• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
06 51 43 98 11
Smit Online Marketing Alkmaar
  • Homepage
  • SEO blog
  • SEO handboek
  • SEO uitbesteden
    • SEO Tekstschrijver
    • SEO ondersteuning voor blogs
  • Projecten
  • Over ons
  • Contact
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / SEO2 / 10 SEO statistieken voor 2021

10 SEO statistieken voor 2021

11 augustus 2020/in SEO/door Jeroen Smit

Over SEO wordt veel geschreven en gezegd, maar wat is nu waarheid?

Daarom heb ik hier 10 SEO statistieken verzameld. Deze statistieken kunnen je helpen om het belang van SEO duidelijker te maken.

De statistieken komen uit verschillend eonderzoeken. Deze onderzoeken zijn gedaan door: brightedge, Backlinko, Ahrefs, Thing with Google en Statista

68% ervaring start zoekmachine

Inhoud

  • 1. 68% van alle online ervaringen start met een zoekmachine
  • 2. 0,78% van Google Search klikken worden op de 2de pagina gedaan
  • 3. 53,3% van de bezoekers komt via zoekmachines
  • 4. 68,7% van de zoekopdrachten bestaat uit 4 woorden of meer
  • 5. 31,7% is het gemiddelde CTR van een #1 positie in Google
  • 6. SEO zorgt voor 1.000% meer organisch verkeer dan Social Media
  • 7. 30% van de mobiele zoekopdrachten is gerelateerd aan een locatie
  • 8. 12,3% van de zoekopdrachten heeft een featured snippet
  • 9. 40,7% van de voice search resultaatpaginas heeft een featured snippet
  • 10. 52,2% van alle bezoekers komt via een mobiel

1. 68% van alle online ervaringen start met een zoekmachine

Googelen is niet voor niks een werkwoord. Als je iets zoekt, is dat de plek waar je start. Niet zo gek dus dat een groot deel van de klantervaring start bij zoekmachines. Door hier goed vindbaar te zijn op relevante zoektermen kun je zorgen dat je meer potentiële nieuwe klanten weet aan te trekken.

Daarnaast komt gemiddeld 76% van de online omzet uit zoekmachines. Het gaat dan om een combinatie van organische en betaalde zoekresultaten. Vergelijk dat maar eens met de 1% die vanuit Social Media binnen komt!

078 tweede resultatenpagina 10 SEO statistieken voor 2021

2. 0,78% van Google Search klikken worden op de 2de pagina gedaan

Hoger komen in Google, dat is een vraag die veel ondernemers vaak hebben. Maar waarom is dat zo belangrijk dan?

Dat komt dus doordat minder dan 1% van alle klikken op een resultaat op de 2de pagina wordt gegeven. Als je dus niet op de eerste pagina staat voor relevante zoektermen, dan zal je weinig tot geen traffic scoren naar je website.

Het optimaliseren van je content is dus erg belangrijk om meer traffic naar je site te krijgen om zo nieuwe klanten te werven.

533 websitebezoekers 10 SEO statistieken voor 2021

3. 53,3% van de bezoekers komt via zoekmachines

Meer dan de helft van alle bezoekers komt via zoekmachines zoals Google. Dit is het gemiddelde van duizenden websites. Het kan dus in jouw situatie best anders zijn.

Organisch verkeer is voor elk bedrijf belangrijk en erg aantrekkelijk. Organisch verkeer verdien je namelijk. Je hebt er geen vaste maandelijkse kosten aan en de inkomsten zijn dus zeer winstgevend.

Daarom is het ook erg belangrijk om goed te kijken naar het aandeel organisch verkeer. Als dat te laag is (minder dan 10%) dan ben je te afhankelijk van andere kanalen zoals advertenties en social media. Daar willen nog wel eens veranderingen ontstaan die direct invloed kunnen hebben op jouw rendement.

4 woorden seo 10 SEO statistieken voor 2021

4. 68,7% van de zoekopdrachten bestaat uit 4 woorden of meer

Vaak zie je dat de focus ligt op enkele zoektermen, of hele korte zoektermen zoals “iphone kopen”. Niks mis mee, daar is ook veel zoekverkeer te vinden. Maar gemiddeld zijn zoekopdrachten veel langer.

Longtale noemen we dat. Langere zoektermen in Google, vaak ook als vraag gesteld. Op deze langere zoektermen zoekt Google naar de beste resultaten. Het kan best zijn dat je daar wel goed op kan scoren terwijl je op de korte zoektermen te veel concurrentie hebt om hoog te komen.

