen voor het beste resultaat bij de zoekopdracht.

De zoekintentie (het doel achter de zoekopdracht) is daar een belangrijk onderdeel van. Door zelf een reeks zoekopdrachten die voor jouw bedrijf relevant zijn uit te voeren, leer je te begrijpen wat men blijkbaar zoekt aan content. De top resultaten staan daar immers niet voor niets. Leer daarvan, maak betere en completere content, en ook jij kunt hoog in Google komen.

Voorbeeld: Stel iemand zoekt hoe je een houten tafel moet maken. Dan komen er stappenplannen, foto’s en video’s langs van verschillende websites. Maar geen meubelwinkels die houten tafels verkopen (op advertenties na dan). De zoekintentie is om zelf een mooie tafel te kunnen maken, de informatie die men graag wilt vinden zijn dus instructies, liefst met beeld (video). Google weet dat de persoon die dit zoekt graag iets wilt leren en niet wilt kopen!

Er zijn verschillende soorten zoekintenties:

  • Informatief: kan een eenvoudige vraag zijn, maar ook complex.
  • Navigatie; kan naar een fysieke locatie zijn, maar ook naar een specifieke website van een bedrijf
  • Commercieel: Er is nog geen beslissing genomen, maar er wordt wel gezocht naar informatie over een product of dienst zoals een vergelijking
  • Transactioneel: Hier wordt heel specifiek gezocht om te kunnen kopen

Bij de laatste 2 is er dus een verschil. Het moment dat iemand nog aan het vergelijken is, wordt er nog niet gekocht. Er is dus een andere intentie waar je de content op moet aanpassen.

Maak (veel) nuttige en relevante content

Zoals je bij de zoekintentie ziet zijn er verschillende fases waarin iemand kan zitten. Zorg dat je goede, nuttige en relevante content maakt in elke fase. De content heeft als doel om bezoekers naar je website te krijgen, in welke fase ze dan ook zitten. Vanuit daar wil je deze bezoeker helpen bij het maken van een goede keuze (liefst kiezen ze voor jou). Door dat te doen, vergroot je de kans op meer conversies en zal Google je website vaker en hoger plaatsen in de resultaten. Jouw website is dan namelijk voor veel Google gebruikers blijkbaar een hele goed plek. Dat zijn de resultaten die Google graag hoog plaatst.

Om goede, relevante en nuttige content te maken is ook een goed zoekwoord onderzoek nodig. Hierover heb ik een ander artikel gemaakt.

Maak een aantrekkelijke Meta Title

Opvallen in Google doe je door een aantrekkelijke Meta Title te maken. Vele te vaak kom ik websites tegen die dit helemaal niet toepassen. Die hebben de (vaak korte) titel van de pagina met hun bedrijfsnaam als Meta Title. Dit wordt dan standaard overgenomen door het CMS, maar zal niet snel echt hoog scoren in Google.

Wat moet er in een Meta Title staan?

  • Je belangrijkste zoekterm
  • Past bij zoekintentie
  • Zet aan tot actie
  • Benoemt een USP

Uiteraard zal niet alles passen in je Meta Title, hier heb je namelijk beperkt ruimte, ongeveer 50-60 tekens. Maar door de Meta Title zo aantrekkelijk mogelijk te maken kun je Google gebruikers wel overtuigen om op jouw resultaat te klikken. Dit is een indicatie naar Google dat jouw pagina goed past bij de zoekintentie.

Voorbeeld: Veel te vaak kom ik websites tegen waarbij een belangrijke pagina de titel “Diensten” heeft gekregen. De Meta Title is dan: Diensten – Bedrijfsnaam. Dit komt dan standaard uit het CMS (bv wordpress) en kan aangepast worden. Maar als je dat niet doet, dan wordt die pagina dus met die Meta Title in de zoekresultaten getoond. Niet heel aantrekkelijk uiteraard, en ook niet onderscheidend (want waarschijnlijk doet een deel van je concurrentie exact hetzelfde). Door deze Meta Title aan te passen kun je meer traffic aantrekken en hoger komen in Google.

Verbeter de gebruikerservaring op je website

In een eerdere tip hebben we gekeken naar de zoekintentie van de gebruiker. Maar wat ook belangrijk is, is dat de gebruikers een goede ervaring heeft op je website, makkelijk alles kan vinden en blij wordt van jouw website.

Er zijn een aantal zaken die hierbij kunnen helpen:

  • Gebruik kopregels: Dit maakt het bezoekers makkelijker om content te scannen en zo makkelijker de gewenste content te vinden
  • Maak het visueel: Afbeeldingen en video’s helpt bezoekers om de content sneller en beter te begrijpen.
  • Vermijd popups: Popups zijn bloed irritant, dus gebruikers haken dar snel bij af, gebruik ze gewoon niet!
  • Gebruik witruimte: Een drukke pagina zorgt ervoor dat de bezoeker de content niet makkelijk kan scannen, er is teveel afleiding.
  • Zorg voor een snelle website: Lang laden zal ervoor zorgen dat bezoekers je website sneller verlaten

Voorbeeld: Veel ondernemers willen graag bezoekers zo veel mogelijk overtuigen van hun bedrijf. Dus alles wordt direct uit de kast gehaald. Reviews, keurmerken en USP’s worden op elke pagina prominent geplaatst. Soms zelfs zo dat de content waar een bezoeker voor komt amper meer te lezen is. Dit is uiteraard interessante en misschien wel relevante informatie, maar als men nog in de informatieve fase zit, dan voegt het (nog) niet veel toe. Pas als men gaat vergelijken en wilt gaan kopen, dan is die informatie belangrijk. Zorg dus dat je goed kijkt wat je waar wel en niet gaat plaatsen (en kijk ook vooral op mobiel!)

Andere aandachtspunten voor SEO

Als je bovenstaande punten goed aanpakt, dan is de basis van je nieuwe website goed en zal je beter gaat scoren in Google. Maar er zijn uiteraard ook zaken waar je verder op moet letten. Ik behandel deze zaken bewust korter en later omdat dit punten zijn die zeker wel invloed hebben, maar zonder een goede basis het verschil niet gaan maken.

Afbeeldingen optimaliseren

Afbeeldingen bepalen vaak de sfeer van de website. Ze zorgen er ook voor dat bezoekers makkelijker en sneller informatie tot zich kunnen nemen. Maar er zijn ook zeker zaken waar je rekening mee moet houden:

  • Formaat afbeelding, bekijk op welk formaat je afbeelding op de site komt te staan en upload de afbeelding dan ook in het gewenste formaat. Dit scheelt aanzienlijk in het aantal kb, en zorgt dus voor sneller laden.
  • Type bestand, afbeeldingen in PNG formaat zijn veel groter dan dezelfde afbeelding in JPEG, dit scheelt al snel een factor 10.
  • Naam van bestand, geeft voordat je de afbeelding gaat uploaden het bestand een logische en relevante bestandsnaam. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines het makkelijker hebben om jouw afbeeldingen te begrijpen
  • Gebruik er niet te veel. Moderne websites zijn vaak voorzien van een mooie slider met strakke foto’s. Deze foto’s zijn vaak wat groter in formaat en omdat je er 5 of 6 in een slider plaatst zorgt het ervoor dat de pagina minder snel kan laden. Vooral op mobiel is dat vervelend voor bezoekers.
  • Geef ze een goede ALT tekst. ALT teksten worden vaak vergeten. Het is een aanvullende omschrijving van de afbeelding die zoekmachines helpt om te begrijpen wat er op de afbeelding staat. ALT teksten mogen best wat langer zijn, er is geen duidelijke richtlijn van Google, maar meer dan 10 woorden kan prima (ga niet de alt-takst volgooien met alleen maar zoektermen, dat helpt zoekmachines niet)

Page Speed

Naast afbeeldingen zijn er nog veel meer zaken die invloed hebben op de laadsnelheid van je pagina. Als de laadtijd te lang duurt heeft dit invloed op je ranking. Niet omdat Google je direct zal straffen als het niet optimaal is, maar wel omdat bezoekers gaan afhaken en Google dit signaal serieus neemt.