Kijk dus verder dan de enkele of korte zoektermen waar je nu misschien de focus op hebt. Longtale zoektermen zijn heel aantrekkelijk omdat de meeste zoekopdrachten bestaan uit 4 woorden of meer.

ctr nr1 postitie google 10 SEO statistieken voor 2021

5. 31,7% is het gemiddelde CTR van een #1 positie in Google

Dit betekend dat een toppositie in Google verreweg de meeste kliks krijgt. Het CTR wil zeggen het aantal mensen dat op het resultaat klikken ten opzichte van het aantal keer dat deze is getoond.

Niet zo gek, want als we zelf iets zoeken met Google, dan klik je ook vaak de eerste resultaten aan. Daarom willen veel ondernemers op die eerste plek komen.

Is dat mogelijk? Ja dat is mogelijk! Is dat makkelijk? Nee dat niet. zeker niet bij zoektermen met veel concurrentie.

Google wil graag zijn gebruikers tevreden houden en zal dus het beste resultaat tonen op de eerste plek. Dat wisselt uiteraard een beetje, want wat is nu het beste resultaat? dat bepaald Google voor een groot deel op basis van het gedrag van de bezoekers, is dat zeer positief? Dan is Google overtuigt dat het een goede vermelding is.

1000 seo social 10 SEO statistieken voor 2021

6. SEO zorgt voor 1.000% meer organisch verkeer dan Social Media

Ook via Social Media kun je organisch verkeer krijgen naar je website. verkeer wat door een zoekopdracht of een vermelding in de tijdlijn verkeer heeft opgeleverd naar je website.

Social media wordt steeds populairder, ook zakelijk. Op Linkedin struikel je bijna over de experts die jouw organische bereik enorm kunnen vergroten. Ja, inderdaad, het stukje tekst staat bewust schuin. Dit komt omdat je misschien je post vele bereik kunt geven op Linkedin, maar het verkeer naar je website (waar je transactie kan plaatsvinden) zal beperkt blijven.

Daarom zorgt goede SEO voor veel meer traffic op je website dan goede inzet van social media. Een combinatie is uiteraard ook een prima idee, maar let op, beide zullen tijd en aandacht kosten en die heb je vaak maar beperkt beschikbaar.

mobiele zoekopdrachten locatie 10 SEO statistieken voor 2021

7. 30% van de mobiele zoekopdrachten is gerelateerd aan een locatie

Een groot verschil tussen zoekopdrachten vanaf een mobiel en vanaf desktop is dat vanaf mobiel veel zoekopdrachten gekoppeld zijn aan een locatie.

Het kan dan bijvoorbeeld gaan om een routebeschrijving of de openingstijden van een winkel. Het kan ook zijn dat iemand zoekt naar een plek in de buurt, bijvoorbeeld een park of parkeerplaats.

Waarom is dit belangrijk? Dit is belangrijk omdat op mobiel de organische posities onder de kaart komen te staan. Op de kaart komen de vermeldingen te staan van Google Mijn Bedrijf. Het is dus zeer aan te raden om ook daar goed mee aan de slag te gaan.

Google Mijn Bedrijf correct inrichten en optimaliseren kan veel extra traffic opleveren. Zeker voor branches als restaurants is het onmisbaar!

featured snippet 10 SEO statistieken voor 2021

8. 12,3% van de zoekopdrachten heeft een featured snippet

Als je nog niet weet wat een Featured Snippet is, lees dan dit artikel, dan ben je weer helemaal op de hoogte.

Featured Snippets, of rich snippets, zijn dus vermedlingen die net even anders getoond worden in Google en daarmee extra aandacht krijgen van de gebruiker. Het zijn ook signalen dat de gevonden content door Google zeer gewaardeerd wordt (anders verdien je die positie niet)

Featured Snippets zijn de afgelopen jaren steeds meer opgekomen, en dit percentage zal dan naar verwachting ook nog wel stijgen. Door daarop in te spelen en te proberen deze positie te verdienen kan ervoor zorgen dat ook jij steeds meer van deze posities gaat verdienen.

En ja, deze positie linkt minder goed door naar jouw website (er is een link maar anders dan een normale vermelding) maar als je deze niet weet te verdienen, mis je wel kansen!

voice search snippets 10 SEO statistieken voor 2021

9. 40,7% van de voice search resultaatpaginas heeft een featured snippet

Bij Voice Search zien we veel vaker een featured snippet. Dit komt omdat via Voice Search de zoekopdrachten langer zijn. Er worden dus meer volledige vragen gesteld. Doordat die vraag veel specifieker is dan een korte zoekterm, zie je dat Google deze vraag ook vaak beter kan beantwoorden met de content die gevonden wordt online.

Voor jouw als ondernemer dus de taak om te zorgen dat je weet waar men op zoekt, welke vragen men stelt en welk antwoord het beste past bij de rvaag. door dit goed te onderzoeken en op te nemen in je content vergroot je de kans op deze vermeldingen.