Je kunt hiervoor tools gebruiken zoals Google Page Speed, maar uiteraard ook gewoon zelf testen (zorg wel dat je browsergeheugen leeg is, anders heb je geen eerlijk beeld)

Gebruik je WordPress, dan zijn er verschillende plugins beschikbaar die je helpen om een snellere website te krijgen. Dan hoef je je niet te verdiepen in alle mogelijkheden, dat gaat dan van zelf.

Zoekterm in URL

Bij het opzetten van je site structuur is het ook goed om bij de opbouw van je URL’s te zorgen dat belangrijke zoektermen goed terugkomen. Hou de URL kort, probeer belangrijke zoektermen toe te voegen en verwijder woorden uit de url die niets toevoegen.

Maak lange content met goede kwaliteit

Pagina’s met uitgebreide content over een specifiek onderwerp scoren beter dan pagina’s met weinig content. Als je content gaat maken, probeer dan ook tijd en energie erin te steken om het beste resultaat te maken. Onderzoek wat andere hebben, wat er nog niet bij staat, wat relevant is en waar men naar zoekt op internet.

Probeer de content in makkelijk te lezen blokken met kopregels te plaatsen. Dat is overzichtelijk voor bezoekers. Ga niet onnodig extra woorden in je content plaatsen omdat je langere content wilt hebben. Ga ook niet in elke regel steeds weer dezelfde zoektermen gebruiken, dat maakt de tekst niet prettig leesbaar waardoor bezoekers zullen afhaken.

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien + 7 =

Auteur: Jeroen Smit

Jeroen Smit Online Marketing
handboek SEO

Alles over SEO weten?

SEO staat nooit stil, daarom schrijven wij regelmatig nieuwe berichten. Ook updaten we berichten als dit nodig is, door bijvoorbeeld wijzigingen bij Google.

Wil jij op de hoogte blijven over SEO? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

  • domeinnaam seoWaarom zoekwoordonderzoek voor webshops belangrijk is12 januari 2023 - 13:27
  • interne links seoWat is de invloed van interne links voor Google?12 januari 2023 - 13:22
  • goede seo hoger in googleWat is de invloed van een Meta Title in Google?12 januari 2023 - 13:17
  • goede seo hoger in googleGoogle’s helpful content update in het Nederlands24 augustus 2022 - 14:03
  • bezoeker is belangrijk SEOWebshop beginnen waar moet je aan denken?19 juli 2022 - 11:36
  • beeld extensie google adsWaarom is SEO belangrijk14 juni 2022 - 16:05
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-makenStudiecase: Nieuwe webshop lanceren3 januari 2022 - 15:11
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken6 Tips voor meer SEO verkeer naar je webshop8 juli 2021 - 14:46
  • beeld extensie google adsAfbeelding toevoegen aan Google Advertentie, hoe en waarom?1 juli 2021 - 11:39
  • keywords seo domeinnaam kiezenElke week een goed blog schrijven, hoe doe je dat?30 mei 2021 - 20:42
Online marketing Alkmaar - Website laten maken

Smit Online Marketing
De Friese Poort 106
1823 BT Alkmaar

jeroen@smitonlinemarketing.nl
tel: 06-51439811

© Copyright - Smit Online Marketing
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
10 SEO statistieken voor 2021seo statistieken 68% ervaring start zoekmachinewebsite optimalisatie b2b seoSEO in 2021: Zoekmachine of Website optimalisatie?
Scroll naar bovenzijde

Op deze website gebruiken we Cookies voor bv analytics om te kunnen zien hoeveel bezoekers we hebben gehad. Ook gebruiken we cookies van social media voor marketing doelen.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accepteer CookiesMelding verbergen