En ondanks dat je misschien uit deze vermelding minder traffic zal krijgen dan de eerste organische positie, het is zeker de moeite waard om het te verdienen, anders gaat deze naar je concurrent…

mobiele websitebezoekers 10 SEO statistieken voor 2021

10. 52,2% van alle bezoekers komt via een mobiel

Dat de mobiel steeds belangrijker wordt, lijkt mij duidelijk. Google gaat websites ook indexeren op basis van de content die te vinden is op de mobiele versie. Mobile First!

Inmiddels komt meer dan de helft van alle bezoeken via een mobiel. Het lijkt mij dus logisch dat je website daar ook op ingericht moet zijn. Je website moet dus mobiel vriendelijk zijn, maar ook je content kun je daarop aanpassen. Wat voor informatie wil iemand vanaf mobiel? kan je makkelijk direct contact opnemen of moet je zoeken naar een telefoonnummer welke je niet meteen kunt aanklikken maar eerst moet opschrijven??

Je snapt het wel natuurlijk. Maak het gebruikers vanaf mobiel zo makkelijk mogelijk.

Heb je een webshop? Kijk dan ook eens of deze vanaf mobiel makkelijk en snel werkt. Kun je formulieren prettig invoeren? Afrekenen, gaat dat makkelijk?

Ook bij jou zal inmiddels een steeds groter deel van de bezoekers vanaf mobiel komen. Zorg dat je daar op in gaat spelen.

Als je nog geen focus had op SEO, dan hoop ik dat deze statistieken je helpen om dat toch te krijgen. SEO is de basis van je online onderneming. SEO omvat meer dan alleen zoektermen toevoegen aan een pagina. Het gaat ook om klantervaringen, betere conversiepercentage, design, enz.

Zonder goede SEO zullen ook andere kanalen niet optimaal functioneren. Je bent ook afhankelijk van andere kanalen dat je eigen website. Die andere kanalen beheer je niet volledig zelf. Google natuurlijk ook niet. Maar misschien ken je Hyves nog? Dat was het grootste platform in Nederland, totdat Facebook hier beschikbaar werd. Een nieuw social media kanaal staat al klaar en je wilt niet dat je straks teruglopende resultaten gaat zien omdat er een nieuw platform is waar je (nog) niet dezelfde resultaten kunt behalen. Dit kan je bedrijf in gevaar brengen!

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
1 antwoord
  1. Suzanne
    Suzanne zegt:
    14 augustus 2020 op 00:04

    Informatief! Bedankt voor het delen!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

tien + 4 =

Auteur: Jeroen Smit

Jeroen Smit Online Marketing
handboek SEO

Alles over SEO weten?

SEO staat nooit stil, daarom schrijven wij regelmatig nieuwe berichten. Ook updaten we berichten als dit nodig is, door bijvoorbeeld wijzigingen bij Google.

Wil jij op de hoogte blijven over SEO? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

  • domeinnaam seoWaarom zoekwoordonderzoek voor webshops belangrijk is12 januari 2023 - 13:27
  • interne links seoWat is de invloed van interne links voor Google?12 januari 2023 - 13:22
  • goede seo hoger in googleWat is de invloed van een Meta Title in Google?12 januari 2023 - 13:17
  • goede seo hoger in googleGoogle’s helpful content update in het Nederlands24 augustus 2022 - 14:03
  • bezoeker is belangrijk SEOWebshop beginnen waar moet je aan denken?19 juli 2022 - 11:36
  • beeld extensie google adsWaarom is SEO belangrijk14 juni 2022 - 16:05
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-makenStudiecase: Nieuwe webshop lanceren3 januari 2022 - 15:11
  • meer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken6 Tips voor meer SEO verkeer naar je webshop8 juli 2021 - 14:46
  • beeld extensie google adsAfbeelding toevoegen aan Google Advertentie, hoe en waarom?1 juli 2021 - 11:39
  • keywords seo domeinnaam kiezenElke week een goed blog schrijven, hoe doe je dat?30 mei 2021 - 20:42
Online marketing Alkmaar - Website laten maken

Smit Online Marketing
De Friese Poort 106
1823 BT Alkmaar

jeroen@smitonlinemarketing.nl
tel: 06-51439811

© Copyright - Smit Online Marketing
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail
Conversiepercentage berekenen, hoe doe je dat? En wat is goed?conversiepercentage berekenenmeer SEO verkeer naar je webshop content-marketing-aantrekkelijk-maken9 tips om een nieuwe website te maken die beter scoort in Google
Scroll naar bovenzijde

Op deze website gebruiken we Cookies voor bv analytics om te kunnen zien hoeveel bezoekers we hebben gehad. Ook gebruiken we cookies van social media voor marketing doelen.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Andere cookies

De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

Accepteer CookiesMelding verbergen